«Lokale råvarer» står det på et stort skilt over en av kjølediskene på Rema 1000 Røros. Men lokalvarene finnes egentlig over hele butikken. Og mer skal det bli.

- Etterspørselen etter lokalmat vokser vanvittig. Jeg har tro på det vi gjør, og jeg tror folk i løpet av de neste månedene vil se at den strategien Rema kjører, er den riktige, sier kjøpmann Nils Martin Tidemann ved Rema 1000 Røros.

Mer lokalt

Strategien er den Rema selv døpte bestevenn-ordningen, med færre nasjonale leverandører, mer egne merkevarer og mer lokalmat. Å rydde hylleplass til mer fra egen region, er akkurat hva kjøpmannen på Røros ønsker seg.

- Jeg vil heller ha egg fra Galåvolden gård her på Røros enn Urge, for å si det sånn, sier Tidemann.

Trekker kunder: Lokalmat i hyllene gjør at flere legger handleturen til Rema, mener kjøpmann Nils Martin Tidemann.

Urge-brusen er en av mange Coca-Cola-produktene som har forsvunnet ut av Remas hyller etter nyttår, nettopp på grunn av bestevenn-strategien. Rema valgte som kjent danske Carlsberg som leverandør av bryggerivarer. Mest bråk rundt akkurat dét, oppsto blant Hansa-patriotene rundt Bergen og i Mack-ølets hjemby Tromsø.

Les også: Rema kastet ut lokale bryggerier og starter ølbryggeri

21 typer tannbørster

Mens Mack-tilhengernes protester sørget for at avtalen mellom Rema og Mack ble utvidet, er det mange andre varer som har forsvunnet ut av Rema uten noe støy.

Kjøpmann Nils Martin Tidemann mener kundene i lengden vil foretrekke vareutvalget Rema legger opp til nå. Det var ølet de var opptatt av, mener han, ikke at Rema valgte feil strategi.

- Om vi går ned fra 21 typer tannbørster til 15, spiller ingen rolle for folk. Og for meg betyr det en mulighet til å ta inn flere varer til butikken som jeg vet skiller meg fra konkurrentene mine. Færre nasjonale leverandører for å kunne ta inn mer lokale produkter. Den strategien hjelper meg å bli best på lokalmat. Da blir det bra, sier han.

Han anerkjenner absolutt at Coop Mega på Domus kjøpesenter er veldig god på lokalmat fra Røros-traktene. Hvem av dem som er best, med flest varelinjer, er han ikke sikker på.

- Men Mega skal være god på dette. De er jo supermarked. Det artige er vel om en lavprisbutikk bli best på lokalmat, sier han.

Les også: - I Senterpartiets Norge skal Rema-Reitan betale mer skatt, og de som jobber på Rema betale mindre skatt

To typer inntjening

Tidemann anslår at han selger lokalmat for 6–8 millioner kroner i året, men regner med det blir mer fremover.

Blant produktene er det blant annet tre, snart fire, typer spekepølse, samt ulike produkter av reinsdyrkjøtt, lefser, pjalt, røroskake, egg og selvsagt meierivarer fra Rørosmeieriet som selges i Remas butikker i Midt-Norge, men er blitt nasjonal leverandør hos konkurrentene Norgesgruppen og Coop. I tillegg har han noen varer fra andre deler av Trøndelag, blant annet fra Meråker Kjøtt fra Tidemanns hjemkommune.

- Lokalmat er vanligvis litt dyrere, blant annet på grunn av lavere produksjonsvolum. Tjener du på de lokale varene?

- Ja, jeg tjener på det på to måter. Vi tjener på produktene, selv om noen av dem må vi kalkulere litt lavere enn vanlig fordi vi skal være billigst, mens andre varer tjener vi helt greit på. Den andre måten er at lokalmat så trekker mer folk til butikken, sier han.

- Det blir feil å kalle det inndragervarer, men vi har et stort antall turister og hytteeiere her på Røros. Når de vet at Rema 1000 Røros har solid utvalg av lokalmat, så legger de handleturen hit, sier kjøpmannen.

Les om Rørosmeieriets suksess: Snudde nedleggelse til tredobbelt antall ansatte

Passerte 100 mill.

I fjor passerte Rema 1000 Røros 100 millioner kroner i omsetning og endte på 105 millioner. Ganske mye for én matbutikk i en kommunen med 5600 innbyggere. Men så er det altså ikke bare rørosinger som handler her. Og det skorter ikke på dagligvaretilbud i Bergstaden. Her finnes både Kiwi, Coop Prix, Coop Mega og Rema 1000 innenfor relativt kort radius i Røros sentrum. Søndagsåpent har de også, alle unntatt Mega, ettersom det ligger i en turistkommune.

Om et par uker er det klart for årets travleste dager hos Rema-kjøpmannen på Røros: I påska ligger omsetningen vanligvis rundt fire millioner kroner.

Kjøpmann Nils Martin Tidemann på Røros er en av lavpriskjedens aller beste på lokalmat. Han mener Remas nye strategi hjelper ham til å bli enda bedre.

Etter lanseringen av Æ like etter nyttår, har Rema i Midt-Norge opplevd god omsetningsøkning. Også her på Røros.

- I 2016 økte omsetninga med syv prosent. Så langt i år, er jeg opp rundt ti prosent, sier Tidemann.

- Æ har virket veldig bra. Vi har fått nye kunder inn i butikken, kunder som kommer tilbake og som sparer penger med Æ, sier Tidemann.

Les også: Reitan tapte terreng på hjemmebane

- Kjømennene støtter opp

Rabatten kundene får gjennom Æ, får kjøpmennene refundert fra Rema-systemet. For denne butikken, er det snakk om over 300.000 kroner så langt.

- Du er varamedlem i styret i Rema Franchise Norge og til en viss grad med på noen av strategivalgene Rema gjør. I tillegg er du kjøpmann selv og snakker jevnlig med kollegaer. Opplever du at kjøpmennene støtter opp om valgene kjeden tar?

- Ja, absolutt. Vi har to administrerende direktører (Jan Frode Johansen som er franchise-sjef og Lars Kristian Lindberg som er innkjøp- og kategoridirektør, journ anm.). Begge nyter veldig stor tillit blant kjøpmenn, sier Tidemann.

Les også: Kan bli vinnerne hos Rema, men holdes på pinebenken

Les også: Katastrofe-februar for Rema 1000

Les også: Øl fra Austmann og To Tårn kastet ut av Rema

Les også: Rekordår for Rema i Danmark

Les også: Nå har Rema avslørt hva Æ er

Les også: Lerum syltetøy, Knorrs sauser og Ajax forsvinner fra Rema

Les også: Coca-Cola permitterer ansatte etter Rema-kutt

Les også: Rema skviser ut Kims, vil heller selge Maarud

Les også: Tøft Rema-år er bakteppe for «Æ»

Les også: Flere Rema-kjøpmenn i pluss

Les også: Remas bestevenn-strategi: Vil gi deg færre merker å velge mellom