STAR WARS: BATTLEFRONT

PS4 / XBox One / PC

Aldersgrense: 16 år

Det finnes i 2015 to typer spillutgivere. På den ene siden har du selskaper som polske CD Project RED ( «The Witcher 3») og Blizzard ( «Diablo III») som gjennom en rekke ulike måter gir kontinuerlig gratis support og gratis innhold til sine produkter. På den andre siden så har du selskaper som EA, UbiSoft og Activision som gjerne ønsker å tjene mest mulig på mikrotransaksjoner, tilleggspakker og annet bonusinnhold. Disse har i de siste årene hatt en lei tendens til å sende noen av sine spill ut på markedet før de har vært ferdige for deretter å lappe sammen produktene med gigantiske oppdateringer i etterkant ( «Battlefield 4» og «Assassin's Creed: Unity» er skrekk-eksemplene i dette tilfellet).

UbiSoft  ser ut til å tatt til seg lærdom etter fjorårets mega-flause med «Assassin's Creed: Unity» ( sannsynligvis denne konsollgenerasjonens mest buggy spill). Men EA sto sannelig ikke langt bak i køa med sin «Battlefield 4». Begge spillene ble etterhvert oppdatert til en standards som i skolesammenheng ville ha fått «Bestått». Har også EA lært av sine feil?

Vel, det kommer ann på hvordan man ser det. «Battlefront» virker ved første øyenkast ut til å være rimelig stabilt. Men det skal ikke mange timers spilling til før du begynner å ane ugler i mosen ( en fantastisk metafor som blir alt for lite brukt for tiden, slå det opp om du ikke vet hv det betyr).  Det ordet som best dekker det som du får med når du kjøper «Star Wars: Battlefront» er «spartanskt». Det føles liksom som det mangler noe her. Og det gjør det til gangs. For det første så finner du ingen singleplayer-kampanje i «Battlefront». Bare noen halvhjertede «opplæringsoppdrag» som er like kjedelig som de høres ut. Og for det andre: hvor er alle multiplayer-kartene?

Kanskje har vi blitt bortskjemt av både «Battlefield 3» og «Battlefield 4» i så måte, men svenske DICE som også her står som utviklere må da jaggu ha laget flere multiplayer-kart enn det vi får servert på fatet her?

Og selvsagt har de det. Men disse vil kun bli tilgjengelig via betalte DLC-pakker eller Seasong Pass ( joda, vi vet at DLC-pakken «Battle of Jakku» vil bli gratis for alle i desember), men det får da være måte på å melke kjerringa før kua er skutt ( sic).

Etter to til tre timer har du sett alle kartene og spill-modusene «Battlefront» har å by på og du vil ha mer. Men det må du altså både betale og vente på. Dette er selvsagt ikke noe nytt i spill-sammenheng lengre. Både «Call of Duty», «Destiny» og tidligere «Battlefield» -spill er basert rundt denne praksisen. Men hos alle disse så føler du i alle fall at du får valuta for pengene når du kjøper hovedproduktet. Ikke så mye her. I likhet med «Destiny» i de første månedene etter lanseringen så føles «Battlefront» som en grunnmur det skal bygges et hus over. Det hele føles i overkant kynisk og ikke minst skuffende etter å ha sett det overflødighetshornet av innhold som Treyarch og Activision har klart å pakke inn i «Call of Duty: Black Ops III» som kom for bare noen uker tilbake.

Når alt dette nå er sagt så ville det vært ufint av meg å ikke presisere at det som funker i «Battlefront» funker til gangs. Selve spillmekanismen, matchmakingen, kampene og meny-løsningen står til en sekser. Det er med andre ord veldig, veldig gøy å spille «Star Wars: Battlefront» når du har fulle lag. Ikke har vi opplevd noe særlig av dårlig ping, rubberbanding eller andre typiske irratasjonsmomenter for mulitplayer-spill heller. Det går kjapt og koble seg opp mot kampene og ventetiden er stort sett holdt til et minimum. «Star Wars: Battlefront» er det spillet som har kommet nærmest genunine Star Wars -magien så langt. Forvent bare ikke overflødighetshorn av valg. Dette er klassisk «Battlefield» -multiplayer med Star Wars -kostymer.

Misforstå meg korrekt her. «Battlefront» er et godt spill ( det lille som finnes av det). Men sammenlignet med for eksempel «Halo 5: Guardians» og «Call of Duty: Black Ops III» - to titler det er naturlig å sammenligne med - så får du lite for pengene her.