Grønbech viser stolt frem teppet som skal henge bak Keep of Kalessin under comebackkonserten på Byscenen i Trondheim lørdag.

Bandet som for alvor ble kjent med låta «The Dragontower» i Grand Prix for fem år siden, har knapt spilt i hjemfylket siden de gikk av scenen i hangaren i Ørland.

Metallbandet har gode minner fra den gangen nasjonens øyne var rettet mot dem.

–Det var kanskje det aller beste året i mitt liv. Grand Prix var en kul opplevelse, oppsummerer Grønbech.

Det var aldri noe snakk om å ikke delta.

–Den eneste grunnen til å ikke gjøre noe slikt, er frykt for hva andre sier, eller frykt for å miste fans. Er det én ting jeg er imot, så er det å la seg styre av hva andre sier. Det gjelder også egne fans, sier Grønbech som ledet bandet til en respektabel tredjeplass i den nasjonale finalen.

–  Bruk ørene!

Det var lett å se på Grand Prix-opptredenen som et svik mot metallmusikkens idealer, det som i bransjen kalles en «sell out».

–Det eneste som er sell out er å ikke ta risiko. Metallmusikken har alltid stått for frihet til å uttrykke seg på sin egen måte.

Han har lite til overs for folk som ikke kommer til musikken med et åpent sinn.

–Ta for eksempel begrepet «kred». Det eneste det betyr er at man har en forutinntatt holdning når man hører på musikken. Man bruker ikke ørene sine til å lytte til musikken, man bruker meningene sine, sier Grønbech.

Han mener Keep of Kalessin først med den nye utgivelsen får svar på hva Grand Prix-opptredenen har hatt å si for bandet.

–Nå får vi se. Noen tror vi har tapt på det, men jeg tror vi har vunnet mye også, sier Grønbech.

Må omgås andre enn metallfolk

Tekstuniverset til Keep of Kalessin har tidligere vært plassert godt inne i fantasysjangeren. Det er det slutt på, noe tittelen «Epistemology» – vitenskapsfilosofi – vitner om.

–Jeg er fascinert av vitenskap og science fiction. De fleste mennesker setter innimellom spørsmålstegn ved sin egen eksistens. Jeg har ingen religiøse tilbøyeligheter, så jeg tror det handler om valgene man tar i livet. Man må prioritere hva man skal satse på for å lykkes her i livet, sier Grønbech.

Det handler også om å ofre noe. Fra 2006 til 2011 handlet alt i livet om bandet.

–Vi lagde en femårsplan som sa at alle skulle satse alt på Keep of Kalessin.

Satsingen ga uttelling, men det kostet også.

–De andre bandmedlemmene turnerte i fem år, mens jeg hadde gjort dette i over fem år allerede. Det var på tide å skifte fokus. Det er umulig å ha stabile forhold til venner og damer i en sånn situasjon. Jeg måtte finne en balanse.

Løsningen ble å endre livsstil.

–Jeg tok opp kontakten med gamle kjente og fant nye samarbeidspartnere. Det var også viktig ikke å bare omgås metallfolk. Det kan fort bli for ensformig, sier Grønbech.

Ny vokalist

Keep of Kalessin har vært Grønbechs hjertebarn i nesten 20 år. Siden forrige plate har hans fingeravtrykk blitt enda tydeligere. Da vokalist Torbjørn Schei forlot bandet for to år siden, tok Grønbech over som vokalist. Keep of Kalessin var plutselig blitt trio.

–Torbjørn var en god vokalist, men han brant ikke for denne typen musikk. Det var heller ikke lett for ham å fronte min musikalske visjon, sier Grønbech.

Han sier det er utfordrende å spille relativt komplisert gitar, samtidig som man synger.

–Men det virker som publikum setter pris på at vi greier det som trio også. Responsen var i alle fall enorm under de første konsertene vi holdt i dette formatet, forteller Grønbech.

Keep of Kalessin holder slippkonsert for plata «Epistemology» på Byscenen i Trondheim førstkommende lørdag.