Trekker flere folk: Godt samarbeid, målrettet arbeid og fremsnakking har gitt uttelling for Midtbyen, mener Rigmor Bråthen, daglig leder i Midtbyen Management.

Mens det ene kjøpesenteret etter det andre etableres og utvides utenfor bykjernen, har bekymringen økt for hva som skjer i hjertet av Trondheim.

Ferske tall tyder på at Midtbyen ikke taper, men faktisk øker litt.

- Dette viser at Midtbyen ikke har mistet konkurransekraft. I 2013 gikk omsetninga ned med 6,23 prosent. Nå har utviklinga snudd, og det i en skjerpet konkurransesituasjon, sier Rigmor Bråthen i Midtbyen Management.

Særlig gleder hun seg over en omsetningsvekst på 2,6 prosent i årets desidert viktigste handlemåned, desember.

Basert på 101 butikker

- Dette har vi jobber sammen om; butikkdrivere, gårdeiere og kommunen. Og det ser ut til at de tiltakene vi har iverksatt virker. Kanskje har også debatten som sentrumshandelen har fått folk til å tenke på hvor mye betyr for dem. For folk velger å komme til Midtbyen for å handle, sier Bråthen.

Tallene hun legger frem for Adresseavisen, er basert på omsetningen for 101 butikker i Midtbyen som frivillig melder inn sine tall. Disse 101 butikkene hadde i 2014 en samlet omsetning på 988 millioner kroner mot 985 i 2013.

Blant de 101 butikkene, er både kjeder og frittstående butikker, hele Mercur og Byhaven, samt noen butikker ved Trondheim Torg. Som Adresseavisens oversikt vider (se tabell), har Merkur og Trondheim Torg økt omsetning i fjor, mens Byhaven har en liten nedgang.

Totalt er 250 butikker og spisesteder å telle blant medlemmene i Midtbyen Management. Og alt i alt, medlemmer og ikke-medlemmer, er det 350 butikker og hele 200 spisesteder innenfor Midtbyen i Trondheim.

Les også: - Varehandelen vil uansett synke i Midtbyen

Les også: Halvparten velger kjøpesentre

Fasiten kommer i juni

Lederen i Midtbyen Management tror den samlede omsetningen for alle butikkene, ligger over den beskjedne veksten til de 101 butikkene som har rapportert sine tall. I juni kommer fasiten, i form av den såkalte Trondheimsindeksen som utarbeides av markedsanalyseselskapet Avant Management basert på momstall for alle butikkene i Midtbyen.

- Den bruker å ligge noe høyere enn våre tall. Dermed kan den reelle veksten være høyere enn de 0,25 prosentene vi har registrert, sier hun.

Teller flere på Nordre

Utenfor kontorene til Midtbyen Management i Nordre gate 11, henger det også en automatisk teller som har fått mer å gjøre i det siste. Den registrerer hvor mange som går forbi i gågata.

- Vi har økning hver uke i høst. Besøket i Midtbyen blomstret i høst. Fra uke 40 (første uke i oktober journ.anm.) har vi telt i snitt 12000 flere hver uke enn det vi hadde i samme uker i 2013, sier Bråthen.

Rundt samme bord

Midtbyen Management har eksistert som organisasjon i halvannet år og er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Trondheim Gårdeierforening og Samarbeidsgruppen Midtby'n. Et samarbeid som nå gir frukter i form av økt handel innenfor halvøya som er bydelen Midtbyen i Trondheim.

- At disse aktørene sitter rundt samme styrebord, med en god dialog og felles ønske og vilje for å styrke Midtbyen, gjør at det er ikke den ting vi ikke klarer å gjennomføre. Vi har hatt en lang rekke arrangementer som har trukket mye folk. Vi fikk jo faktisk til å legge asfalt rundt Olav Tryggvason for ei helg under rulleskirennet Toppidrettsveka i sommer. Og nå skal også dette arrangementet øke i omfang, sier Bråthen.

Hun trekker også frem julemarkedet på Torvet som en suksess og et trekkplaster for å få folk til byen.

- Og at folk tar bilde av våre fine julegater og legger ut på sosiale medier, er også med på å gi trondhjemmere en god følelse for Midtbyen, sier hun.

Les også kommentaren: Nå er Trondheim en juleby

Les også: Yrende førjulsfestival i ti dager på Torvet

Les også: - Sentrumsbutikker snylter på konkurrentene i julestria

Skal opp 25 prosent

Målet for utviklingen i Midtbyen står fast slik det er uttalt tidligere: 25 prosent opp på fem år fra 2014 til 2019. Det er det fortsatt langt igjen til, medgir Bråthen.

