«AYO GG!!!!! Oh MY GOD!!!! We won!!!! The first ever Youtube Music Awards! Video of The Year with Girl's Generation's song "I Got A Boy" that I co-wrote with the awesome Will Simms and Sarah Lundback!!! Thank you a trillion times to all the beautiful fans out there who voted! I am so happy right now!!!» står det på Facebook-profilen til Anne Judith Wik fra Design music i Trondheim.

Hun har grunn til å juble, Wik har nemlig skrevet låta som søndag natt ble kåret til årets beste video på Youtube. Den heter «I Got a Boy», og er skrevet sammen med Will Simms og Sarah Lundback Bell. Senere ble den oversatt til koreansk og fremført av jentegruppa Girls' Generation, og fått en fargerik video som har blitt sett over 70 millioner ganger på Youtube.

– Det er jo fryktelig artig. Videoen var nominert sammen med andre store stjerner, så det er klart det er flott å vinne, forteller Wik.

Det var store navn Wik og Girls' Generation skulle konkurrere med, blant annet så var Lady Gaga, Justin Bieber, Miley Cyrus, One Direction, Macklemore & Ryan Lewis og Selena Gomez alle blant Youtubes nominerte.

Lojale fans

Vinneren var det imidlertid opp til publikum å kåre gjennom avstemming.

– Den asiatiske fanbasen er veldig lojale og flinke til å stemme frem favorittartistene sine, sier Wik, og forteller at låta handler om å være en sterk kvinne som ikke lar andre tråkke seg på tærne. Hun setter sine egne grenser, samtidig som det er kjærlighet og forelskelse inn i bildet. Samtidig er «I Got a Boy» en allsidig låt som tar i bruk mange stilarter.

– Det er overraskelser rundt hver sving, mener Wik.

Det er ingen tvil om at låta har falt i smak, singelen har blitt en stor hitlåt i det asiatiske markedet og har solgt over 1, 2 millioner eksemplarer. Den har også vært nummer én på Billboard-listene i USA tidligere i år.

Moderne «Bohemian Rapsody»

I tillegg har låta fått oppmerksomhet fra internasjonal presse.

– Ja, den var blant annet noen som kalte den for en moderne «Bohemian Rapsody», forteller låtskriveren. Hun har jobbet tett opp mot de asiatiske landene i flere år, og beskriver det som sitt hovedmarked. Nå håper hun at Youtubes kåring vil åpne noen dører mot det amerikanske markedet.

– Det er vel enhver låtskrivers drøm å få jobbe med artister i USA, og bli spilt på amerikansk radio, fastslår Wik.