To år gamle Filip koser seg med rester fra smågodthandelen før helga. Sammen med mamma, forbrukerøkonom Silje Havdal, var han på butikken for å kjøpe smågodt på tilbud. Ved smågodtboksene var det kaos og spisse albuer i kampen om godteriet.
- Folk gikk helt bananas, sier forbrukerøkonomen.
Mandag dumpet flere dagligvarekjeder prisen på smågodt inn mot halloween.
30 år - 30 kroner
Coop Mega feiret 30-års jubileum og markerte det med gode tilbud. Lørdag var det smågodt til 30 kroner per kilo. En annen dag solgte megabutikkene karbonadedeig til 30 kroner kiloet uten at det førte til samme type kaos, får vi opplyst hos Coop.
Vanligvis koster smågodt 149 kroner kiloet på Mega. På grunn av jubileumskampanjen var det også satt en grense der hver enkelt kunde ikke fikk kjøpe mer enn tre kilo smågodt, altså smågodt for 90 kroner. I løpet av ett døgn med denne kampanjen solgte Mega 100 000 kilo smågodt, opplyser Coop.
- Det var et veldig, veldig godt tilbud, slår forbrukerøkonom Silje Havdal fast.
- Oppførte seg som gale
- Folk oppførte seg som gale, fortsetter hun. Havdal var ute i samme ærend som alle andre, på jakt etter billig smågodt. Hun syns det var ubehagelig å se hvordan folk kjempet for å sikre seg mest mulig av de beste godbitene.
- Jeg ble helt sjokkert over hvordan folk oppførte seg med spisse albuer og knuffing. Det lå godteri strødd utover butikkgulvet. Folk sto ved vekta som var satt fram, for å passe på at de fikk med seg mest mulig godteri under grensa på tre kilo, sier Silje Havdal. Hun jobber som forbrukerøkonom hos BN bank og syns naturlig nok det er smart å handle på tilbud.
- Mister hemningene på salg
- Men det virker som om folk mistet folkeskikken og bare var opptatt av å få tak i mest mulig godteri. Men hvor mange trenger tre kilo godteri? Det er veldig mye, slår hun fast.
- Nå nærmer vi oss halloween, og det kan jo selvsagt være en grunn til at folk handler inn smågodt i store mengder for å gi bort til dem som ringer på døra.
Havdal har inntrykk av at folk mister hemningene når det er snakk om gode tilbud, enten det er godterisalg, toilldag, crazy days eller black friday.
- Det er ikke god økonomi å kjøpe mer enn vi trenger bare fordi det er på salg. Da blir det en ny utgift, og vi sparer ingenting, sier hun og legger til at det er smart å handle ting vi trenger, på tilbud.
- Black Friday er blitt den rene handlegalskapen
Butikker gikk tom
- Vi hadde bestilt mye varer, men i enkelte butikker gikk vi tom for smågodt. Det beklager vi, sier viseadministrerende direktør Bjørn Vik-Mo i Coop Midt-Norge.
Bjørn Vik-Mo sier at Coop ønsker å bidra til et sunt og godt kosthold, men at det av og til må være lov å kose seg med godteri. Han sier at Coop også har kampanjer på andre varer uten at det vekker like mye oppmerksomhet verken i butikken eller i media.
- Smågodtkampanjer er det ganske få av. Vi satser mye på helse og sunt kosthold, med mange kampanjer på frukt og grønt, fisk og annen god hverdagsmat. Det er jo hverdager det er flest av. Men av og til er det fest, og da har mange lyst til å kose seg med noe søtt, sier Vik-Mo.
Ingen krig om karbonadedeig
- Førte kampanjen på karbonadedeig til at folk ble stående å dra i hver sin del av pakken?
- Nei, det gjorde ikke det. Vi så ikke samme trengselen rundt karbonadedeigen, sier Bjørn Vik-Mo og ler.
- Smågodt vekker følelser. Det blir mediedebatt hver gang det er kampanje.
- Hvordan har dere oppsummert smågodtkampanjen?
- Vi er lei oss for at vi gikk tom, at vi ikke hadde beregnet godt nok. Vi ønsker ikke å gå tom for kampanjevarer. Men vi har ikke fått rapporter om håndgemeng eller slåsskamp ved godteboksene, sier den viseadministrerende direktøren i Coop Midt-Norge.
Han slår fast at de hadde et ekstremt godt tilbud.
- Dessuten er jo smågodt godt. Og når det er på tilbud, føler nok folk at det er lov å unne seg litt ekstra.
Og Bjørn Vik-Mo kan konkludere med at tilbud på godteri får folk til butikken.