Noen ganger kan jeg føle at enkelte er ute etter å «ta» meg, slik mange vil «ta» Fotballfrue. Men Caroline er helt rå, den dama inspirerer meg. Hun er hardtarbeidende, utrolig flink og smart. Blogger selv om hun spyr, sier Silje Landevåg om bloggeren Caroline Berg Eriksen, venninne og Get Inspired-modell.

For det kan være fort gjort å baksnakke unge, vakre kvinner som oppnår suksess. Karrierekvinner med designervesker, flate mager og flatterende medieoppslag. Sånne kvinner som Silje, gründeren av nettbutikken Get Inspired.

- Det er noe med det. Folk unner deg at det går bra, men kanskje ikke superbra. På sosiale medier blir jeg virkelig heiet fram, men via-via fanger jeg opp kritikk. For det er alltid noen som skal mene noe om sånne som meg. Men jeg er blitt ganske god til å bruke minimalt med energi på janteloven, smiler hun hvitt.

115 millioner kroner

Med beina i kors sitter hun i en dyp stol i en hotell-lobby ved Bakke bru i Trondheim. Klokka har så vidt passert 08 og småbarnsmoren er alt annet enn et deigete mårratryne. Det mørke, velpleide håret skjuler så vidt glitrende, ravfargede steiner i ørene, hun er slank som et siv og kledd i en vinrød, langermet hverdagskjole. Hun har tatt av seg skinnjakka og det digre skjerfet som kveilet seg rundt halsen hennes. En velvoksen Gucci-veske står trygt parkert ved stolbeinet.

Ukeadressa har fått presset inn et intervju i en tettpakket uke. Hun har hatt stortingspolitikere på besøk den ene dagen, arrangert fotoshoot med Tone Damli og Kathrine Sørland den andre.

- Og i går var jeg i Stockholm der jeg handlet inn nye Nike-produkter til butikken.

Fotoshoot på Ladekaia: - De er jenter som passer våre verdier og image, sier Silje om modell og programleder Kathrine Sørland og artisten Tone Damli. Begge er sponset av nettbutikken, og for et par uker siden var de i Trondheim for å ta bilder i nye kolleksjoner.

Skal man dømme etter det velopplagte oppsynet, er det ingen tegn til at stresshormonene herjer. Men det er akkurat travelt hun vanligvis har det. Den trondheimsbaserte nettbutikken selger treningsklær til kvinner, og i fjor omsatte butikken for nesten 80 millioner kroner. I år forventer Silje at de vil bikke 115 millioner kroner, og tror på «solid» vekst også til neste år. Med et marked som tørster etter mer, nytter det ikke å sitte musestille i lotusstilling. For kvinner får visst ikke nok av lekre løpetights, freshe ullklær og sesongens hotteste sneakers. Og de vil ha det svinfort.

- Vi ønsker å levere raskt til kunden, for kvinner skulle helst hatt pakken med klær i går. Men verdien i Get Inspired er akkurat raskere – både mentalt og rent praktisk, forklarer Silje som både er eier og markedssjef.

Kommer det en pall med attraktive klær til lageret på Lade klokka 14.55, så hiver lagersjefen seg rundt på varemottaket. Folk fra markedsavdelingen løper ned fra andre etasje for å ta promoteringsbilder til sosiale medier.

- Da kan vi få salg samme kveld.

Nav og yogamatter

I begynnelsen av karrieren gikk det derimot trådt. Hun hadde tatt en bachelor i internasjonal markedsføring ved BI i Bergen og sisteåret i Barcelona. Men selv med en bachelorgrad og flytende spansk fikk hun ikke jobb. Hun måtte gå på Nav.

- Heldigvis hadde jeg strøjobber, blant annet var jeg spansklærer ved Ringve og Strinda videregående skoler. Jeg var bare 23 år og underviste 17-18-åringer. Jeg utviklet meg masse det året.

