Byåsveien ble utvidet fra to til fire kjørefelt på 60-tallet.

Nå kan antallet kjørefelt i nedre del av Byåsveien bli redusert igjen, fra fire til tre, for å gjøre bedre plass til sykler.

Vil at flere skal sykle

- Vi skisserer en mulig løsning for sykkelfelt der ett av dagens to kjørefelt oppover Byåsveien blir omdisponert slik at vi får plass til sykkelfelt innenfor dagens veiareal, sier Oddveig Kipperberg som er seksjonsleder for vei i Trøndelag fylkeskommune.

Byåsveien er en fylkesvei, og dermed er det fylket som er såkalt veieier.

Oddveig Kipperberg er seksjonsleder for vei i Trøndelag fylkeskommune. Foto: Kjell A. Olsen

- Hvorfor foreslår dere dette?

- Det er et manglende tilbud for syklister i nederste del av Byåsveien og et krevende trafikkbilde. Vi har også et mål om at færre skal kjøre bil og at flere skal sykle. Vi ønsker å skape tryggere og bedre forhold for syklister, også de som ikke tør å sykle i dag, sier Kipperberg.

Den skisserte løsningen innebærer at kjørende på tur oppover vil måtte dele ett kjørefelt, i stedet for å disponere to felt som i dag. Trafikksituasjonen for kjørende nedover Byåsveien vil bli uendret.

Behandles i Miljøpakken

Kontaktutvalget i Miljøpakken, hvor blant andre ordføreren i Trondheim og fylkesordføreren i Trøndelag sitter, skal behandle saken i et møte 8. juni.

HAR FIRE FELT: I dag har Byåsveien fire kjørefelt for busser og biler. Nå kan antall felt bli redusert. Foto: Martin Andersen

I notat til møtet, som er laget av Statens vegvesen for Trøndelag fylkeskommune, kommer det frem at det er arbeidet med problemstillingen over lengre tid.

I notatet heter det:

«Det foreslås å gå videre med tre aktuelle tiltak som omdisponerer ett kjørefelt. Alternativ 1 er sykkelfelt i hver retning, alternativ 2 er en utvidelse av eksisterende gang og sykkelveg til 3 meter bredde og alternativ 3 er fortau med sykkelfelt.»

Et alternativ med utvidelse av selve veien anbefales ikke, på grunn av kostnader og for å unngå omfattende inngrep, kommer det frem i notatet.

Kontaktutvalget blir bedt om å ta stilling til om man skal gå videre med arbeidet, og om det da eventuelt skal planlegges et prøveprosjekt eller en permanent løsning.

Har erfaring med å omgjøre kjørefelt til sykkelfelt

Spørsmålet kommer opp til behandling i Miljøpakken etter at Statens vegvesen leverte et annet notat til fylkeskommunen om Byåsveien, rett etter påske i 2018.

Her peker Statens vegvesen på at trafikkmengden i nedre del av Byåsveien er på 12 280 kjøretøy i døgnet, og at dette tilsier at det burde ha vært et eget anlegg for sykkeltrafikk her (sykkelvei eller sykkelfelt). De skriver også at de har erfaring med å omgjøre kjørefelt til sykkelfelt.

Videre ber de fylkeskommunen om en avklaring på om man skal gå videre med arbeidet med et prøveprosjekt i nedre del av Byåsveien, mellom Fridjof Nansens vei og Ilevollen, der tiltaket blir å gjøre om et kjørefelt til sykkelvei.

Hastigheten for biler ned 25 %

Adresseavisen har tidligere skrevet at grensen for behov for fire kjørefelt går ved 12 000 biler i døgnet, dersom veien skulle ha vært bygget i dag.

Ifølge notatet fra vegvesenet viser imidlertid beregninger at reduksjon av kapasitet (fra fire til tre kjørefelt) ikke vil være kritisk for trafikkavviklingen på stedet med dagens trafikknivå.

Dersom et kjørefelt forsvinner vil likevel beregnet hastighetsnivå for personbiler i ettermiddagsrushet bli redusert, fra rundt 40 km/t til rundt 30 km/t. Hastighetsnivået for buss er beregnet til å bli uforandret, på 23 km/t, ifølge notatet.

MÅ KJØRE SAKTERE: Beregninger viser at hastighetsnivå for personbiler i rushtiden vil gå ned fra 40 km/t til 30 km/t i ettermiddagsrushet. Foto: Martin Andersen

Får metrobuss hvert femte minutt

Fra 2019 skal de nye, 24 meter lange metrobussene settes i trafikk i Trondheim. En av metrobussrutene, som får avgang ned i hvert femte minutt i rushtiden, skal gå i Byåsveien.

