Det var klokken tirsdag formiddag at Norges OL-håp Cecilie Gotaas Johnsen gikk i bakken i Osloveien etter at en bil bråbremset foran henne. Bilisten stakk fra stedet, og var tirsdag kveld fortsatt ikke funnet.

Gotaas Johnsen var tirsdag i røntgen, og i en SMS til Adresseavisen tirsdag kveld bekrefter hun at det er påvist et brudd i skulderbladet. Hun opplyser også at det er på samme sted som da hun ble operert sist.

- Det er vanskelig å si om det er slått opp igjen siden vi ikke har bilder å sammenligne med, men ut fra smertene jeg har så kjennes det slik ut. Ellers er jeg forslått i hånd og ansikt, og har en del sårskader, opplyser Johnsen.

Hun er usikker på når hun kommer i full trening igjen, og opplyser at det spøker for norgesmesterskapet. Også Giro d'Italia ser ut til å ryke. Hun satser imidlertid på å være tilbake til etapperittet Thüringen Rundfart i midten av juli.

- Et problem i Norge

Ulykken fikk mye oppmerksomhet tirsdag, og debatten raste voldsomt på Facebook.

Proffsyklist Frederik Wilmann ble påkjørt på Byneset i 2012, og han ikke overrasket over at det har skjedd en ny sykkelulykke i Trondheim. Han mener ulykkene skyldes et holdningsproblem.

- Dette er utrolig synd at dette har skjedd, men dessverre ikke noen bombe. I Norge opplever jeg ukentlig slike situasjoner, sier Wilmann.

Han understreker at han ikke vet foranledningen til tirsdagens ulykke, men er klar på at syklister og bilister mangler en gjensidig respekt for hverandre i Norge.

- Diskusjonen syklist og bilist har vi hver eneste vår. Det mest triste i denne saken er at det alltid kommer til og være slik om ikke folk forandrer sine holdninger. Problemet er at syklistene forandrer ikke sine holdninger om ikke bilistene gjør det samme - og det samme andre veien, sier Wilmann.

- Også som bilist kan jeg irritere meg over syklister som ikke viser hensyn. Jeg uttaler meg altså ikke som syklist mot bilist, men her handler det om gjensidighet, sier Wilmann.

Bedre flyt i utlandet

Etter ulykken i 2012 tok det lang tid før Wilmann var tilbake på toppnivå. Nå sykler han for danske ColoQuick-Cult, og tilbringer mye av sykkelsesongen på spanske landeveier på Mallorca. Der beskriver han god flyt, lavt konfliktnivå og godt samarbeid i trafikken.

Richard Liodden Sanders, leder i Syklistenes landsforening i Trondheim, bekrefter mye av bildet som Wilmann tegner.

- Mange bilister liker ikke at det trenes på veiene de skal kjøre på. Vi har flere eksempler på ulykker der bilister bråbremser, åpner dører eller lignende, sier Sanders.

Han håper aksepten for treningssykling vil bli større, og viser til at man i andre land nærmest har null konflikter. Når det gjelder hverdagssyklister og bilister opplever Sanders konfliktnivået i Trondheim som lavt.

- Har man sekk på ryggen så går det greit. Da skjønner bilistene at man er transportsyklist, sier Sanders.

- Jobber systematisk

Distriktsleder i Trygg Trafikk, Knut Ove Børseth, tror ikke konfliktnivået i Sør-Trøndelag er høyere enn andre steder. Han erkjenner imidlertid at problemet kan oppleves som økende i takt med at man får flere syklister langs veiene.

- Tallet på syklister er økende, og vi er oppmerksomme på at det kan føre til flere utfordringer mellom trafikantgruppene, sier Børseth.

Distriktslederen forteller at de jobber forebyggende mot skoler og barnehager for å øke det han omtaler som den trafikkfaglige dannelsen.

Ser bedring

Siden 2013 har Statens vegvesen kjørt kampanjen «Del veien» for å bedre samarbeidet mellom bilister og syklister.

- Vi har en helt fersk måling fra slutten av mai i år der vi ser en større ydmykhet og forståelse mellom syklister og bilister enn det som var tilfelle høsten 2015. Det forteller oss at vi beveger oss i rett retning, sier prosjektleder Signe Gunn Myre i Statens vegvesen.

Den mest synlige delen av kampanjen er de store veiskiltene med «Del veien» som er plassert i hele landet. Også disse skiltene ser man, ifølge Myre, en synlig effekt av. Målinger viser nemlig at bilister holder større avstand til syklistene etter å ha passert slike skilt.

- Hensikten med prosjektet er at vi skal unngå en økning i antall sykkelulykker selv om vi får langt flere syklister. Vi ser at prosjektet nytter, selv om vi av og til får triste hendelser som den i går, sier Myre til Adresseavisen.