Etter tredjeplassen i Grand Prix i 2010 og albumet «Reptilian» samme år, har det vært stille fra Trondheims fremste eksponenter av ekstremmetall. Kanskje trengte de tid til å områ seg, særlig etter mangeårig vokalist Torbjørn Scheis exit. Gitarist og låtskriver Arnt Grønbech har overtatt mikrofonen, og nå gjenoppstår bandet som potent powertrio og med et album som er så halsbrekkende og kompromissløst som det gikk an å håpe.

For «Epistemology» er tidvis en brutal lytteopplevelse. Tempoet på «Universal Core» er umenneskelig (sjekk trommespillet til Vyl), «Dark Divinity» er beksvart og atmosfærisk, mens den den grandiose «The Grand Design» har kvaliteter som garantert vil gjøre den til en livefavoritt.

Keep Of Kalessin briljerer med black metal-virkemidlene, men er samtidig ikke fremmed for å blande inn elementer fra progrock, thrashmetall og til og med bluesrock. Det gir dem et pre i en sjanger som ennå kan oppleves som i overkant rigid og selvhøytidlig. Hør bare på hvordan Grønbechs vokal endrer seg fra låt til låt. Og når hørte du sist en følsom blues-solo på et black metal-album, som på tittelsporet her?

Spilleferdighetene er førsteklasses og vel så det, ofte sentrert rundt monoton riffing og doble basstrommer krydret med halsbrekkende gitarløp, og vokal som på ingen måte skjemmer laget. Men at tre menn skal spille dette live høres like mye ut som ekstremsport som -metall.