FALLOUT 4

Xbox One / PS4 / PC

Aldersgrense: 18 år

Hvorfor er vi så fascinerte av forfalne bygninger, overgrodde og forlatte byer og avlåste fabrikker og instituasjoner? Om du søker på internet etter begreper som «beauty in decay» eller «urban explorers» så får du opp hundretusenvis av relavante treff. Hos enkelte er denne fascinasjonen for det ødelagte og det forlatte så stor at det nå finnes et stort marked for denne typen turisme.  Det finnes til og med en offisiell reiseoperatør for turer til den forbudte sonen i Pripyat i Tsjernobyl. Stedet der en atomkraftreaktor eksploderte natt til 26. april 1986 og som siden da har vært avstengt på grunn av den høye radioaktive atmosfæren.

«Fallout 4» er det nermeste du kan komme en slik type turisme uten å måtte reise dit selv. Satt til 210 år etter at verden opplevde en utslettende atomkrig, våkner din karakter opp i et kryokammer like utenfor Boston, Massachusetts i USA. Sønnen din som var nedfryst i samme kammer har forsvunnet og du begir deg ut i den radioaktive og ødelagte verden på jakt etter ham.

«Fallout 4» er som tittelen tilsier det fjerde spillet i denne serien ( egentlig det sjuende, men det kan vi ta en annen gang), men på grunn av den lange tiden mellom hver tittel så vil dette være det aller første møtet med denne fiktive verdenen for mange. Spillet kan virke overveldende for nykommere, og selv om utviklerne i Bethesda Softworks sikkert hater denne sammenligningen så er «Fallout 4» på de fleste måter et nytt «The Elder Scrolls V: Skyrim», bare i en mer modern setting.

Vi snakker om et vestlige rollespill her. Et spill som uten problemer kan plasseres i samme kategori som «Mass Effect», «Dragon Age» og andre rollespill-trilogier. Og om du har tidligere erfaring med «Fallout 3» så vet du ganske nøyaktig hva du får her. Det er nesten forbausende få forskjeller mellom de to spillene. Jovisst så har «Fallout 4» langt bedr grafikk, et oppgradert grensesnitt og flere detaljer. Men å ta del i Bethesdas enorme virtuelle verdener betyr også å godta de mange tekniske blemmene som alltid er tilstede her. Og i likhet med «Oblivion», «Skyrim» og forgjengeren «Fallout 3» så må du kunne tåle ødelagte oppdragslinjer, karakterer som setter seg fast i alt fra dørkarmer til husdyr, samt tilfeldige svevende objekter.

Men på en annen side: ingen lager åpne landskap helt på samme måte som Bethesda og i likhet med de nevnte titlene så er også «Fallout 4» en unik opplevelse. Dette er et liv du lever utenfor ditt eget liv, om du vil. Et tilsynelatende endeløst post-apokalyptisk eventyr som både gir og tar.