Du trenger ikke lenger legge matpakken i sola for å smøre brunosten ut over brødskiva.

17. februar lanserer Tine tre nye brunost-produkter i butikkhyllene. Alle tre på tube(!).

Slik presenterer Tine sine nye brunoster på tube:

9 av 10 nordmenn spiser brunost og det tradisjonsrike pålegget feiret i fjor 150 år. Men flere ønsker å ta med seg brunosten på tur, i barnehagen eller på lesesalen. TINE lanserer Smøremyk Brunost og lanserer tre smakfulle varianter: Smøremyk Gudbrandsdal, Smøremyk Fløtemys og Smøremyk Millom.

Si din mening om brunost på tube nederst i saken!

- Høres ut som prim

Rica Nidelven har servert Norges beste hotellfrokost i sju år på rad. Kjøkkensjef Lars Erik Vesterdal har ingen umiddelbare planer om å sette en tube brunost i frokostbuffeen

- Brunost på tube høres ut som prim i ny forpakning, mener Vesterdal.

- Er det ikke fint å slippe den svette brunostskiva på matpakken da?

- Den har fungert frem til nå, og jeg tror vi lever godt med den videre. Jeg vet ikke om vi er klare for å få fornyet produkter som står så sterkt fra før. Norvegia har også kommet i ulike varianter, men det aner meg at det går mest av den vanlige. Men det kommer vel en flytende Norvegia etter hver også, humrer kjøkkensjefen.

Merkevaresjef Marianne Grøtte i Tine vil forenkle folks hverdag med å putte litt konserveringsmidler og vann i mysen og presentere brunosten på tube.

- Smaker helt likt

- Vi vet at folk spiser brunost på grunn av smaken, men vi vet også at en de av kundene ønsker en mer praktisk forpakning når de for eksempel skal ute på tur. Brunost på tube vil holde seg ferskere på brødskiva enn vanlig brunost, sier Grøtte.

- Kan du garantere at tubeosten og vanlig brunost smaker de helt likt?

- Ja.

- Blir ikke dette som prim?

- Nei. Vi lager brunost av mysen som blir igjen etter hvitost-produksjonen. Mysen kokes, men kokingen avsluttes tidligere for prim enn for brunost. Primen får en mer syrlig og skarp smak. Den er også tilsatt sukker, det er ikke brunosten.

Tine har brukt tre-fire år på å komme frem til sitt nye produkt.

- Er dere redd for å tukle med den folkekjære brunosten?

- Nei, vi er fullt kar over at vi forvalter en nasjonalskatt. Men hvis brunosten fortsatt skal ha posisjonen den har i dag, må vi tørre å prøve nye veier med nye varianter og ny emballasje, sier Grøtte til adressa.no.

Si din mening om brunost på tube nederst i saken!

Merkevaresjef Marianne Grøtte i Tine har tro på at brunost på tube kan slå an blant kundene. Foto: Privat
Kjøkkensjef Lars Erik Vesterdal på Rica Nidelven er usikker på om nordmenn er klare for nye vrier på brunosten. Foto: JENS PETTER SØRAA