I siste kvartal av fjoråret økte Q-Free omsetningen med ikke mindre enn 71 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Det bidro til inntekter på 258 millioner kroner for fjerde kvartal, og omsetningen for fjoråret havnet totalt på 789 millioner. Årsomsetningen er en økning på hele 30 prosent sammenlignet med 2013.

Endret kurs

Q-Free leverer trafikksystemer til kunder over hele verden. I tillegg til å levere veiprisingsystemer, slik som løsninger for bomstasjoner og innkreving av andre avgifter knyttet til trafikk, har selskapet også en større satsing på intelligente trafikksystemer. Selskapet leverer systemer for overvåkning og styring av lyskryss for bedre trafikkflyt, sanntidssystemer for kollektivtransport og lignende.

Selskapet har i flere år satset på å vinne store kontrakter innen vei, men i løpet av fjoråret endre selskapet kurs.

- I begynnelsen av 2014 reviderte vi strategien og har nå økt fokus på små og mellomstore prosjekter. I fjerde kvartal har vi gjort betydelige fremskritt. Samtidig har vi lykkes i å forbedre oss finansielt og ser en styrket kontantstrøm fra driften, sier konsernsjef Thomas Falck i en børsmelding.

Konsernsjefen uttalte tidligere i år til Adresseavisen at han vil doble omsetningen i løpet av tre år.

Fra minus til pluss

Satsingen på de store prosjektene har kostet selskapet dyrt. i treårsperioden 2011-2013 vant Q-Free bare ett stort oppdrag, og tapte over 100 millioner kroner i perioden.

Blant annet inngikk selskapet for fire år siden en intensjonsavtale med politimyndighetene i Indonesias hovedstad, Jakarta, til en verdi av rundt én milliard kroner. Finansieringsproblemer hos kjøperen har imidlertid gjort at prosjektet ennå ikke har kommet i gang.

I 2013 hadde selskapet et driftsresultat på minus 31,8 millioner før avskrivninger. I fjor gjorde utviklingen helomvending, og driftsresultatet før avskrivninger endte på 84,7 millioner kroner.

Store finansielle utgifter gjør likevel at resultatet før skatt er negativt, med 16,4 millioner i minus. Det er likevel betydelig bedre enn i fjor, da resultatet før skatt endte på 97,9 millioner i minus.

Satser på avansert trafikkstyring

En annen dreining som skjedde i løpet av fjoråret, var at selskapet vant flere kontrakter på avansert trafikkstyring (ATMS) enn tidligere. Oppdragene innen dette feltet er ofte litt mindre enn veiprisingsprosjektene Q-Free tradisjonelt har vært mest kjent for, og håpet er at å ta markedsandeler innen dette feltet vil gi selskapet mer stabilitet.

- Vi ser nå at investeringene i ATMS begynner å synes i bøkene, og vi ser tegn til forbedring innen veiprisings-markedet (RUC). I fjerde kvartal demonstrerer vi økende underliggende marginer med økt omsetning. Vi har fortsatt et stykke å gå og forventer volatilitet i kommende kvartaler. Vi utvikler oss mot å bli en sunnere og sterkere aktør i markedet for intelligente transportsystemer (ITS), uttaler konsernsjef Falck i børsmeldingen.

Selskapet hadde ved inngangen av 2015 en ordrereserve på 481 millioner kroner, hvorav 364 millioner kan knyttes til kontrakter for levering i 2015, skriver selskapet i børsmeldingen.