I denne artikkelen kan du lese om:

  • Ambisjonene om at sykkeltrafikken i Trondheim skal dobles i årene fremover

  • Fire syklister på gata om sykkelplanene for vinteren

  • Ekspertenes utstyrstips for vintersykling - hva trenger du for å lykkes?

Michał Więcyk (30) nærmest danser rundt på sykkelen til ære for fotografen på utsiktspunktet på Lian.

Sykkelreparatøren er en av landets beste syklister i enduro-klassen og driver Trondheim sykkelservice. Gjennom vinteren sykler han daglig de drøye ti kilometerne fra boligen på Lian ned til sykkelverkstedet på Buran. Og opp igjen. På de kaldeste dagene er det bistert, innrømmer han. Men med gode klær går det bra. Likevel, er ikke denne vintersyklingen strengt tatt for spesielt interesserte? Eller kan alle få det til?

– Det er for alle, så klart! Hvis folk ikke liker å sykle om vinteren fordi at de blir svette og kalde, anbefaler jeg en elektrisk sykkel. Det er så mye billigere enn en bil, og selv på isete underlag er det fortsatt ganske trygt med piggdekk, sier Więcyk.

30000 turer daglig

Ifølge Nasjonal reisevaneundersøkelse fra 2014 er Trondheim den storbyen som har størst økning i antall sykkelreiser. Undersøkelsen viste at det i snitt er rundt 45 000 sykkelturer i Trondheim hver dag, av i alt 520 000 reiser med ulike transportmiddel. Det vil si en sykkelandel på nærmere ni prosent. I perioden november-mars syklet om lag 30 000 daglig gjennom de fem vintermånedene.

–Vi opplever at mange er fornøyd med forholdene for sykkel på vinterstid, sier Ivar Arne Devik, leder for sykkelgruppa i Miljøpakken.

Ivar Arne Devik, leder for sykkelgruppa i Miljøpakken i Trondheim kommune.

Vil ha 100 000 per dag

Fra 2010 til 2014 ble det 11 prosent færre bilturer og 27 prosent flere sykkelturer i Trondheim. Miljøpakkens ambisjon er at 100 000 daglige reiser skal gjennomføres på sykkel i 2025. Det er i alt satt av 1,5 milliarder kroner til sykkeltiltak. I tillegg til å doble sykkelandelen, er målet å ha «et godt sykkelvegnett på 180 kilometer innen 2025».

Men i de kaldeste periodene i vinterhalvåret er sykkelandelen ned mot én prosent av alle reiser, ifølge Miljøpakkens målinger.

–Tallene varierer mye fra måned til måned i vinterhalvåret på grunn av skiftende forhold, sier kommunikasjonsrådgiver Hans Kringstad i Miljøpakken.

Vintersykling: Miljøpakken i Trondheim ønsker at flere sykler - også i vinterhalvåret. Med gode sykkelveier er målet å avlaste kollektivtrafikken når presset på trikk og buss er størst, heter det i «Sykkelstrategi for Trondheim 2014-2025». På bildet ser vi snøforhold på gang- og sykkelveien på Heimdal vinteren 2009.

35 prosent vinterstid

I 2016 syklet 35 prosent av sommersyklistene også i vintermånedene. Det viser tellinger som ble gjort på sykkeltelleren ved Teknostallen på Dalsenget. Den gjennomsnittlige døgntrafikken ved tellepunktet var på 1286 syklister mellom april og oktober, og 450 fra november til mars.

Vintersykling – for spesielt interesserte, eller?

Fire syklister på vei hjem fra jobb en novemberettermiddag i Innherredsveien gjør sine vurderinger:

Fra Tunga til Trondheim sentrum:

Elzbieta Nielsen (59).

Elzbieta Nielsen (59), tråsykkel:

- Skal du bruke sykkelen i vinter?

- Jeg har piggdekk og har tenkt å sykle i vinter. Jeg syklet litt i fjor og året før. Men det avhenger av vær og føre. Er det speilblankt, tar jeg bussen. Det er mannen min som har påvirket meg. Han sykler til NTNU hver dag gjennom vinteren.

