I bakken utenfor kontoret ved Kabinbanan har Steinar og Sondre Eriksen og kameratene fra Trondheim og Rørvik fått på seg skiene og er på vei ut i bakken.

- Åre er en bra plass å møtes. Det blir skikjøring, litt festing og litt uteliv. Her finnes det et bra utvalg aktiviteter. Det skjer litt, sier Steinar Eriksen.

Verken han eller Sondre har kjørt mye ski de siste årene. I Åre har de kun vært på russetur før, og aldri kjørt ski. Det begynner å bli noen år siden. Men nå venter nærmest sommerskiføre i aprilsola, før kameratgjengen stikker tilbake til hytta de har leid.

- Det er klart det koster jo litt med en sånn helg. Kanskje 5000–6000 kroner, sier Eriksen.

Lever av norske kunder

Det er musikk i ørene til både Berg og direktøren i destinasjonsselskapet Åre Destination AB, Therese Sjölundh. Så viktige er de norske gjestene for Åre at destinasjonsselskapet nå definerer Norge som hjemmemarked på linje med Sverige. Det er nytt av året.

- Norska kunder er jätteviktiga, istemmer Ica-direktør Lars Ocklind. Butikksjef Martin Svahn på Ica i Åre Stasjon, nikker bekreftende. De siste årene har butikken økt omsetningen med 3–4 prosent årlig. I fjor stoppet det på 140 millioner kroner.

- Vi kunne faktisk ikke overlevd uten de norske kundene. Om vinteren og sommeren står de kanskje for 20–30 prosent av omsetningen, men i enkelte perioder, spesielt om høsten og våren, så utgjør deres handel 70–80 prosent av omsetningen vår, anslår Ocklind.

Inne på Systembolagets butikk i Åre står norske kunder i kø med stabler av øl-brett. Ansatte bekrefter at nordmennene står for store deler av omsetningen deres. Systembolagets informasjonsavdeling vil imidlertid ikke gå nærmere inn i statistikken for å si mer om hvor stor del av kundemassen de utgjør.

Handelsboom

Næringslivet i alpinstedet, med 3000 innbyggere, omsetter nå for nesten 2,4 milliarder norske kroner årlig. Før sov stedet seg gjennom sommeren, men de siste årene har det virkelig løsnet i sommerhalvåret. Målet er heller ikke så lite ambisiøst: Åre skal være Europas ledende alpine året-rundt-destinasjon.

- Det er en tradisjon for å sette seg høye mål her i Åre. Målet vårt er flest mulig fornøyde kunder. Helst skal vi være så bra at folk snakker om oss, og om servicen vår, sier turistdirektør Therese Sjölundh.

Verken hun eller andre Adresseavisen har snakket med tør anslå hvor mye penger nordmenn årlig legger igjen i Åre. Men det er klart at det er store summer. Trolig kan det dreie seg om nærmere én milliard kroner i året, i alt fra sprit, tobakk, skipass, eiendomskjøp og alt mulig annet.

Skal vinne barnefamiliene

Noe av det Sjölundh og de andre i Åre Destinasjon jobber med er hvordan Åre skal lykkes bedre i dagens lavperioder på høsten og våren. Det må til for å skape ytterligere vekst, så lenge vinteromsetningen har begrensede muligheter til å vokse. Direktøren snakker spesielt om å være attraktiv for barnefamiliene.

- Vi regner med at det er snakk om 1,5 millioner gjestenetter her i Åre i dag. Halvparten av dette er leid, sier hun og snakker om at ca. 25 prosent av gjestene er internasjonale. Av dette er nordmenn den klart største gruppen.

- Vi er kommet til det at Sverige og Norge er primærmarkedet vårt. Før så vi bare på Sverige som primærmarked, sier Sjölundh, og snakker om norske investeringer og hytteeiere.

12 prosent nordmenn

Ifølge bookingsystemene booker nordmenn 12 prosent av alle hytter, leiligheter og hotellrom som leies ut i Åre. Til sammenligning står svenske kunder for ca. 70 prosent av leieoppholdene.

- Vi vet også at det er mange fra Trøndelag her på dagsturer, men det greier vi ikke å måle. Vi vet bare at det er mange, sier Berg.

Han peker på de norske kundene som årsaken til at Åre nå er i ferd med å utvikle seg til en året-rundt-destinasjon.

- Antallet norske kunder har økt for oss år for år. I år er vi på omtrent samme nivå som i fjor. De shopper i butikkene og bruker tilbudene som fins. Nordmenn er jätteviktiga for Åre, sier Berg.

Registreringen fanger heller ikke opp hvor mange leiligheter, hytter og hus som faktisk eies av nordmenn.

- Vi ser at norske eiere av hytter og leiligheter bruker dem oftere. Mens svenske eiere ofte tilbringer noen få helger her i løpet av vintere, kommer trønderne som eier leilighet eller hytte, oftere. Da handler de i butikkene og går ut og spiser, så de er ekstremt viktige for oss, sier Therese Sjölundh.

På topp i påsken

Oppe ved Skistars kontorer, ved siden av den 40 år gamle kabinbanan, spenner destinasjonssjef Niclas Sjögren Berg på seg sko og ski for å komme seg ut i anlegget. Imens snakker han om påsken og om hvor viktig den er for selskapet, slik den er for de fleste alpindestinasjoner. I år er den også spesiell fordi den er konsentrert om en uke, mens fridagene normalt er fordelt på to uker i Sverige. I Åre er derfor alle de 550 Skistar-ansatte på jobb.

- Vi har nok 99 prosent belegg i påskeuken. Det er i realiteten nesten fullt, men det blir alltid noen plasser ledige fordi noen blir syke eller forhindret på annen måte, sier Berg.

Nå står årets to viktigste dager, langfredag og påskeaften, for døren. Da kan det være inntil 20 000 mennesker i anlegget. Til sammenligning besøker ca. 16 000 personer bakkene de travleste dagene i vinterferien .

- Snø er i alle fall ikke noe problem. Vi har til og med fått litt nysnø i høysonen den siste uken, sier Berg.

Påskeføre i Åre. Skistar, som driver anlegget vet imidlertid ikke hvor stor andel av kundene deres som er nordmenn. - Vi vet bare at det er mange, sier destinasjonssjef Niclas Sjögren Berg. Foto: Theodor Haugen
Full kontroll. Destinasjonssjef Niclas Sjögren Berg i Skistar Åre stikker selv ut i løypene så ofte han kan, for å holde oversikt. Her på vei ut i anlegget uken før påske. Foto: Theodor Haugen
Norske kunder står for inntil 80 prosent av omsetningen ved Ica-butikken i Åre Station, forteller direktør Lars Ocklind og kjøpmann Martin Svahn. Foto: Theodor Haugen
Guttetur. Sondre (bak) og Steinar Eriksen, fra Rørvik og Trondheim. Sammen med flere kamerater leide de hytte og tilbrakte sist helg i Åre. Foto: Theodor Haugen
Sommeren viktigere. Fortsatt er vinteraktivitetene viktigst for Åre, men inntektene fra sommersesongen, blant annet downhillsykling, vokser stadig. Foto: Åre Destination/Darren Hamlin