For å spisse kompetansen tok hun Gründerskolen ved Universitetet i Oslo. Som nyklekket gründer prøvde hun seg blant annet på yoga-utstyr. Hun tok 200 000 kroner fra boliglånet og fylte opp den 60 kvadratmeter store leiligheten i Oslo med yogamatter og strikk.

- Men yoga-utstyr ga ikke noe gjensalg. Altså, produktene skapte ingen handlende kunder. Har du en yogamatte, så trenger du ikke en ny med det første, forklarer hun.

«Knallfin rumpe»

Snart skulle hun likevel komme til å knekke koden. Til en lav pris fikk hun kjøpt et parti med utgående varer fra den svenske treningsklærprodusenten Röhnisch. Året var 2011 og nettstedet kk.no hadde nettopp skrevet en artikkel om «Treningsbuksen som gir knallfin rumpe». Saken handlet om en tights med hold-in-funksjon som bare Get Inspired kunne tilby i Norge. Attpåtil lenket kk.no til Landevågs nettbutikk.

Sug etter kosebukse: - Kundene vil ha «life style»-klær. Kosebuksa er tilbake, og folk kan ikke få nok. Og så selger vi ekstremt mye sneakers, forteller Silje Landevåg, gründer av nettbutikken Get Inspired som har lokaler på Lade.

- Da tok det av. Bestillingene rant inn, og vi tømte hele lageret. Omsetningen økte fra under 1 million til 4,7 millioner kroner. Det var en skikkelig snøballeffekt.

Hun ble gravid, og sammen med kjæresten Andreas Bådsvik flyttet hun hjem til Trondheim. Silje ansatte broren Sindre Landevåg som daglig leder. Datteren Madelen kom til verden, og verden raste sammen.

- Jeg ble redd for at jeg ikke skulle klare å realisere planene mine da jeg fikk barn. Hvordan skulle jeg greie å kombinere mammarollen med business?

Det ble ikke mye rom for grubling. Tre timer etter fødselen på St. Olavs Hospital fikk hun en tekstmelding fra broren Sindre: «Sjekk mail!». Halvannen uke etter fødselen jobbet hun hjemmefra. Selv om hun hadde full mammapermisjon, greide hun ikke å holde seg borte fra jobb som den gangen lå i det gamle Diplom-Is-bygget på Bromstad. Hun trillet babyen i søvn på parkeringsplassen utenfor og passet på å jobbe i duppen. En slitsom tid, minnes hun.

Moteuka i København: Søskenparet Landevåg var på København Fashion Week tidligere i høst for å se på nye trender innen treningsklær. - Sindre er klippen i Get Inspired. Han var bare 24 år da han ble daglig leder, og det hadde aldri vært en suksess uten ham.

- Etter fødselen ville jeg dessuten «back in shape» så kjapt som mulig, og jeg trente med en personlig trener fire ganger i uka. Samtidig ga det masse energi som jeg trengte.

- Og Madelen ble født 27. desember, legger hun til.

Hun smiler bredt.

- Dårlig timing?

- Ja, da er det stress. Da starter januarsalget, alle skal trene etter jula og trenger nye klær, ler Silje.

Tone, Kathrine og «girl next door»

Uten å ta opp en eneste krone i lån – og uten store investorer i ryggen – greide 31-åringen altså å stable på beina en nettbutikk fra en leilighet i Oslo. Butikken er blitt en suksess, og Silje figurerer ofte i mediene og som foredragsholder. For et par uker siden troppet en hel haug med næringspolitikere fra Stortinget opp i lokalene på Lade. Norge trenger gründere som lykkes når oljen snart ebber ut. Med få ord forteller hun hvorfor hun har lyktes.

- En tydelig profil kombinert med sterke merkevarer og bevisst bruk av sosiale medier har bidratt til suksessen.

I begynnelsen var Get Inspired nærmest synonymt med gründeren. Silje brukte seg selv som modell for klærne og postet bildene på de sosiale nettverkene Facebook og Instagram. I dag har den private Insta-profilen hennes nesten 8000 følgere, mens 80 000 følger kontoen til butikken. Her bobler entusiasmen, følgerne synes både Silje og klærne er lekre, «fab» og «smashing».