- Er Trondheim en bra by å vintersykle i?

- Ja, det er fantastisk. Jeg slipper å være avhengig av bussen og det er lett å komme seg frem. Det er en herlig tur ned til jobben! Men det er litt trasig at en del syklister og bilister ikke tar hensyn. En del syklister er råkjørere og tror de har førsterett. Noen plasser må en sykle på fortauet, men da må du ta det rolig!

Fra Valentinlyst til Mellomila:

Chris Robinson (27).

Chris Robinson (27), tråsykkel:

- Skal du bruke sykkelen i vinter?

- Jeg har tenkt på det, ja. Men jeg har ikke vinterdekk ennå. Jeg har mye nedoverbakker på vei til jobb, og synes det er litt skummelt. Det er mulig at jeg tester noen vinterdekk, men sannsynligvis tar jeg bussen i stedet.

- Er Trondheim en bra by å vintersykle i?

- Jeg er fra Dublin i Irland og dette er mitt første år i Trondheim. Jeg har aldri prøvd å sykle i snøen før.

Fra Reppe til Trondheim sentrum:

Jannicke Ettema (41).

Jannicke Ettema (41), elsykkel:

- Er Trondheim en bra by å vintersykle i?

- Ja, det skal jeg. Jeg trodde dette var for spesielt interesserte inntil jeg prøvde det i fjor. Jeg skaffet meg elsykkel og sykler daglig en mil hver vei til jobb. Med elsykkel er ikke det noe problem. Men på høsten i fjor skled jeg og datt en morgen, og da kjøpte jeg meg piggdekk. Det fungerte bra, så jeg syklet i hele fjor vinter.

- Skal du bruke sykkelen i vinter?

- Det kan være litt trøbbel med brøyting av og til på Reppe der vi bor, til det begynner å bli litt mer «sivilisert». Det var noen dager i fjor da jeg måtte trille sykkelen over noen snøfonner. Men når jeg kom ned mot Olderdalen var det greit. På ettermiddagen er det stort sett brøytet, så da går det greit.

Fra Byåsen til Leangen:

Guttorm Kulset Merakerås (44).

Guttorm Kulset Merakerås (44), tråsykkel:

- Er Trondheim en bra by å vintersykle i?

- Ja, det skal jeg. Det er det mest hensiktsmessige transportmidlet for min jobbsituasjon.

- Skal du bruke sykkelen i vinter?

- Ja, jo, det er som man ser det. Nå er jeg litt spent foran vinteren, fordi jeg har byttet arbeidssted fra Piren til Leangen. Det blir spennende å se hvordan det påvirker vintersyklinga.

Slik gjør du deg klar for vintersesongen

Sykkelreparatørene Sander Kommedahl fra Stålstua og Michał Więcyk fra Trondheim sykkelservice gir sine vintersykkelråd:

– Hva er en bra vintersykkel?

– En sykkel av god kvalitet har som oftest komponenter som tåler belastningene bedre, og slites ut saktere. Skivebremser er bedre enn v-bremser fordi grus og skitt kommer på klossene og felgene, og slitasjen er mye større. Det andre som er viktig er lager. Hjulene må være solide og ha gode lager, det samme gjelder for krank- og styrelager og pedaler. Maskinlager er ofte bedre enn kulelager, fordi det beskytter bedre mot vær og føre. De fleste syklene har det, om du går litt opp i pris, sier Kommedahl.

Sykkelmekaniker: Sander Kommedahl driver Stålstua på Leangen og bygger også egne sykler.

– Gode bremser er viktigere enn et godt drivverk. Det er selvsagt frustrerende å ikke kunne akselerere så fort som du vi, men det er virkelig farlig hvis du ikke greier å stoppe! Skjermer er bra, men de må ikke være for tett på hjulene. Da kan det pakke seg med snø imellom, sier Michał Więcyk.

Skivebremser: Skivebremser er best både bruks- og vedlikeholdsmessig, også til vintersykling, ifølge de erfarne sykkelreparatørene.

