En kort test torsdag i forrige uke viste at fire av fem bilister brøt påbudet om å svinge til høyre ned Jomfrugata. Også i krysset Olav Tryggvasons gate og Søndre gate kjører et meget stort flertall av bilistene ulovlig.

Politikontroll. Politiet har tidligere i sommer gjennomført en kontroll i Olav Tryggvasons gate for å undersøke om bilistene overholdt skiltingen. Det ble ikke gitt bøter, bare en muntlig advarsel. Foto: Marthe Amanda Vannebo

«Miljøgate uten miljø»

Miljøpakken skriver på sin hjemmeside at følgene av den omfattende ulovlige kjøringen er at gaten fremstår som «en miljøgate uten miljø - lite fristende med mye biltrafikk».

Miljøpakken påpeker også at den ulovlige kjøringen gjør at bussene blir forsinket. Bilkøen gjør det «verre for biltrafikken».

Miløgate. Den omfattende ulovlige bilkjøringen gjør Olav Tryggvasons gate til en «miljøgate uten miljø - lite fristende med mye biltrafikk», skriver Miljøpakken på sin hjemmeside. Foto: Vegard Eggen

Kronikk: Midtbyen kan bli mer tilgjengelig og attraktiv

Vurderer manuell veiledning av bilistene

Prøveprosjektet vurderer flere avbøtende tiltak for å få snudd utviklingen.

Både manuell veiledning av bilistene, bedre skilting og justering av grønntiden i lyskryssene er aktuelle tiltak.

Skilting. Miljøpakken ber bilistene respketere skiltingen under prøveprosjektet. Brudd på skiltforbudet gir en bot på 5500 kroner. Foto: Vegard Eggen

Debatt: Problemene for Midtbyen tårner seg opp som følge av det ene «tiltaket» etter det andre

Ber folk respektere skiltingen

Inger Mari Eggen, konstituert leder for Miljøpakken, ber folk om å respektere skiltingen.

- Målet er at de som ikke skal stoppe i Midtbyen kjører rundt i stedet for tvers gjennom sentrum. Bussene skal ha prioritet slik at vi får mer folk fort fram. Vi må be politiet om hjelp hvis ulovlig kjøring fortsetter. Formålet med prosjektet er å gjøre gata mer attraktiv for handel og opphold, og bedre for de som reiser miljøvennlig, sier Eggen til Miljøpakkens hjemmeside.

Miljøpakken utelukker ikke at det må fremmes en ny sak for politikerne slik at restriktive tiltak vurderes på nytt.

Stengeforslag. Det kan bli aktuelt å be politikerne vurdere på nytt å stenge Bakke bru for biltrafikk inn mot sentrum. Foto: Finn Walter

Kan bli aktuelt å stenge Bakke bru

Av de tiltakene som kan være aktuelle for Miljøpakken å foreslå for politikerne er å stenge Bakke bru for biltrafikk inn mot sentrum, innføre pålegg for biltrafikken inn mot sentrum å svinge til høyre ned Kjøpmannsgata og/eller forbud mot innkjøring med bil i Olav Tryggvasons gate fra vest ved Ravnkloa.

Miljøpakkken skriver at «så strenge tiltak er avvist politisk tidligere av frykt for at folk vil oppfatte Midtbyen som stengt».

«Målet er at de som må kjøre bil velger andre ruter enn sentrum til gjennomkjøring, og at de som ikke må kjøre bil velger buss, sykkel eller beina til og fra Midtbyen» skriver Miljøpakken.

Politiet mandag: - Bilistene følger stort sett skiltingen

Miljøpakkens oppfatning av trafikkforholdene, står i motsetning til politiets egne observasjoner denne uken.

Da politiet sjekket trafikken i Olav Tryggvasons gate mandag, opplyste politiførstebetjent Erlend Schei til Adresseavisen at «stort sett følger personbilene den nye skiltingen, men noen kjører på gammel vane og GPS».

Politipatruljen skrev ikke ut forelegg mandag, men var på plass for å skaffe et overblikk.