- Jeg var tidlig ute med bruken av sosiale medier, og tidlig ute med å samarbeide med Fotballfrue, Caroline Berg Eriksen.

Med mamma på jobb: Da Silje fikk minstejenta Celine (1 1/2) (bildet) delte hun fødselspermisjonen med samboer Andreas. - Med min første datter, Madelen, hadde jeg full mammaperm. Men det endte opp med at jeg likevel dro på jobb, tok Madelen med meg og jobbet mens hun sov dupp i vogna. En slitsom tid, minnes Silje.

Uten en fysisk butikk med utstillingsvindu, er det viktig å være synlig. Markedsbudsjettet er relativt høyt sammenlignet med andre sportsbutikker, opp mot 20 prosent. Popartisten Tone Damli og tidligere skjønnhetsdronning Kathrine Sørland er sponset, og for et par uker siden var de på plass i Trondheim for å ta bilder sammen med Silje til nye ullundertøy-kolleksjoner.

- Både Tone, Katrine og Fotballfrue er jenter som passer våre verdier og image. Vi sponser også en rekke jenter, «girl next door», som har mellom 3000 og 20 000 følgere på Instagram.

«Når ringer landslaget?»

Silje Landevåg vokste opp i Malvik utenfor Trondheim og med foreldre som begge er gründere. Faren Odd-Arne Landevåg driver med helsekost, mens moren Turid driver Trondheim lasermedisin. Da hun var 15 år ble foreldrene skilt.

- Det var jo trist og det kom som et sjokk, husker jeg. Men jeg ønsker foreldrene mine alt det beste, at de skal ha det bra. Det holder ikke bare å være sammen for barna sin del. Men jeg har kanskje blitt mer rastløs. Dro rett til Cádiz i Spania etter videregående, sier Silje».

Kosedress: Kosedressen er tilbake, folk kan ikke få nok, sier Silje Landevåg om årets treningstøymote. Her er lillebroren Sindre og Silje i en versjon fra tidlig på 90-tallet. - Sindre og jeg har alltid hatt et veldig godt forhold, og vi lekte godt sammen da vi var små.

God selvtillit har hun alltid hatt, forteller faren. Silje gjenforteller pappa sin yndlingshistorie.

- En kveld pappa kjørte meg hjem fra trening, spurte jeg fra baksetet: «Du pappa, hvordan er det der: Ringer landslaget meg, eller må jeg ringe dem?».

Med sin yngste datter, Celine (11/2) valgte hun å dele mammapermisjonen med samboeren Andreas. Silje mener flere kvinner burde bryte ned de tradisjonelle forventningene til hvordan man skal oppføre seg når man får barn.

- Kvinner bør komme seg kjappere tilbake til jobb, og jobbe fulltid. Gjør vi ikke det, kan vi ikke forvente å se flere gründere i framtiden. Når kvinner kommer tilbake etter fødselspermisjon, velger cirka 40 prosent å jobbe deltid. I offentlig sektor er tallet enda høyere, 70 prosent. Kvinner velger trygghet og stabilitet, ikke risiko. Ikke minst er det forventet at vi ikke skal være egoistiske. For det oppfattes nærmest som egoistisk å velge jobb foran hjem og barn.

- Men for mange blir det kanskje for tøft å jobbe fulltid med små barn?

- Da må du tenke løsninger.

Mammaperm, jantelov og vesker

Silje sitter på flere triks som hun mener skal få kabalen til å gå opp. Hver søndag kveld jobber hun fire timer, samt planlegger ukas logistikk. Plotter inn trening og sosiale tilstelninger i ukeplanen. Hver onsdag setter hun av til en lang dag på jobb med ferdigmat fra Fjordland. En barnevakt henter ungene i barnehagen, sørger for middag og at de kommer seg i seng.

