– Jeg opplevde det som trist og nedverdigende. Jeg måtte stå igjen alene og ta drosje, mens alle andre ble med bussen, forteller funksjonshemmede Phuoc Tan Le.

– Det var et sjokk at jeg ikke fikk lov til å reise med flybussen. Jeg trodde at de var forpliktet til å ta med alle. Det oppleves som ekstra ironisk, siden jeg til daglig jobber med universell utforming, sier han.

Tan Le hadde i mai i år vært i Trondheim, for å delta på en konferanse om levekår for funksjonshemmede, og deres mulighet til deltakelse og likestilling i samfunnet. Han ble ved to anledninger nektet å være med Nettbuss Flybussen, fordi han ikke hadde sagt ifra om at han kom på forhånd.

Diskriminerende

– Jeg har sittet i rullestol hele mitt liv. Jeg tenkte jeg skulle se hvordan det fungerte å kjøre flybuss i Trondheim, forteller Tan Le.

Kollegaen, Inger Marie Lid, var til stede og bevitnet den ene situasjonen. Hun er førsteamanuensis ved HiOA, og forsker på feltet universell utforming og tilgjengelighet.

– Opplevelsen min av situasjonen var at sjåføren rett og slett ikke respekterte passasjeren, siden han sa at han ikke ville bruke utstyret som fantes på bussen, sier Lid.

– Bussene er utformet med en rampe. De sa kanskje nei til å ta med passasjeren fordi de i liten grad har fått opplæring i bruk av rampen. Sjåføren var helt klar på at han ikke hadde fått beskjed på forhånd. Sjåførene kjenner kanskje ikke til at det er diskriminering å nekte folk å bli med bussen, sier Lid.

Ifølge FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne, skal de ha tilgang til kollektivtransport på lik linje med andre. Forbudet mot diskriminering på grunnlag av funksjonsevne, er forankret i diskriminerings og tilgjengelighetsloven som har vært gjeldende siden 1. januar 2009.

Benekter mangelfull opplæring

Direktør for Nettbuss Flybussen, Bjørn Myhre, benekter at selskapet har sviktet i opplæringen av sine ansatte.

– Jeg kan forsikre om at sjåfører og billettvakter er godt opplært og kan utstyret godt, men vi er ikke helt feilfrie vi heller. Han har vært i kontakt med en av våre mest erfarne billettselgere. Alle våre flybusser er tilrettelagt slik at vi kan ha med passasjerer som sitter i rullestol, utfordringen kan være utformingen og vekten på rullestolen, forteller Myhre.

– Rullestolbrukere er helt klart like viktig for oss som alle andre reisende, og vi ønsker å unngå slike episoder i femtiden. Det er viktig for oss. Hadde våre busser hatt lavere avgangsfrekvens hadde jeg forstått denne saken bedre. Alle skal oppleve at bussen går til rett tid, sier direktøren.

– Dette er vanligvis ikke noe stort problem, men vi kan bli enda flinkere til å informere om at rullestolbrukere gjerne kontakter oss på forhånd. Normalt sett, hvis man vet at det kommer en rullestolbruker, passer man på å flytte bagasjen i luka under bussen. Hvis det kommer en rullestolbruker og bussen allerede er full, er det kort tid til neste avgang, sier Myhre.

Direktøren forteller at det ofte går flybuss og at de reisende selv må beregne god tid. Selskapet har et ansvar for at alle reisende kommer seg av gårde i rett tid.

– Vi er opptatt av sikkerhet og det tar noe tid å få stolen inn, og ikke minst å feste den forsvarlig. Det er viktig at den står trygt, sier han.

– Normalt sett er det universell utforming i alle våre busser. Og vanligvis kontakter de i rullestol oss på forhånd. Vi ønsker å bli flinkere med å få ut den riktige informasjonen på forhånd. Vi anmoder om at alle rullestolbrukere tar kontakt med oss i forveien, uttaler Myhre.

Uvanlig situasjon

Seniorkonsulent i Handikapforbundet, Kristian Lian, avkrefter at dette er en vanlig situasjon rullestolbrukere møter.

– Den situasjonen som han beskriver er spesiell. Vi er helt enig med ham i at transportmateriellet burde vært lagt til rette for alle, uten at man behøver å bestille på forhånd. Jeg har aldri tidligere vært borti en situasjon med direkte uvilje fra sjåføren, sier Lian.

Handikapforbundet har, etter at Tan Le sitt leserinnlegg sto på trykk i Adresseavisen den 26.07, henvendt seg til Flybussen Nettbuss i et brev hvor de uttrykker bekymring rundt diskriminering av funksjonshemmede.

– Når man utvikler og kjøper transportmateriell er det viktig at man får materiell som fungerer for alle. Uten at det krever ekstra kompetanse fra de om bord å bruke det, sier Inger Marie Lid.

– Vi sa ifra om at vi opplevde dette som diskriminering. Jeg lurer jo på hvordan dette selskapet håndterer passasjerer med funksjonshemning. De var ikke imøtekommende. Det er ikke viktig å henge ut en enkelt sjåfør, men når en sjåfør kan opptre på denne måten, er det et tegn på en ukultur, manglende forståelse og mangel på opplæring, mener forskeren.

Refunderer taxiutgifter

Hun understreker at det var en overraskende og ubehagelig opplevelse. Det endte med at Phuoc Tan Le måtte ta taxi, et utlegg på 700 kroner han ikke har fått refundert.

– Jeg ønsker at han tar kontakt med oss, slik at vi kan få ordnet opp i refusjon av taxituren. Vi ønsker å løse det for ham, og jeg vil gjerne ta en prat hvis han ønsker det. Han er hjertelig velkommen til å reise med oss i fremtiden. Vi ønsker å fortsette å gi god service og det er klart at vi skal ta hensyn til alle, avslutter Myhre.

Tan Le selv etterlyser handling og ikke unnskyldninger. Han er bekymret for at det samme kan skje med andre.

– Vitsen med å ha frihet til å velge å bli likestilt med andre reisende var borte, forteller Phuoc Tan Le.

Les hele Ordet Fritt innlegget her: «Han kan være med neste buss, for rullestolplassen er allerede full av bagasje»

Les også: - Det blir godt den dagen man kan dra på festival uten klump i magen

Får ikke MS-behandling som betaler seg på tre år

For fire år siden fikk Stig 70 brudd i kroppen etter en paragliderulykke. Nå flyr han igjen

Avdelingsleder i Nettbuss,Thorbjørn Norman, viser fram rampen som er beregnet for rullestolbrukere. Foto: Håvard Jensen, Håvard Haugseth Jensen
Nettbuss Flybussen med avgang fra Trondheim sentralstasjon. Foto: Dagfinn Albertsen, Adresseavisen
Direktør i Nettbuss Flybussen, Bjørn Myhre, avkrefter at selskapet har sviktet i opplæringen av sine ansatte. Foto: Dino Trto, Adresseavisen
Ingen Marie Lid er førsteamanuensis ved HiOA og forsker på universell utforming og tilgjengelighet. Foto: Pressefoto HiOA
Seniorkonsulent i Norges Handikapforbund Trøndelag, Kristian Lian, er bekymret for diskriminering av funksjonshemmede. Foto: Norges Handikapforbund Trøndelag