Dekk:

– Piggdekk er en selvfølge, gjerne med et høyt antall pigger. De er dyrere, men verdt det. Det er ikke nødvendig med det groveste mønsteret hvis du skal pendle mellom hjem og jobb, tenk heller på at det skal rulle godt på asfalten. Skjermer kan være greit for å unngå sørpespruten, sier Kommedahl.

– Piggdekkene bør ha mellom 240–300 pigger, avhengig av størrelse og type dekk. Det beste dekket bør alltid stå foran, sier Więcyk.

Piggdekk: Essensielt for trygg vintersykling og finnes i mange ulike varianter.

Lys:

 – Det er påbudt med lys i mørketid: Rødt bak, hvitt foran, refleks på pedaler og ringeklokke, sier Kommedahl.

– Jeg bruker lys på hjelmen, det er det høyeste punktet og lettere for bilene å se. Baklyset har jeg på sekken. Det vises også tydeligere der og det blir ikke så mye støv og skitt på det, sier Więcyk.

Presisering: I Forskrift om krav til sykkel står det klart og tydelig at «lyktene skal være festet til sykkelen». Wiecyk vedgår at rådet han gir ikke er tilstrekkelig. Sykkelen må ha lys påmontert, og lys på hjelm og sekk vil i så fall være et supplement til de fastmonterte lysene.

Sykkelmekaniker: Michał Więcyk ved Trondheim sykkelservice.

Bekledning:

 – Tenk logisk og ta på klær etter været. Bruk refleks når det er mørkt, sier Kommedahl.

– Det er viktig å være «forseglet». Ha lange hansker, noe i halsen og vindtett lue. Klærne trenger ikke være så varme, du blir varm når du sykler. Men klærne, både bukse og jakke, bør være vindtette. Jeg bruker lette motorsykkelhansker som er forsterket med et komposittmateriale på knokene, det gir beskyttelse mot vinden og er dessuten bra om man skulle krasje. Ullsokker er bra. Skoene må være vanntette, ellers bør du ha vanntette skotrekk. Briller er viktig på vinteren. Det beskytter mot kald vind og snøflak og du ser klart hele veien, Więcyk.

Vedlikehold:

– Vinteren er våt og kald om hverandre. Det er særlig viktig å tenke på vedlikehold. Salting fører til at kjede og drivverk ruster og kan slite mer på lagrene i sykkelen enn i sommersesongen. Vann trenger inn i alle lager og alle plasser på sykkelen, og tar med seg salt. Vaierskifte er hyppigere vinterstid ettersom vann og salt også trenger inn i strømper og ruster innvendig. Små fjærer på gir foran og bak som holder giret i spenn, for å skifte gir, er også mer utsatt. Derfor er det viktig å vaske og smøre sykkelen jevnlig gjennom sesongen. Ofte anbefales en litt tykkere smurning fordi den holder bedre, både under våte og kalde og tørre forhold. Det meste av deler som er skrudd fast har lettere for å sitte fast hvis de ikke blir skrudd opp og smurt, sier Kommedahl.

– Smør gjerne kjedet litt hver dag, spesielt når det er vått. Det er bedre å smøre kjedet etter turen, ikke rett før en ny tur. Lagre helst sykkelen på et sted hvor det er over null grader. Når du har syklet i fuktig vær og på saltede veier er det bra å vaske sykkelen i varmt vann, og ekstra godt på gir og bremser. Bruk teflonspray eller lignende på girene foran og bak for å vaske ut saltet. Ikke la de delene ruste og låse seg fast! Hvis du har elsykkel bør du ikke forlate batteriet i kulda. Ta deg med deg inn, både på jobb og hjemme, selv om du ikke skal lade det, sier Więcyk.

Michał Więcyk har mange motbakker på vei hjem fra jobb og opp til Lian. Han anbefaler gjerne elsykkel til dem som vil unngå å bli altfor svett på tur.

Syklistenes landsforening har også en stor guide til vintersykling. Les rådene her