- Men vanligvis er jeg alltid hjemme til middag, og jobber heller et par timer om kvelden. Drar gjerne fra jobb i halvtretiden, trener en time og rekker barnehagen til fire. Jeg er strukturert, men det trenger ikke være ryddig i alle kroker hjemme hos oss.

- Tipper du ikke har det helt bomba, heller?

- Nei da, det må være ryddig i alle oppholdsrom – stue, kjøkken og bad. Heldigvis har vi en strålende vaskehjelp som kommer en gang i uka.

31-åringen sier hun vil være en inspirerende mamma for Madelen og Celine.

- Jeg ønsker at de skal bli selvstendige, følge drømmene sine og vil vise dem at hardt arbeid lønner seg.

Hvis det tårner seg opp, tar hun en real «time out» fra familielivet. En helg tidligere i høst dro mann og barn til svigerforeldrene, mens Silje innlosjerte seg i farens leilighet på Solsiden som står tom mens han ferierer i Marbella.

- Da kjøper jeg sushi take away, åpner en flaske vin og jobber. Tømmer innboksen for ubesvarte mail og planlegger nye innlegg på Instagram.

- Hvilke innlegg slår best an?

- Content. Altså innhold, innlegg der jeg mener noe. For eksempel det om delt permisjon eller at man bør være anti jantelov. Jeg prøver å inspirere andre. Kjør showet, følg drømmen, er et budskap. Sånne ting. Da er feedbacken enorm. Mitt motto er «hard work beats talent».

Hun ler litt.

- Selv er jeg ikke akkurat noen Einstein og hadde ikke de beste karakterene på skolen. Men jeg har vilje og gjennomføringsevne. Det kommer du langt med.

Janteloven, loven som sier at du ikke må tro at du er noe, kan være irriterende, synes Silje.

- Mange tror jeg bare har vært heldig som har kommet dit vi er i dag. Men jeg har ofret mye. Jeg tok ikke ut lønn de første to årene. Og de to påfølgende årene hadde jeg luselønn. Enkelte tror vi tjener 100 millioner, når vi omsetter for 100 millioner. Nå går det bra, lønna er god og vi har flinke folk på laget. Jeg har mer ro nå enn tidligere.

- Og du kan unne deg en Gucci-veske?

- Hehe, ja. Dyre vesker har lenge vært en lidenskap - og en svakhet. Og nå har jeg muligheten til å investere i en, svarer hun og kaster et blikk på den sorte italieneren med G-en i gull.

Truet med streik

Likevel er det ikke rom for å late seg. Søskenparet Landevåg har ansvar for arbeidsplasser og mål om høyere avkastning. Noen perioder er også tyngre enn andre. «Betaler ikke tarifflønn, ansatte truer med streik» sto det på trykk i Adresseavisen en mandag i januar. Midtnorsk Transportarbeiderforening krevde tariffavtale for åtte lageransatte i Get Inspired, men ledelsen ville ikke gi dem det det. Dermed var det fare for streik. Silje visste at det kom en sak, og helga i forkant var tung.

- Det var et slag i magen da artikkelen sto på trykk. Det føltes så urettferdig.

- Men ansatte fikk ikke den lønnen de hadde krav på?

- Vi var i forhandlinger og en løsning sto på trappene, og det hadde ikke trengt å havne i media. I artikkelen framsto det som om ledelsen håvet inn millioner, mens ansatte jobbet for luselønn. Det stemte overhodet ikke, og jeg opplevde at jeg ble hengt ut personlig.

Ansatte fikk tarifflønn og forholdet til de ansatte er bedre enn noen gang, sier Silje. Nå føler hun seg mer rustet mentalt til å tåle negative oppslag i media. Nok søvn, trening og en god samtalepartner er som en vitaminshot. Siljes mentor er Gro Eide, coach og pressetalskvinne i Norges Skiforbund. Den profilerte advokaten og styregrossisten Harald Ellefsen (65) gir også råd.

- Å sparre mot flinke, erfarne folk er gull verdt for meg. De gir selvtillit og trygghet.

