- Her er det bare muligheter, sier Remas regiondirektør Vidar Andersen og lander håndflatene på bordplata i møterommet i det gamle fjøset på Ersgard i Stjørdal.

På andre siden av bordet sitter lokale gårdbrukere. De har akkurat det Rema 1000 Midt-Norge vil ha: Kortreiste spesialiteter.

Spørsmålet er om de to partene passer hverandre og hva som skal til for å rekruttere lokalmat fra Stjørdal inn i Remas hyller.

Møte: Regiondirektør Vidar Andersen (stående) i Rema 1000 i møte med småskalaprodusenter i Stjørdal på Ersgard for å se om de kan få til samarbeid.

Utviklet i Stjørdal

En av produsentenesom er her, er Marit Nestande fra Veiseth gård i Elvran i Stjørdal. Hun og mannen Peder Veiseth dyrker bringebær. Både den typen «alle» butikkene selger, skotske Glen Ample, men også bringebær av en sort utviklet på Kvithammer i nettopp Stjørdal.

Dette lokale bæret, er oppkalt etter det gamle navnet på Stjørdalselva (Stiora), dyrket og stelt for hånd i liten skala på Veiseth og på Vikan på andre siden av Stjørdalshalsen. Stiora går for å være litt søtere enn sin skotske søster, men liker ikke like transport like godt som Glen Ample, og derfor ikke tas inn av de store bærgrossistene.

Men lang transport, er ikke hva Remas regiondirektør Vidar Andersen og hans Stjørdal-kjøpmenn er ute etter. Tvert imot.

- Jeg kan love deg, Marit, at vi skal kunne få ut et stort volum akkurat den dagen bærene er klar. I vårt system er det som å trykke på en knapp. Og en slik vare kan være nok til at kunder fra Trondheim tar en hyttetur og stopper innom vår butikk på Stjørdal, akkurat den helga, sier Vidar Andersen til Marit Nestanden i møtet på Ersgard.

Les også: Kan bli vinnerne hos Rema, men holdes på pinebenken

Les også: Remas bestevenn-strategi: Vil gi deg færre merker å velge mellom

- Unike merkevarer

For Rema har ryddet plass i hyllene. Enkelte store merkeleverandører er hevet ut for å gi mer plass til Remas egne merkevarer (EMV) og noe de selv har døp UMV: Unike merkevarer. Det er her jakten på lokalproduserte varer kommer inn. Eller skulle ha kommet inn. For i Stjørdal er det manko.

- Vi har tre butikker i Stjørdal, men nesten ingen lokalmat herfra. Det må vi gjøre noe med. Og vi har bare tida og veien, sier han.

Derfor har han invitert lokalmatprodusenter fra Stjørdal til et møte.

Les også: Har heller lokale egg enn Urge i hylla på Rema

For Rema har ryddet plass i hyllene. Enkelte store merkeleverandører er hevet ut for å gi mer plass til noe de selv har døp UMV: Unike merkevarer. Det er her jakten på lokalproduserte varer kommer inn. Eller skulle ha kommet inn. For i Stjørdal er det manko.

- Vi har tre butikker i Stjørdal, men nesten ingen lokalmat herfra. Det må vi gjøre noe med. Og vi har bare tida og veien, sier han.

Underrepresentert

Dagligvaremarkedet i denne kommunen er på rundt 733 millioner kroner i året. Rema-butikkene på Hell, i Kjøpmannsgata og på Husbyfaret tar inn 235 millioner kroner i året. Det er rundt 100 millioner mindre enn Coop, og rundt 100 millioner mer enn Norgesgruppen.

Lokalmat skal bidra til at Rema får en større andel.

- Stjørdal er underrepresentert på lokalmat. Derfor prøver vi nå å få opp samarbeid med lokalmatprodusenter, sier regiondirektør Vidar Andersen.

Nå gjelder det å få lokalprodusentene med på laget. Det som ikke kommer helt av seg selv når du kommer fra en organisasjon som har lavpris som mantra og en historie som sterk kritiker av bøndenes egne samvirkeorganisasjoner.

