I helgen ble våpenprodusenten Nammos hilsen til det norske hopplandslaget spredt i sosiale medier. Flere påpeker at annonsen sender tankene til nasjonalromantisk propaganda og totalitære regimer, skriver Aftenposten.

Norsk våpenindustri tar ansvar for å gjenreise en stolt propagandasjanger som dessverre har gått av moten: Bilder av sunn og vital ungdom – i uniform, foran flagget, med fasthet og håp i blikket, skriver for eksempel Kjetil Rolness på Facebook.

Annonsen, som sto på trykk i VG fredag i forbindelse med Ski-VM i Lahti, viser landslaget stilt opp på rekke, med blikkene rettet opp og frem. Bildet er påført teksten «Sky is the limit» og «Med øye for gull og blikk med forventning, tar Norges håpefulle sats mot skyene enda en gang».

Nammo AS holder til på Raufoss og produserer blant annet ammunisjon, rakettmotorer og romfartsprodukter. Selskapet har sponset hopplandslaget siden 2010.

Les også: Rakettforsker: - Å hoppe 300 meter på ski er ikke noe problem

Historiker: – Kunne vært laget av NS

Historiker Nik Brandal har forsket på totalitære bevegelser og er høyskolelektor i internasjonale studier ved Bjørknes. Han har forståelse for at folk reagerer.

– Jeg tror jeg ser hva Nammo har hatt i tankene. Det er endel gammeldags estetikk her. Kornete bilde, litt tegneserieaktig og litt klassisk politisk reklameplakat. Det er åpenbart at avsenderen vil knytte seg til det norske og tradisjonsrike, sier Brandal.

Med dette oppstår øyeblikkelig to problemer, mener han:

– Frisk idrettsungdom som stirrer opp og frem er noe man forbinder med totalitære bevegelser. Annonsen er til forveksling lik noe NS kunne ha laget på 30- og 40- tallet, sier Brandal.

Nasjonal Samling (NS) var det nasjonalsosialistiske partiet som styrte Norge under 2. verdenskrig.

Det andre problemet, mener Brandal, er at annonsen gjør det lett å knytte norsk våpenproduksjon til det norske hopplandslaget.

– Norge bruker millioner av kroner på å bygge seg opp som en fredsnasjon. Idrettsbevegelsen har vært en viktig del av ideen om en fredsnasjon: Vi velger fredelig kappestrid fremfor krig, sier Brandal.

– Skal ikke brukes igjen

Kommunikasjonsdirektør Sissel Solum i Nammo sier annonsen ble laget i god tro fra deres side.

– Av reaksjonene nå i helgen, ser vi at den er blitt assosiert med noe som vi selvfølgelig ikke vil bli assosiert med. Vi har hatt et møte nå i formiddag og bestemt oss for ikke å bruke denne annonsen igjen, sier Solum.

Annonsen har også vært brukt ved tidligere anledninger, uten at Nammo har registrert noen reaksjoner før nå i helgen.

Solum forklarer at mange var involvert i arbeidet med annonsen: Reklamebyrået Scooter, fotograf og egne ansatte. Norges Skiforbund godkjente annonsen før trykk.

– Vi fikk dessverre ikke den samme reaksjonen som andre har fått. Alt vi så var stolte hoppere, samt det norske flagget. Det er forferdelig trist at andre har sett noe annet. Vi tar kritikken på alvor og kommer ikke til å bruke denne annonsen igjen, sier Solum.

Nammos hilsen til hopplandslaget. Foto: Øystein Aldridge