Det stormer rundt Olsokkunstner Hilde Vemren etter at hun langet ut mot politisk elite og muslimer i et intervju til Trønder Avisa.

I et intervju til Trønder Avisa 6. juli tar kunstner Hilde Vemren et sjumilssteg inn i et av vår tids mest betente temaer. Hun langer ut mot Jens Stoltenberg som representant for en politisk elite som hun mener «tekkes muslimer». Og mot norske muslimer som hun mener truer det norske samfunnet med en forstokket lovreligion.

Stiklestad har trampet inn i både samfunnsdebatt og kunstdebatt. Endelig, kan man si. En norsk kunstner som provoserer er ikke lengre hverdagskost.

Teologiprofessor Idar Kjølsvik ved Nord universitet mener det var feil å engasjere Vemren. I et intervju med Trønder Avisa peker han på Vemrens aktivitet på Facebook. Han plasserer henne i den gruppen som støtter konspirasjonsteorien om at muslimene har bestemt seg for å ta over Europa.

Fatima Almanea, AP-politiker, muslim og profilert «ny-trønder», karakteriserer også Vemrens meninger som konspiratorisk vræl, men mener at hun likevel ikke bør utestenges. Direktør ved Stiklestad Nasjonale Kultursenter, Turid Hofstad forsvarer utnevnelsen og sier at Vemren ble valgt for sine kunstneriske kvaliteter.

LES ARTIKKELEN: - Feil signal fra Stiklestad, mener professor

Hilde Vemren har utvilsomt en solid kunstnerisk bakgrunn. Hun har kunstutdannelse fra landets fremste læresteder og i løpet av et over 30 år langt kunstnerskap har hun stilt ut ved Norges viktigste museer og gallerier. Hun har særlig fått anerkjennelse for sine Matisse-inspirerte stillebensmalerier.

Stillebensmotivet har hun fortsatt med. Til Olsokdagene har Vermen laget en serie grafiske trykk med ornamentale motiver med inspirasjon av Olav den hellige.

Man kan godt forstå ubehaget. Teologiprofessor Kjølsvik peker på Knut Hamsum når han kritiserer valget av Vermen. Hvis man leser en bok som Markens Grøde med Hamsuns nazi-sympatier i minne, får en i utgangspunktet litterært mesterlige skildring av et Norge i endring dystre overtoner.

På samme måte kan man forstå at Hilde Vemrens utsagn til Trønder Avisa for noen kan gi motiver som kongekappe og øks en ubehagelig dimensjon.

LES ARTIKKELEN: Nato-sjef Jens Stoltenberg blir hovedtaler på Stiklestad- Vi må dempe konfliktene, unngå en kald krig og få til en dialog med Russland

En institusjon som Stiklestad behøver ikke å invitere hvem som helst. Stiklestad kunne saktens gjort grundigere research før valget falt på Vermen. Særlig om de opplever at Vermens ideologiske ståsted tar oppmerksomhet fra både Olsokfestivalen og kunsten hun skal stille ut. Når hun først er invitert er det likevel problematisk å utestenge Vermen på bakgrunn av holdningene hun formidler i Trønder Avisa.

I et radiointervju forleden sa forfatter Vigdis Hjorth at kunstnere nesten er den eneste gjenstående gruppen av intellektuelle som ikke lenger er bundet av smale stillingsinstrukser. Og som dermed står fritt til å formulere sleivspark i en samfunnsdebatt som blir stadig mer strømlinjeformet og konfliktsky.

Hun har et poeng. Norske kunstnere har en lang tradisjon, særlig for venstreradikal samfunnskritikk. Slagene mot Nato, kirken og etablerte samfunnsnormer var i sin tid langt ifra alltid hverken presise eller sofistikerte.

Vermens utbasunering i Trønder Avisa er både malplassert, uelegant og generaliserende. Samtidig er innvandring, religiøs forstokkethet med islamsk fortegn og feilslått integreringspolitikk viktige tema som dessverre mange kvier seg for å ta i.

Jeg hater å innrømme det. Det er noe sympatisk med kunstnere som fortsatt slår, selv om de bommer.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter