Trondos og Coop Inn-Trøndelag er historie: Fra 1. januar er de to samvirkelagene fusjonert sammen til Coop Midt-Norge, med totalt 150 000 medlemmer. Allerede er samtaler i gang med å få inn flere samvirkelag.

- Denne uken skal vi i fusjonssamtaler med Coop Rørvik. Flere andre samvirkelag har også sagt seg interessert, sier administrerende direktør Torbjørn Skei i Coop Midt-Norge.

Les også: Coop slår sammen, Rema deler opp

Les også: Etablerer midtnorsk handelsgigant

Tredje største s-lag i landet

Hvor mange eller hvilke andre lag det er snakk om, holder han foreløpig tett om. Etter fusjonen er Coop Midt-Norge SA landets tredje største samvirkelag med en omsetning i 2015 på totalt 4,41 milliarder kroner der Trondos sto for 3,54 milliarder og Coop Inn-Trøndelag i 2015 omsatte for 862 millioner. Sammenlignet med 2014 har Trondos økt omsetningen med 1,46 prosent, mens Coop Inn-Trøndelag har lik omsetning som i 2014.

Målet for 2016 er å få med flere s-lag så Coop Midt-Norge blir enda større.

Les også: Gigantene drar ifra blant s-lagene

Les også: Møter motstand mot ett Coop i Midt-Norge

Midtnorsk perspektiv

- Vi ønsker å gjøre en så god jobb i fusjonen at det blir interessant for andre å bli med. Intensjonen og visjonen bak Coop Midt-Norge er å bli enda større. Vi har Midt-Norge som et perspektiv over lengre tid, sier Skei.

- Hvorfor vil dere bli større?

- Det handler om å skape og trygge arbeidsplasser for ansatte, samt å skape medlemsfordeler og eiergodtgjørelser. Det skal lønne seg å handle hos Coop, sier Skei.

- Hvorfor trygger det arbeidsplasser om flere samvirkelag blir med?- Da driver man mer rasjonelt og skaper et mer solid selskap, sier Skei.

Les også: Hun går fra Ikea til Coop

1563 ansatte

Fusjonen betyr en ny epoke for Trondos og Coop Inn-Trøndelag med henholdsvis 121 og 137 år samvirkehistorie. Coop Midt-Norge har etter fusjonen totalt 70 butikker i 12 kommuner, 1563 ansatte fordelt på 906 årsverk, og 150 000 medlemmer - om lag en tredel av alle innbyggerne i de to Trøndelags-fylkene.

Og tre milliarder kroner i egenkapital. Penger som skal brukes på å vokse.

- Strategien er å i investere i nye butikker og å modernisere. Trondos har brukt i snitt rundt 250 millioner kroner årlig i nye butikker og eiendommer. Det vil også Coop Midt-Norge fortsette med i samme størrelsesorden, sier Skei.

Han avviser at de store handlemagnetene City Syd og City Lade i Trondheim, vil ta investeringer fra små lokalbutikker.

- Denne problemstillingen er faktisk den beste begrunnelsen for å fusjonere: Med et lag som Coop Midt-Norge, med den økonomiske plattformen vi har, så har man faktisk økonomisk ryggrad til å investere både i mindre, lokale butikker i tettsteder og i store hypermarkeder. Men sitter du alene som et mindre samvirkelag så er det ikke sikkert du har muligheten til å investere i de små butikkene, sier Skei.

- Noe lokal styring mister du. Men fordelen du får tilbake i form av sikre butikker og sikre kjøpeutbytte får man tilbake i pluss, legger han til.

Steinkjer i tenkeboksen

Slike avveininger står blant andre Coop Steinkjer overfor når de i løpet av det kommende halvåret. Etter Coop Midt-Norge og Coop Orkla Møre, er Coop Steinkjer Midt-Norges tredje største samvirkelag med en omsetning på 907 millioner kroner i 2015, mot 882 millioner i 2014.

- Coop Norge har jo bedt oss vurdere sammenslåing. I løpet av første halvår 2016 skal vi ha en strategiprosess og ta stilling til om vi skal gå inn i Coop Midt-Norge, eventuelt fusjonere med andre samvirkelag eller stå som selvstendig lag, sier administrerende direktør i Coop Steinkjer, Bjørn Vik-Mo.

Les også: Bjørn Vik-Mo blir ny sjef for Coop Steinkjer

100 millioner i kjøpeutbytte

Trondos satte i fjor ned prosentsatsen for kjøpeutbytte fra tre til to prosent. Det gjør at det for 2015 betales ut mindre i totalt kjøpeutbytte og medlemsfordeler enn i 2014, selv om medlemstallet er gått opp. Også i 2016 vil medlemmer i det som nå er Coop Midt-Norge få to prosent kjøpeutbytte.

- Det skal lønne seg å bruke Coop. For 2015 kommer vi til å betale ut cirka 100 millioner i kjøpeutbytte og medlemsfordeler. I 2014 var det 126 millioner. I løpet av de siste ti årene har vi i Trondos betalt ut 1,1 milliarder kroner i kjøpeutbytte, sier Skei.

Kjøpeutbytte og bonusordninger er noe særlig Coop og Norgesgruppen, som har Trumf-ordningen, vil at skal telle med når kundene sammenligner prisnivået mellom butikkjedene. Rema 1000 og Bunnpris er dermed de eneste kjedene som ikke har slik medlemsordning.

Midtbyen og Byåsen

I konkurransen med de andre dagligvareaktørene stiller Coop sterkt særlig i Trøndelag. I Nord-Trøndelag har Coop en markedsandel på rundt 52 prosent. I Sør-Trøndelag rundt 45 prosent, ifølge Skei, inkludert Ica-butikkene Coop overtok i 2015.

Konkurrentene, særlig Norgesgruppen med kjedekonseptene Kiwi, Meny, Spar og Joker, har satset hardt på å vokse i Midt-Norge og har pekt seg ut et av regionens mest befolkningstette områder for etablering av flere butikker de kommende årene, nemlig Byåsen i Trondheim som alene har rundt 30.000 innbyggere.

- Hvilke områder blir de viktigste for Coop å vokse?

- Alle markedsområder er viktige for Coop Midt-Norge, sier Skei. Vi ønsker i tillegg å øke fokuset spesielt på alt som ligger i og rundt Midtbyen i Trondheim, inklusiv Byåsen, på grunn av at vi har ett stort potensial der, sier Coop Midt-Norge-sjefen.

- Har Coop noe fortrinn i etablering i Trøndelag?

- Nei, det kan jeg ikke se foruten det faktum at mange kunder ønsker nye Coop butikker i sitt nærområde. Coop har imidlertid ikke bare én etableringssjef, men mange eiere som er opptatt av og bistår i jobben med å finne lokaler til nye butikker, sier Skei.