Under kan du se en video av at metrobussen kjører strekninga mellom Ila og Fridtjof Nansens vei, der det nå altså er aktuelt å fjerne fjerne et kjørefelt.

Opptaket ble gjort en tirsdag i mars, utenfor rushtiden. Turen mellom rundkjøringen i Ila og Fridtjof Nansens veg tok drøye 2 minutter. I løpet av turen ble bussen forbikjørt av åtte andre kjøretøy.

Dersom et kjørefelt fjernes vil det ikke lenger være mulig for biler å kjøre forbi busser på den aktuelle strekningen.

SE VIDEO: - Dette er utfordringene med metrobussen

- Stort fokus på kollektiv

- Hvordan har har dere vurdert hensynet til bilistene?

- Det vil ikke være noe hinder for bilene på tur opp. De må samkjøre med bussene i et felt. Dette gir ikke redusert fremkommelighet for bussen, og da gir det ikke redusert fremkommelighet for bilene heller, sier Oddveig Kipperberg i Trøndelag fylke.

- Vi har stort fokus på fremkommeligheten for kollektivtransporten og dette har vært en viktig del av våre vurderinger i arbeidet. Men den faglige vurderingen så langt er at dette trolig kan la seg forsvare uten forsinkelser for kollektivtrafikken. Jeg vil understreke at det ikke er gjennomført et prosjekt ennå, men kun gjort en innledende vurdering for å skissere muligheter for løsninger, sier Kipperberg.

Ingen dialog med nødetatene

- Hvilke vurderinger har dere gjort med hensyn på utrykningskjøretøy?

- Det er jo tilsammen tre kjørefelt og en oversiktlig strekning.

- Så planen er at politiet skal kjøre utrykning i motgående kjørefelt, i det ene kjørefeltet som bilene disponerer?

- Jeg minner igjen om at det ikke er gjennomført et prosjekt eller helthetlig vurdering av alle forhold og at slike spørsmål er nettopp blant de forhold som vil bli grundig vurdert av et slikt prosjekt.

- Har dere hatt dialog med nødetatene om dette?

- Vi er i en tidlig fase, og har ikke kommet dit, sier Kipperberg.

Krf-Lykke pådriver

Krf-topp i Trondheim, Geirmund Lykke, har vært blant pådriverne for å få til en sykkelløsning i nedre del av Byåsveien.

SYKLISTER: Sykkelkameratene Geirmund Lykke (KrF), Jon Gunnes (V) og Ottar Michelsen (SV). Bildet er fra 2016, da trioen lanserte forslaget om å fjerne et kjørefelt i Byåsveien, for å gjøre veien tryggere for syklister. Foto: jens petter søraa

Tidligere i år fikk Lykke et stort flertall i bystyret med seg på et vedtak der man blant annet understreker betydningen av rask utbedring av sykkelforholdene med egne sykkelfelt.

Overfor Adresseavisen har imidlertid flere partier uttrykt skepsis mot kutt av kjørefelt i Byåsveien.

- Ikke ønskelig med innsnevring

Tilbake i 2005 gikk også debatten om innsnevring av Byåsveien.

Da handlet det imidlertid om kutt i kjørefelt på en annen strekning, nemlig mellom Munkvollvegen 76 (dagens rundkjøring med Gjørtlerveien og Stabells veg) og Havstadvegen (rundkjøringen ved Astorbanen).

INNSNEVRET FØR: Strekningen mellom Astorbanen og Stabells veg hadde Byåsveien tidligere fire felt, men ble innsnevret etter et politisk vedtak i 2005. Foto: Martin Andersen

På denne strekningen hadde Byåsveien tidligere fire felt.

I mars 2005 gjorde bystyret ett vedtak som innebar innsnevring til to felt på strekningen. Kun Fremskrittspartiets 10 representanter stemte imot.

I bystyrevedtaket ble det imidlertid understreket at man ikke ønsket å innsnevre Byåsveien lengre ned mot sentrum:

«Bystyret understreker at det ikke er ønskelig å innsnevre Byåsveien nord for det foreliggende planområdet, og ber rådmannen medvirke til at det i kommunens regi ikke iverksettes planlegging med dette for øye.»

Representanter for Venstre, Kristelig folkeparti, Miljøpartiet de grønne og SV stemte imot at bystyret skulle ta inn denne presiseringen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.