Filmene om hun som revolusjonerte moppen og han som ga oss iphone er med i årets Oscar-race. Norsk film er påfallende svak på gründerdrama.

Det er rart, men neppe tilfeldig at entreprenørskap i langt mindre grad danner grunnlag for historier i norsk film, enn i amerikansk. Akkurat nå går tre amerikanske filmer på kino i Norge som berører eller tar utgangspunkt i gründervirksomhet. Alle er tungt nominert til Oscar-prisene som deles ut 28. februar.

Gründeren eller entreprenøren, er på flere måter særdeles velegnet hovedperson for filmdrama. Historien om outsideren som forfølger sin idé gjennom motstand og kriser, til suksess, rikdom og/eller historisk gjennombrudd, ligner til forveksling på den klassiske oppskriften på drama. Derfor er det litt rart at stjerneeksempelet på en gründer i norsk film fortsatt er Reodor Felgen. Har han ikke fått mange konkurrenter siden premieren på «Flåklypa Grand Prix» i 1975.

Jennifer Lawrence er nominert til Oscar for beste kvinnelige hovedrolle for tittelrollen som Jay Mangano i «Joy» om kvinnen bak den selvvridende moppen. Filmen er nesten påtrengende amerikansk, men et fascinerende blikk på en oppfinner som starter med to tomme hender, både mann og far å forsørge, på tornefull vei mot rikdom og berømmelse.

Som mange amerikanske filmer om virkelige mennesker fra vår tid kan «Joy» fortone seg som et frodig glansbilde. Til sammenligning er «Steve Jobs» et overraskende kritisk portrett av Apple-gründeren, Oscar-spilt av Michael Fassbender. Foruten å skildre motgangen like mye som suksessen, tegnes et lite tiltalende bilde av de menneskelige sidene til gründeren. Jobs bakgrunn harmonerer med bildet i den norske Menon-rapporten, hvor 71 prosent av norske gründere oppgis ikke å ha fullført utdanning utover videregående skole.

«The Big Short» er en slags tragikomedie fra finanskrisen. Christian Bale er Oscar-nominert som hegefondforvalter Michael Burry, som forutså finanskrise og gjorde store penger på å vedde mot amerikanske banker og boligmarked, da de fleste andre var opptatt av å blåse boblen opp. Som gründertype er han analytikeren som ser det andre ikke skjønner eller vil se, for å bli idiotforklart inntil han blir genierklært.

Amerikanske gründer- og næringslivsnettsteder serverer jevnlig anbefalinger av filmer som alle «entrepeneurs» bør se. Der er selvsagt filmer som «The Social Network»(2010) om Facebook-eventyret, «The Aviator»(2004) om Howard Hughes og «Citizen Kane»(1941) inspirert av mediemogul William Randolph Hearst.

Litt mer overraskende er det at en gjenganger på disse listene også trekkes fram når forbrytere eller rapartister anbefaler film, nemlig «Gudfaren»(1972). På noen måter er det kanskje like bra om norske gründere heller søker inspirasjon i Reodor Felgen enn Don Vito Corleone. Men det burde være et tankekors at en av de få norske filmene om næringsvirksomhet dette tiåret, handler om en møbelhandler som får livsverket ødelagt av Ikea.

Jennifers Joy: Jennifer Lawrence er Oscar-nominert som den amerikanske gründeren og oppfinneren Joy Mangano i filme n «Joy», hvor Robert DeNiro spiller hennes far. Foto: Photo credit: Courtesy Twentieth Century Fox
Ekte Joy: Mircale Mop var oppfinnelsen som snudde opp-ned på livet til Joy Mangano Foto: Joymangano.com
Film-Jobs: Michael Fassbender er nomintert til Oscar for innsatsen som Steve Jobs i den kinoaktuelle filmen med samme navn. Foto: United International Pictures
Ekte vare: Steve Jobs(1955-2011) portretteres på både godt og mer problematisk i «Steve Jobs». Foto: Paul Sakuma, Ap