Bildet, som dukker opp med høy frekvens på søket «Trondheim» på Twitter i kveld, viser Vinter-Trondheim fra sin vakreste side.

Fotografen Hessam Moussavinik (32) tror det er fargene som fanger blikket til folk.

Snøen som falt i fjor

– Jeg gikk ut seint på kvelden den 28. desember. Det hadde snødd og jeg visste at det ville bli varmere neste dag, derfor gikk jeg ut og ruslet i Midtbyen. Himmelen var så vakker og rød.

Bildet er fotografert fra Bakke bru i retning Gamle bybro. Elva siver mot oss på lang lukkertid og lysene fra bryggene i Kjøpmannsgata og på Bakklandet bader i vannet under seg.

– Jeg tok tre eksponeringer på 10, 15 og 30 sekunders lukkertid og har redigert kun dette bildet ennå. Jeg har mange bilder og motiver fra denne kvelden, sier Moussavinik.

Deler ofte bilder

Han delte bildet via 500px.com, som er et sosialt nettverk som samler mange millioner fotografer. I tillegg har han delt det på Twitter, Google Plus og på bloggen sin blog.hemnik.com. Han har også tidligere opplevd at bilder han tar blir delt.

– Dette bildet er det over 8000 som har sett på 500px. På twitter og andre sosiale medier har jeg ikke så god oversikt, sier fotografen, som er veldig glad for oppmerksomheten bildet får. Dessverre er det mange som har delt bildet uten å kreditere han.

– Det er dårlig når folk deler uten navn og uten link, sier Moussavinik.

– Men sånn er det dessverre på sosiale medier. Det er vanskelig å ha kontroll. I tillegg må man jobbe mye for å få oppmerksomhet og delinger. På 500px kommenterer jeg ofte på andres fotografier, men det er ikke tid til så mye når man har fulltidsjobb og to barn, sier Moussavinik. Han er utdannet ingeniør med doktorgrad fra NTNU og jobber i dag i Siemens. Opprinnelig kommer han fra Iran, men har bodd i Trondheim i 7 år.

Trondheimsbilder er gull verdt

– Det er et fantastisk fint bilde, sier Line Vikrem-Rosmæl, reiselivsdirektør i Visit Trondheim.

Hun roser både lys, stemning og ikke minst motivet Hessam Moussavinik har valgt.

– Dette, og andre trondheimsbilder som dukker opp og blir delt ofte i sosiale medier, har en stor verdi i å fortelle folk hvor vakkert det er her. Det er gull verdt for oss at mange hobbyfotografer vil ha oppmerksomhet. Det gir oss publisitet.

Mer bilder, mindre tekst

Hun kan ikke anslå hvor stor verdi et bilde som Hessam Moussavinik har, men mener det har mye å si at bildet er bra og at det blir mye delt.

– Bilder er en av våre viktigste markedsføringsstrategier. Og det blir stadig viktigere. Mer bilder og mindre tekst!

Samtidig går reiselivets budsjetter for kjøp av bilder ned. Visit Trondheim engasjerer fotografer og betaler for åndsverk når det er snakk om bilder de vil trykke i reklamemateriell og offentliggjøre på nettsider, men mener folks egne bilder i sosiale medier er en stadig sterkere markedsføringskanal.

– Vi har en Instagram-vegg i inngangspartiet vårt i Nordre, som eksponerer bilder merket #visittrondheim. Flere av dem deler vi og på vår facebookprofil.

Foto: Hessam Moussavinik