- Rema skal ha sine penger og de har en historie som prispresser. Men jeg er optimist. Det er jo artig at det er Rema som inviterer oss, sier gårdbruker Vidar Kvittem som produserer og selger økologisk melk, kjøtt, korn og grønnsaker på Kvittem gård.

Les også: Rema kastet ut lokale bryggerier og starter ølbryggeri

En egen smaksregion

Han er invitert til møtet gjennom en helt ny forening som foreløpig kalles Smaksopplevelser fra Stjørdal- og Meråker og som Marit Nestande var med på å starte bare for et par måneder siden. For det er ikke bare Rema som har lagt merke til at det har vært for lite futt i den markedsføringen av lokalmaten fra dette dalføret. Det har produsentene og lokalmataktørene i Stjørdal også selv sett.

Det første målet er å sette opp en egen stand for Stjørdal og Meråker på Matfestivalen. Og så kom dette. Henvendelsen fra Rema om sonderingsmøtet på Ersgard.

På kort varsel stiller fem produsenter til møte med dagligvaregiganten som på enda kortere varsel har invitert med seg Adresseavisen for å vise hvordan det jobbes.

Best lokalt: Regiondirektør Vidar Andersen i Rema 1000 i møte med småskalaprodusenter i Stjørdal. - Lokalmat selges best lokalt, sier han. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen

Selv om Rema kontrollerer en firedel av det norske dagligvaremarkedet, som bare har tre aktører totalt, er det ikke alle som står i kø for å komme seg inn på salgsplass hos lavpriskjeden.

Men de som sitter rundt bordet på Ersgård, følger tilsynelatende interessert med når regiondirektøren, med hjelp av kokk og leder av Remas samarbeidspartner Liantunet, Inge Johnsen, forteller hvor viktig lokalmat er for Rema.

- Bygge og bidra

- Lokalmat selges best lokalt. Det er i lokalmarkedet det er enklest å fortelle historiene rundt disse produkter, sier Andersen.

- Min oppgave er å bygge selvtillit hos dere. Rema kan bidra med ressurser, for eksempel på produktutvikling og markedsføring, sier han.

Spennende: Vidar Andersen fra Rema hilser på gårdbruker og lokalmatprodusent Vidar Kvittem som syns det er spennende at Rema inviterer til møte.

Men prisen. Hva med prisen på varene dersom de skal selges i Rema, spørres det om. Hvordan sikres produsentene den betalingen de trenger om Rema også skal være billig?

- Pris er viktig for Rema. Men varer vi er alene om, varer vil det aldri være mulig å gjøre pristester. Dermed blir det ikke samme prispresset på de varene. For oss er det også et viktig poeng at produksjonen er bærekraftig. Det betyr at vi lykkes om dere lykkes, sier han.

Har ikke bestemt seg

En liten uke etter, i bringebæråkeren på Veiseth, vet ikke Marit Nestande ennå svaret på hvorvidt det blir Veiseth-bringebær å få kjøpt i Rema i Stjørdal fremover.

Stjørdalsbær: Marit Nestande og mannen Peder Veiseth dyrker bringebær på Veiseth og Vikan. Foreløpig er det utsalg bare fra gårdene, men det kan, muligens bli Stjørdals-bær å få kjøpt i de lokale Rema-butikkene.

Mens hun kutter topper, fester grener, luker og ser til at både Glen Ample og Stiora får best mulig vekstforhold, lurer hun på om det er mulig å få betaling på et nivå som gjenspeiler arbeidskostnaden dersom bærene skal inn i Rema 1000. Salg i dagligvarehandelen vil kunne gjøre deres bær mer kjent.

- Vi vil fortsette å selge fra åkeren. Når folk får stille spørsmål til oss og får vite hvordan vi jobber og hvor mye arbeide det er med å produsere bringebær. Da er det større forståelse for vår pris, sier Nestande.

- Hva avgjør om dere ønsker å selge bærene hos Rema?

- Hvordan bærene blir presentert i butikken, leveringsbetingelser og prisen på bærene.

Les også: Reitan tapte terreng på hjemmebane

Les også: Øl fra Austmann og To Tårn kastet ut av Rema

Les også: Lerum syltetøy, Knorrs sauser og Ajax forsvinner fra Rema

Les også: Tøft Rema-år er bakteppe for «Æ»