– Nå kan vi ta imot 3300 konsertgjengere og 900 konferansedeltagere hver dag, sier sjef i Trondheim Calling (TC) Thomas Ryjord.

Den lokale musikkbransjen har vokst i omfang, profesjonalitet og selvtillit de siste årene.

– Men vi er fortsatt for avhengige av nøkkelpersoner. Vi trenger fortsatt vekst, fastslår Ryjord.

De tre første årene ble TC arrangert på Byscenen/Brukbar, før de flyttet til Solsiden i 2014. I 2015 var det 2300 publikummere på konsert lørdag kveld, og for første gang var delegatpassene utsolgt.

Fire store scener

Nå flyttes konferansedelen til delegathotellet Clarion på Brattøra, mens det blir nye konsertscener på Rockheim, (både i konsertsalen og oppe i kafeen), i Øra studio – og dessuten Olavshallens Lille sal. Sistnevnte blir brukt som black box og det blir direkte gjennomgang fra puben Fru Lundgren som fortsatt vil være TC-scene.

Med dette grepet får TC fire fullt utstyrte profesjonelle scener med litt størrelse (300 - 450 personer) i Dokkhuset, Brukbar/Blæst, Rockheim og Lille sal, i tillegg til de mindre konsertscenene. I løpet av fredag-lørdag blir det til sammen cirka 110 konserter med cirka 85 artister på 11-12 scener, i tillegg til konserter på ymse klubbscener torsdag kveld.

DJ-scene på hemmelig sted

– TC har vært opptatt av å sikre et tilbud for de yngre festivalgjengerne, men utestedene på Solsiden har 20-årsgrense. Alle konsertene på Brattøra får 18-årsgrense, sier Ryjord, som også kan by på det som kan bli festknutepunktet, en ny DJ-scene for 700 publikummere på hemmelig sted på Brattøra.

– Nysgjerrige må vente til festivalen før de får vite hvor det er, sier en hemmelighetsfull festivalsjef.

Kortere vei enn folk tror

Mange mener at en nøkkel til festivalens suksess er de korte avstandene. Nå blir det ikke like kompakt, men Ryjord tror ikke lengre avstand vil ødelegge moroa.

– Det er mye kortere vei enn de fleste tror. Det tar ni minutter å gå fra Solsiden til Clarion, som vi også i år hadde som delegathotell. Ingen av delegatene klaget på avstandene. Vi organiserer dessuten festivalen slik at de mest ettertraktede artistene spiller én kveld på Solsiden, én på Brattøra, publikum kommer ikke til å gå mange ganger frem og tilbake i løpet av en kveld, tror Ryjord.

Stadig nye artister

Artister til konsertene lanseres fortløpende mot festivalstart. I denne uka kom Arif, El Caco, Dråpe, Erlend Ropstad, Kari Harneshaug, Pil & Bue, Whales & This Lake og Unge Ferrari til en plakat som allerede teller Izabell, Bendik, Kid Astray, Marte Eberson, Monica Heldal, Shevils, Saurapod, Erle & Slaget, Fog, Intertwine og Snøskred og en rekke andre. Som vanlig er noen artister aktivt plukket ut av Trondheim Callings bookere, andre juryert på grunnlag av innsendte demoer, og miksen er fortsatt av lokale og nasjonale, ferske og mer etablerte artister.

LES OGSÅ PÅ PLUSS: Gråt etter konsertanmeldelse

Eget program for byutvikling

Seminardelen blir neste år på Clarion, Øra og Rockheim, og blir som vanlig tredelt; med et program for artister, et for arrangørleddet og et rundt musikk-eksport. I tillegg vil det bli et eget gjesteprogram om byutvikling.

– Vi ønsker å fokusere på byutvikling og kultur, men på havneområdet i Trondheim som case, her er mange kunstnere og kulturarbeidere etablert, og vi ønsker å skape dialog mellom dem og beslutningstagerne, sier Ryjord.

Temaet gir en link til den nasjonale bransjefestivalen Bylarm, som i sitt siste arrangement i østbyen i Trondheim hadde fokus på byutvikling. Sammenligningen med Bylarm er naturlig på mange måter. Bylarm har vokst seg stor og internasjonal, og har målsetting om å bli en av Europas ti største bransjefestivaler.

Vokser like fort som Bylarm

Regionale Trondheim Calling har på fem år blitt like stor som Bylarm på tilsvarende stadium, og i feltet av regionale musikkfestivaler har TC et solid forsprang.

– Vi har bygget festivalen i samarbeid med kommune, fylke, Kulturrådet og private aktører. Vi blir møtt med entusiasme, sier Thomas Ryjord, som mener samarbeidspartnere får igjen for støtten. Trondheim Calling er ikke en kommersiell festival, men vi bidrar til kommersialitet.

Les også: La hele året være festival

Vil gjøre noe for byen

I de siste årene har flere artister styrt fra Trondheim, etablert internasjonale karriere, med Highasakite og Team Me som de fremste eksemplene. Ryjord har selv vært manager for Team Me, og både hans kontakter og Eirik Søreides Highasakite-nettverk har vært brukt aktivt i Trondheim Calling.

– Mange med ambisjoner i bransjen vil naturlig søke til Oslo, London eller Berlin. De av oss som blir igjen i Trondheim har gjerne noe spesielt som binder oss til byen, og vi vil gjerne at jobben skal gagne hele miljøet og byen generelt. Det er nok derfor engasjementet rundt Trondheim Calling er så stort, sier Ryjord.