Det kommer ikke som noe sjokk at de offisielle tallene fra analysebyrået Nielsen viser det samme som lekkasjer gjennom året har tydet på: Norgesgruppen og Coop vokste i fjor mest med henholdsvis 1,1 og 1,5 prosent, mens Rema 1000 øker sin markedsandel med beskjedne 0,2 prosentpoeng. Bunnpris står stille på 3,9 prosent fra 2015 til 2016.

- Umåtelig viktig

- Coop er jo vekstvinner i 2016, og det er vi veldig godt fornøyde med. Vi legger bak oss to gode år, der vi har økt vår merkedsandel. Resultatmessig ser vi at vi har fått god effekt av Ica-oppkjøpet. Vi stadfester vår posisjon og det er vi veldig godt fornøyd med, sier Torbjørn Skei, administrerende direktør for Coop Midt-Norge og styremedlem i Coop Norge Handel AS.

- Hva betyr det, egentlig, hvor store markedsandeler man har?

- Det er bortimot «liv og død», det å ha den posisjonen vi har nå. Det har mye å si for hvor store innkjøpsvolum vi kan ha og følgelig hvilke avtaler vi får med leverandørene. Volum betyr også mye for å få til engod distribusjon. Umåtelig viktig for konkurransekraften vår, sier Skei som fra 1. juni vil lede landets nest største samvirkelag når Coop Steinkjer fusjoneres inn i Coop Midt-Norge etter vedtak i de to selskapenes styrer forrige uke.

Kiwi opp til 19,9

Likevel, analysen som blir offentliggjort i dag er fasiten på noe det er snakket mye om de siste månedene, kanksje hele 2016. Det har ikke gått like bra med Rema som med deres to argeste konkurrenter. Norgesgruppen, som eier Kiwi, Meny, Spar og Joker er fortsatt desidert størst og vokste også i fjor.

Særlig er det Kiwi-kjeden som bidrar til Norgesgruppens vekst. Men de offisielle tallene viser at Kiwi ikke har passert 20-prosentgrensa, som de har gått ut med selv tidligere, men endte 2016 med markedsandel på 19,9 prosent. Det er ett prosentpoeng mer enn i 2015.

- Forklaringen ligger i at Nielsen har ulik metode for den løpende rapporteringen og årsrapporten. Den løpende rapporteringen viste 20 prosent, mens Dagligvarerapporten viser 19,9 prosent andel for Kiwi. Vi er uansett fornøyd, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

- Vi er strålende fornøyd med å ta ett prosentpoeng. Året før hadde vi vekst på 1,2 prosentpoeng. Det er tydelig at de ombyggingene og oppgraderingene vi har gjort i våre butikker har falt i smak hos kundene. I tillegg lanserte vi fordelsprogrammet Kiwi Pluss 4. januar i 2016 som har truffet godt, og vår prisposisjon er styrket gjennom året. Og ikke minst har våre 12 500 medarbeidere gjort en fantastisk jobb, sier hun.

Ifølge Arvin har den gode utviklingen for Kiwi fortsatt i 2017 med flere månedsrekorder.

- De siste fire ukene har vi ligget over 21 prosent markedsandel og hadde i uke 7 rekordmåling på 21,5 prosent. Det viser at vi får mange flere kunder og at det er tydelig bevegelse i markedet.

Kiwi-sjefen Jan Paul Bjørkøy er vekstvinner blant kjedene og bidrar kraftig til Norgesgruppens gode tall for 2016. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen

Et tøft år

Adresseavisen har tidligere fortalt om Remas relativt tøffe år 2016, da de igjen måtte finne plassen bak Coop i størrelse, ledet et turbulent oppgjør med søndagåpne butikker og anmeldelse av konkurrentene, samt salgsspekulasjoner og tapet avinnkjøpsavtalen for Bunnpris til Norgesgruppen.

Og det er mange år siden Rema 1000 har hatt så dårlig markedsvekst som i 2016.

Vi nordmenn brukte hele 169,4 milliarder kroner på dagligvarer i fjor. Markedsandelstallene som kommer i dag, viser hvem av våre fire nasjonale dagligvareaktører som sitter igjen med hvor stor andel av disse milliardene. Det er forøvrig forsvinnende lite av pengene som går andre steder: Øvrige aktører i dagligvarehandelen har forsvinnende 0,1 prosent av markedet i Norge.

Før Æ

Markedsandelene fordeler seg slik:

Norgesgruppen opp 1,1 prosentpoeng til 42,3 prosent. Coop opp mest med 1,5 prosentpoeng mer enn i 2015 til 29,4 prosent. Rema 1000 opp 0,2 prosentpoeng til 24,4 og Bunnpris altså null i økning med fortsatt 3,9 prosent andel av markedet.

Januar 2016: Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan anmelder 120 av konkurrentenes butikker for brudd på reglene for søndagsåpne butikker. Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum har tidligere i år uttalt seg til Adresseavisen om den lave veksten i Rema, basert på uoffisielle tall for 2016. Da sa hun:

«2016 var et veldig bra år for våre kjøpmenn og Rema 1000, selv om vi hadde ønsket oss en høyere vekst. Vi har jo tidligere sagt at det har vært et år der vi skulle gjøre endringer for økt vekst.»

Nielsen-tallene som nå er kommet, viser utviklingen i løpet av året før lanseringen av Remas Æ og før konsekvensene av kjedens nye bestevennstrategi på leverandørsiden ble kjent.

Det har foreløpig ikke lyktes Adresseavisen å få tak i Fossum for en kommentar til de offisielle tallene.