- Det blir tøft å nå det målet. Det er «strekk i laget» og selv om det er en økning totalt, er det ikke alle som lykkes. Vi jobber videre for at handelsstanden i Midtbyen skal lykkes, ved å trekke flere folk til byen med flere arrangementer, sier Bråthen.

- Er det konkrete politiske saker som gjenstår for å legge forholdene til rette for Midtbyen?

- Det er politisk bestemt en målsetting om å øke omsetningen i Midtbyen med 25 prosent fra 2014 til 2019. Det er vi omforent om. Det gjenstår en del for å få det til, men utover det skal ikke Midtbyen Management jobbe næringspolitisk, sier Bråthen.

Kjøpesentrene opp tre prosent

Den samlede omsetningen for de store kjøpesentrene i Trøndelag passerte i fjor 13 milliarder kroner. Og det ser mer eller mindre ut til at det er nok til alle. Vi shoppet på senter for 13,37 milliarder kroner i 2014 mot 12,99 milliarder året før. Det er en totaløkning på 2,9 prosent og det ser ut til at økningen er ganske jevnt fordelt.

Adresseavisen har fått omsetningstallene for 22 kjøpesenter i Sør- og Nord-Trøndelag. Oversikten viser at de som har lavere omsetning i 2014 enn 2013, har relativt liten prosentmessig endring.

Nedgang på City Syd

Bare City Syd skiller seg ut blant de største kjøpesentrene og er eneste senter med over en milliard i omsetning, som har dårligere omsetning i 2014 enn i 2013.

- Det er aldri hyggelig å ha endring den veien. Det kommer ikke helt overraskende når konkurransesituasjonen har endret seg, først og fremst med nyåpningen av City Lade og også utvidelse av Amfi Orkanger som i noen grad påvirker kundestrømmen sørfra, sier senterleder Finn Dybdalen ved City Syd.

Fortsatt størst i regionen

I mars 2014 mistet senteret en av sine største butikker da Domus Inetriør la ned butikken de hadde over 3000 kvadratmeter i senterets øverste etasje.

- Det bidro også til dårligere totaltall for senteret, men nedgangen er også forholdsvis jevnt fordelt i øvrige butikker. Vi har nedgang også om vi ser bort fra Domus Interiør. De lokalene skal bygges om og nye butikker kommer inn der, sier Dybdalen.

Men kjøpesenteret på Tillermyra, som var landets største da det ble åpnet i 1987, er nå på tiendeplass i oversikten over Norges største kjøpesentre målt i omsetning. I Midt-Norge er det ennå et hestehode foran de andre i størrelse med en årsomsetning i 2014 på 1,93 milliarder kroner. Senteret har delt eierskap mellom Trondos og Storebrand.

City Lade tar innpå

City Syd passerte to milliarder i omsetning i 2012, men har siden da tapt markedsandeler og gikk via 1,996 milliarder kroner i omsetning i 2013 til 1,93 milliarder i fjor. Som Adresseavisen tidligere har fortalt, mener Trondos de vil nå to milliarders-grensa ved et annet av sine store sentre i løpet av året, nemlig City Lade.

Der endte den totale omsetningen opp hele 10,2 prosent til 1,53 milliarder kroner etter voldsom vekst de siste tre månedene etter nyåpningen. Både City Syd og City Lade er svært god hjulpet av sine Coop Obs!-butikker som begge hadde over en milliard i brutto omsetning i 2014, ifølge Trondos.

Les også: Forventer å passere to milliarder i år

Tiller Torget mest opp

Aller størst prosentvis økning av kjøpesentrene, har Tiller Torget hatt. Men selv med 21,3 prosent økning, kom de ikke i fjor opp til 2012-omsetningen på 511 millioner kroner før Skeidar flyttet ut.

- G-sport ble bygd om og utvidet til en stor G-Max som åpnet i mars. Og så fikk vi på slutten av året den eneste Rusta-butikken nord for Østlandet. I tillegg ser vi at nye E6 forbi kjøpesentret fungerer bra, sier senterleder på Tiller Torget, Ann Kristin Oldervik.

Trondheim Torg, som var et av mange sentre som hadde nedgang fra 2012 til 2013, men som i 2014 ser plussen.

- Og det til tross for økt konkurranse, særlig fra City Lade. Det blir spennende i 2015 om folks økonomiske situasjon endrer seg og hvilke utslag det gir på hva de unner seg selv å handle, sier senterleder Jomar Asbøll ved Trondheim Torg.