Det kunstige hekke- og leveområdet for sjøfugl kan bli bygd opp nordøst for Munkholmen.

Et område planlegges fylt ut slik at det skapes en øy med en lagune. Formannskapet behandlet saken tidligere denne uken.

- Prosjektet er spennende blant annet fordi det kombinerer friluftsinteresser og naturvern på en veldig fin måte. Det er stor begeistring i formannskapet, sier kommunalråd Ottar Michelsen (SV).

Formannskapet sendte saken til videre behandling i byutviklingskomiteen og komiteen for kultur, idrett og friluftsliv.

- Vi ønsker innspill fra flere før vi får saken tilbake, sier Michelsen.

LES OGSÅ LEDEREN: Fugleøy ved Munkholmen er et spennende prosjekt

Skisse lagt fram

En skisse til hvordan fugleøya kan utformes, ble lagt fram av en arbeidsgruppe i 2014. Øya omtales også som en fuglelagune, bygd utenfor den eksisterende moloen nord på Munkholmen.

- Et slikt prosjekt er unikt i Norge. Ingen har hittil bygd en kunstig øy for sjøfugler, sier naturforvalter Haldor Sesseng ved miljøenheten i Trondheim kommune.

Ifølge skissen skal fugleøya bygges opp med steinmasser fra veianlegg, eventuelt også jernbaneutbygging. Moloen på nordspissen av Munkholmen skal samtidig få en nødvendig utbedring. En kanal vil skille fugleøya fra moloen for å hindre ferdsel på fugleøya.

- De siste femti årene er mange viktige sjøfuglområder i Trondheimsfjorden ødelagt på grunn av utbygginger i strandsonen. For eksempel hadde områdene fra Ladehammeren til Være tidligere et like rikt fugleliv som det viktige fugleområdet Gaulosen. Det er internasjonalt vernet i dag, sier Sesseng.

Med et politisk vedtak om utbygging i år, håper han reguleringsplanen for sjøfugløya kan være ferdig i 2018.

- På Munkholmen er det registrert flere titalls fuglearter, også rødlistede arter som makrellterne, fiskemåke og teist. Fugleøya blir en ny attraksjon for turistene og innbyggerne i Trondheim, og et området som er velegnet for forskning og undervisning, sier Sesseng.

Ta igjen for tapt natur

Kompensasjon for sjøfuglområder som er tapt på grunn av utbygginger langs fjorden, er en sentral del av ideen bak sjøfugløya. Store områder i fjæra er bygd ned for å gi plass til blant annet boliger.

- I de naturfaglige miljøene er det mange som er opptatt av hva vi kan gjøre for å bøte på skaden etter store inngrep som rammer naturmangfoldet. Her kan det som er tapt et sted gjenskapes et annet sted. Munkholmen kan bli det første store prosjektet på sjøfugl i Norge. Ved å følge opp med forskning, kan andre lære av erfaringene fra Trondheim, sier Sesseng.

Arbeidsgruppen som la fram skissen i 2014, har ikke funnet noen negative konsekvenser for andre interesser. Munkholmen har vært et yndet utfarts- og badested for hele regionen siden 1893.

- Vi har vært i kontakt med alle grupper som har interesser knyttet til Munkholmen, og fått bare positive tilbakemeldinger. Hverken friluftsliv, badeliv, båtliv eller kulturminneinteresser blir påvirket negativt, sier Sesseng.

Finansiering ikke klar

En kostnadsberegning viser at fugleøya vil få en prislapp på rundt 50 millioner kroner. Finansieringen er foreløpig ikke avklart.

- Vi arbeider med en ekstern finansiering der blant annet Statens vegvesen, driftsselskapet Nye veier og Avinor bidrar. Avinor har signaliserer at de kan bidra økonomisk som kompensasjon for ulempene den videre utbyggingen av flyplassen på Værnes får for sjøfugl. Fordi dette er et nasjonal pilotprosjekt, utelukker vi ikke at det også kan komme inn som en egen post i statsbudsjettet, sier Sesseng.

Han tror ikke det blir vanskelig å skaffe de store steinmassene som kreves til oppfyllingen.

- Statens vegvesen har gitt sterke signaler om at de kan levere stein til oppfylling fra utbyggingen av Helltunnelen på E6 nord for Trondheim. Vegvesenet ønsker at de store steinmassene skal brukes til samfunnsnyttige sjødeponi i Trondheimsfjorden, og noe av dette kan brukes ved Munkholmen, sier Sesseng.

Fugleøya vil også bli et bra beiteområde for sjøørreten. De siste 20 årene har den vært i tilbakegang i Trøndelag.

Mulig løsning: Skisse til fugleøy med lagune nordøst for Munkholmen. Totalt areal ca. 20 dekar. Det går en kanal mellom den eksisterende moloen og fugleøya. Foto: Tore Venås