På dagen ett år etter den tragiske bussulykken på E6 ved Trones i Namsskogan kom Statens havarikommisjon for transport (SHT) med sin rapport etter ulykken.

Ulykken kostet fire liv. Tre av dem omkom på stedet, mens én av dem døde senere av skadene personen ble påført i ulykken. Ifølge rapporten brukte ikke de tre som omkom på stedet bilbelte.

Disse tre ble kastet ut av setene da ulykken inntraff.

- Beltebruk kritisk for å redde liv

Totalt var det 16 sveitsiske turister om bord på bussen, i tillegg til den tyske føreren.

Resten av passasjerene om bord og føreren brukte bilbelte. 11 av dem kom fra ulykken med lettere skader, mens to personer var uskadd.

- Ulykken er enda et eksempel på hvor kritisk bilbeltebruk er for å redde liv, heter det i rapporten.

Havarikommisjonen mener at skadene sannsynligvis ikke ville blitt så fatale hvis passasjerene hadde brukt topunktsbeltene, som var installert i bussen. De mener også at den fjerde passasjeren som omkom, som brukte belte, sannsynligvis ville ha blitt påført mindre skader dersom det hadde vært belter med bryststropp i bussen.

Busseselskapet hadde rutiner for å minne passasjerene om å bruke bilbelte.

Husker ikke

Ifølge rapporten husker ikke føreren noe fra ulykken og det som skjedde de to timene før bussen endte i grøfta. Fungerende lensmann i Namsskogan, Birger Håpnes, opplyser til adressa.no at føreren nå har blitt avhørt i Tyskland.

- Vi har fortsatt ikke fått lest over avhøret. For å få det presist må vi få det oversatt først. Vi vil ikke jobbe med saken før det har kommet på plass, sier Håpnes.

Han er siktet for uaktsomt bildrap. Fordi avhøret ikke har foreligget før nå, er det ikke tatt påtaleavgjørelse i saken.

Undersøkelsene til havarikommisjon har hatt fokus på å avklare hendelsesforløpet, men de er fortsatt usikker på hvorfor ulykken skjedde. Undersøkelsene til havarikommisjonen viser at bussen hadde manglende retningsstabilitet i eget kjørefelt fem-ti minutter før ulykken. På en rett strekning med nylagt asfalt kom bussen over i motgående kjørefelt og kjørte ut i grøfta på venstre side. Der la bussen seg over mot venstre i grøfta, før den traff en stein og rettet seg opp igjen.

- Selv om SHT ikke kan si med sikkerhet hva som påvirket føreren i denne ulykken, mener SHT at det er flere faktorer som kan tyde på tretthet og eventuell sovning og/eller distraksjon/uoppmerksomhet, heter det i rapporten fra havarikommisjonen.

- - Det Havarikommisjonen slår fast er i tråd med det vi har kommet frem til, sier Håpnes.

Flere vitner forklarte at bussen kjørte litt vinglete rett før ulykken. Bussjåføren hadde derimot overholdt de gjeldene reglene for kjøre- og hviletid.

Samtidig fungerte han som både sjåfør, guide og reiseleder under turen. Før ulykken hadde han hatt to uker med relativt lange arbeidsdager.

Kastet ut

SHT mener at sideterrenget på veien også har påvirket skadeomfanget på ulykken.

- I denne ulykken mener SHT at sideterrenget med forholdsvis dyp grøft medvirket til at bussen ikke klarte å holde seg på hjulene, men la seg over mot venstre i sideterrenget før den traff en relativt stor stein og deretter rettet seg opp igjen. To av de omkomne ble kastet ut av bussen i velten, skriver SHT i rapporten.

SHT mener at en gunstigere utformet grøft og et flatere sideterreng kunne bidratt til at bussen ikke veltet.

Undersøkelsen til havarikommisjonen viser at det er flere muligheter til forbedring av sikkerheten gjennom tekniske systemer i kjøretøy, fysiske barrierer på veien og organisatoriske barrierer som støtter føreren.

Med dette mener de systemer som kunne oppdaget av bussen kom over i feil kjørefelt og systemer som varsler om at passasjerer ikke bruker belte. At det kunne vært midtdeler på stedet og at føreren ikke hadde hatt så mange roller under turen.

ADRESSA PLUSS: Ulykkessjåføren var både guide og reiseleder