Fort Worth, USA: 1. oktober legger forsvarssjefen frem sitt fagmilitære råd, etter oppdrag fra forsvarsministeren. Det vil si noe om hvilke kapasiteter Norge trenger i årene fremover og hvilke som må kuttes ned.

- Et fagmilitært råd bygger på alle beslutninger vi har gjort tidligere. Det gjelder også beslutningen vi tok i 2008 om å anskaffe F-35. Den står vi inne for alle sammen. Dette er kjernen i det nye og moderne norske forsvaret. Det forsvaret skal kunne forsvare oss mot potensielle trusler farer og angrep, sier han.

- Så dette er skjermet?

- Jada, dette er skjermet, sier forsvarssjefen.

Avduket flyet

Foran 700 inviterte gjester ble det første norske F-35-flyet tirsdag avduket på skikkelig amerikansk vis.

Se bildeserie fra flyseremonien her

– Dette er mye mer enn bare et fly, det vil endre måten vi opptrer på, Dette er et redskap som vil styrke alle de væpnede styrkene våre, soldater, marinefolk og piloter, sier forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H).

Lyskasterne spiller over den nøye lyssatte grå flykroppen med det norske luftforsvarets merker på siden. I en time har talere, lys, lyd og video bygd opp spenningen frem til dette.

Spiller alle bedre

Forsvarsministeren har snakket om at det er en historisk dag for Forsvaret, og at F-35 er verdens mest avanserte jagerfly. Hun peker på flyets moderne sensorer, stealth-kapasitet, som gjør det vanskelig å oppdage og svært lange rekkevidde på grunn av store interne drivstofftanker.

Søreide nevner også Joint Strike Missile (JSM) som vil gi Norge helt andre muligheter til å avskrekke og avvise en fiende på mye større avstand enn tidligere. Flyets systemer skal etter planen tilpasses slik at det avanserte norske missilet, kan brukes fra 2024-2025.

- Som ivrig co-pilot må jeg si at det bare er en ting feil med F-35. Det lages bare i en enseters versjon, sier hun.

Nordlyslandet

Bakteppet på scenen er en stjernehimmel. Rullende nordlys beveger seg over himmelen. Bak talerne som en etter en priser det fantastiske samarbeidet mellom Norge og USA. Og det fantastiske flyet som vil forandre hvordan det norske luftforsvaret utøver makt i luften.

LES PÅ PLUSS: Politikere frykter høye kostnader gir kampfly-kutt

I salen i det som egentlig er en gigantisk malehangar sitter 700 inviterte gjester, politikere, forsvarsfolk og representanter fra en rekke land. Rommet som vanligvis brukes til nettopp å legge på stealth-belegget som er med på å gjøre de nye F-35-flyene svært vanskelige å oppdage for en fiende er for anledningen bygd om til en sal med teppegulv og komfortable polstrede seter.

Det usynlige flyet

På scenen har den ene etter den andre roste Norge for det tette forsvarssamarbeidet med USA. Lockheed-representantene trekker de lange linjene tilbake til førtitallet og de første norske Lockheed-flyene. Flere pekte også på at F-35 flyene vil være frontlinje kampvåpen over hele verden, og det tette samarbeidet mellom Norge og USA vil fortsette med dette.

Styreleder Merillyn Hewson i Lockheed Martin snakker spesielt om den norske støtten til F-35-programmet, selv da det så som mørkest ut og problemene tårnet seg opp. Norge svarte med å vedta å øke kjøpet fra 48 til 52 fly og flyttet samtidig frem bestillingen av de to første til tidligere levering.

- Dere lever i utrygge omgivelser i Norge. Forskjellen når deres piloter går opp for å møte russiske fly med F-35 vil være at russerne ikke kan se dem. Nordmenn kan sove trygt i forvissning om at pilotene utfører oppdraget sitt og returnerer trygt, skryter tidligere Fort Worth-ordfører og nåværende kongressmedlem fra Texas, Kay Granger.

Må vente

I likhet med alle de norske offiserene til stede på markeringen går forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen rundt med et smil om munnen tirsdag. Fra scenen fleipet admiralen med at han skulle blitt pilot. Han snakker om F-35, som han kaller verdens mest potente kampfly, og om at de gir Norge helt andre muligheter når gjelder sensorer, overvåking og elektronisk krigføring.

Overfor Adresseavisen utdyper han hvor viktig de nye flyene blir for Norge

- Vi vil bli i stand til å gjøre langt mer i en stridssituasjon med dette flyet enn med F-16. Ikke bare luftstridsevnen, men også evnen til å støtte landoperasjoner og maritime operasjonen. Dette samarbeidet inn i en felles sammenheng er det viktig at vi jobber med å utvikle i årene fremover, sier forsvarssjefen.

Kommer med kuttliste

1. oktober legger han frem sitt fagmilitære råd, etter oppdrag fra forsvarsministeren. Det vil si noe om hvilke kapasiteter Norge trenger i årene fremover og hvilke som må kuttes ned.

De to første F-35-flyene leveres før tiden, men ennå gjenstår en del testing før de formelt kan tas i bruk til å kurse norske piloter.

Det skjer trolig i mars neste år. Første testflytur med AM-1, som det første norske flyet kalles, blir trolig fra Lockheeds Fort Worth-anlegg om noen uker.