Forbilder er Rema-Reitan og hans verdibaserte ledelse. Som ung ble Silje inspirert av å se og lese om Celina Midelfart. Hilde Wedø, som opplever suksess med klesbutikken Carma i Trondheim, er også ei dame Silje vil framsnakke.

- Hilde er rå, har teft for business, ser alltid smashing ut, er en god mamma og gir blaffen i janteloven.

«Happier mum, happier kids»

Silje ønsker å være en næringslivsleder med en feminin pondus. Ikke type Erna eller Siv, ledere med en maskulin lederstil. Rollefiguren Claire Underwood i det populære politiske tv-seriedramaet «House of Cards» er heller et slags ideal. Dyktig, stilig og sårbar, tøff når det trengs.

- Jeg vil vise at jeg er en vanlig jente selv om jeg har ansvar for en suksessbedrift. Man kan ha «girly» interesser, som shopping og venninnetid, og likevel lykkes som leder.

Følg drømmen og jobb hardt: - Jeg ønsker at døtrene mine skal bli selvstendige, følge drømmene sine og jeg vil vise dem at hardt arbeid lønner seg. Her er Silje og døtrene Madelen (fire og et halvt år) (til venstre) og Celine (ett og et halvt år) avbildet på 17. mai.

Blogginnlegg om livet som småbarnsmamma går også rett hjem hos følgerne.

- Jeg synes ikke synd på barn som blir med på barnepassen på treningssenteret mens mamma trener en time. Helga er jo lang, og vi trenger overhodet ikke å ha dårlig samvittighet for å «tilsnike» oss litt energi med ei treningsøkt. «Happier mum, happier kids». Alt trenger dessuten ikke være perfekt, 80 prosent er godt nok. Ikke dyrk dårlig samvittighet. Sånne ting liker følgerne å lese om. Mange trenger bekreftelse på at de ikke er egoister selv om ikke alle forventninger blir innfridd.

Hun er best på rydding, dårligst på matlaging. Kaker baker hun aldri, selv ikke til barnebursdag.

- Jeg kjøper en ferdig kake med den beste samvittighet. Eller får mamma til å bake ei. Ungene bryr seg jo ikke.

Hun stopper opp et øyeblikk.

- Virker jeg hard? Jeg vil ikke framstå som hard. Jeg har dårlige dager der jeg går til sengs klokka 21.

Følger man Silje på Instagram ser man ei veltrent dame i lekre løpetights. Søte småtroll og et lekkert hjem. Bilder der hun sitter på senga på St. Olavs Hospital to dager etter fødselen, ikledd en genser fra en ny koseklær-kolleksjon. Og bilde av flat mage og definerte muskler bare en uke etter fødselen. Føler hun et press om å være perfekt når hun nærmest er en levende Get Inspired-plakat?

- Ikke i det hele tatt. Det er naturlig for meg å bruke en halvtime på badet om morgenen, og jeg har alltid vært opptatt av trening og kosthold. Selv om det blir noen Fjordland-måltider innimellom.

Kosebuksa

Morgenrushet over Bakke bru er tre timer unna. Det nærmer seg lunsjtid, og markedssjefen klør etter å komme seg på jobb. Først får hun avisas fotograf til å knipse et bilde av henne og journalisten i aksjon til Instagram og Snapchat. Ti minutter senere står vi på parkeringsplassen utenfor lagerlokalet på Lade og venter. Så kommer hun susende i en fløtehvit Mercedes med logo og rosa hjerter. Vi følger henne inn på lageret, der ansatte pakker ut nye varer og fyller rosa pakkeposer med bestillinger.

- Hva selger bra for tiden?

- Ull og life style. Kosebuksa er tilbake, folk får liksom ikke nok.

- Kunne du gått på 3T i en gammel utvasket joggebukse?

- Haha, er du gal? Jeg lever av at kvinner vil se like bra ut på trening som på kafé. Så stygg joggebukse er temmelig uaktuelt, ja, gliser Silje Landevåg.