Den i Norge alt svært mye omtalte actionscenen med Tom Cruise i kamp på liv og død på Preikestolen ved Lysefjorden i Rogaland, lever opp til hypen. Actionscenen innspilt i Norge gir en spektakulær finale i en litt ujevn, men svært underholdende actionthriller med gedigne høydepunkt.

At det alt berømte norske fjellet i filmen illuderer å være i Kashmir, er muligens litt forsmedelig for norsk turistbransje. Sammenlignet med alle de internasjonale filmene som blir litt plumpe når de stikker innom Norge, og i påtrengende grad ser ut som forsøk på turistreklame, er «Mission Impossible – Fallout» først og fremst vellykket, fartsfylt action, som får mye ut av godt manipulert bruk av norsk landskap.

Heftig action: Tom Cruise er til lands, til vanns, i storbyer, fjell og i lufta i den nye «Mission Impossible»-filmen som delvis er spilt inn i Norge og får kinopremiere fredag.

Vi må vente i over to timer før Tom Cruise bokstavelig talt prøver å redde verden ved å slåss på Preikestolen. Den 15 minutter lange finalen kombinerer god, gammeldags actionfilm med moderne actionteknologi på spektakulært vis.

Det fungerer gledelig godt fordi regissør og manusforfatter Christopher McQuarrie krydrer fint med filmfryd og lekenhet, samtidig som Tom Cruise viser at han fortsatt er mann for å bære nyklassisk agentaction. Finalen kunne blitt parodisk, med nedtelling til atombomber plassert av ondskapsfulle terrorister. Den kvinnelige helten bundet med tykt tau, mens Cruise henger under helikopter og sekundene tikker, blir i stedet en herlig feiring av over hundre år med filmaction i en finale over-the-top på en bra måte.

Den sjette filmen med Tom Cruise i «Mission Impossible»-serien er solid, underholdende actionhåndverk mer enn strålende film. Som den forrige, «Rogue Nation» (2015) er replikker og spill langt mer ujevnt enn actionscenene. «Fallout» har mer og bedre action, mindre prat og mer lekenhet, noe som gjør den til en av de mest vellykkede filmene i serien.

Helt siden filmgjennombruddet med manuset til klassikeren «The Usual Suspects» (1995) har regissør og manusforfatter McQuarrie vært god på hvem-lurer-hvem-action. Det gjennomsyrer mye av filmen, helt fra den herlige åpningsscenen hvor Kristoffer Joner imponerer i viktig, om liten birolle som den ondskapsfulle norske atomforskeren Nils Delbruuk.

«Mission Impossible»-filmen plasserer seg et sted mellom James Bond- og Jason Bourne-filmene som moderne agentaction. «Fallout» utspiller seg hovedsakelig i Paris, London og Kashmir, med terrorister med atombomber som hovedtråd. Kvinnene til Tom Cruises agent Ethan Hunt får mer plass, med noe bedre kjemi med Rebecca Fergusson enn sist.

Ujevnt spill og særdeles varierende nivå på replikker gjør at filmen ville vært mer middels vellykket uten finalen i fjellet. Henry Cavill (Superman) viser nok en gang at han ikke er mye til skuespiller, som påtvunget partner til Cruise. Kristoffer Joner får mer ut av noen minutter i sin rolle enn Cavill klarer i en av filmens største roller.

Bedre kjemi: Rebecca Ferguson som Ilsa Faust and Tom Cruise som Ethan Hunt i «Fallout». Den sjette Mission Impossible-filmen gir mer rom for agentens kvinner enn den forrige.

Musikk, stil, action og lekenhet løfter en film som aldri tar seg selv for høytidelig. Den gir rom for menneskelighet og moral i et stykke voldelig action, som gjør «Fallout» til en triumf for Tom Cruise og Mission Impossible-franchisen. Ikke bare takket være norske fjell, men filmen ville vært dårligere uten.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også kommentaren «Tom Cruise kommer neppe tilbake»