Elbil, hybrid eller hydrogen? Ja takk, litt av hvert. Fremtidens bilpark vil bestå av en rekke ulike teknologiske løsninger.

Elbil er en suksess, og den teknologiske utviklingen av batterier og rekkevidde øker hele tiden. Stadig flere velger elbil, godt hjulpet av støtteordninger og såkalte insentiver fra myndighetene. Nettverk av ladestasjoner bedres stadig. Det er med på å dempe rekkeviddeangst og gjør det mulig å leve et fullverdig liv uten en fossil firhjuling i garasjen. Det er en utvikling som bidrar til en bedre verden.

Men elbil alene kan ikke bli en fullverdig erstatter for biler med bensin og dieselmotorer. Det er her hydrogenbilen kommer inn i bildet.

Onsdag skrev Adresseavisen om Sintef-direktør Steffen Møller-Holst og hans hydrogenbil. Tre slike biler er bestilt til Trondheim, til tross for at det foreløpig ikke er mulig å få fylt drivstoff på bilen.

Det er åpenbart at man må være nokså sterk i troen på hydrogenbilens muligheter dersom man kjøper seg en slik bil i Trøndelag i dag. Ingen vil bygge ut fyllestasjoner så lenge det ikke finnes hydrogenbiler. Og ingen vil kjøpe hydrogenbiler så lenge det ikke finnes fyllestasjoner.

Derfor er det bra at det tas grep for å få hjulene til å rulle. Trondheim kommune, Trondheim renholdsverk og TrønderTaxi har alle bestemt seg for å skaffe hydrogendrevne kjøretøy. Det kan åpne opp for et marked også for andre. Asko jobber også med planer om eget produksjonsanlegg i Trondheim for hydrogen på egne kjøretøy. Alle slike initiativ er velkomne for å skape fremdrift for nye teknologier.

Strøm finnes over alt, i alle fall i Norge. Det er forholdsvis overkommelig å etablere et godt nettverk av ladestasjoner for elbiler i et land med nok tilgang til fornybar elektrisitet. I andre land, der energisituasjonen er annerledes enn vår, og der elektrisitet lages med kullkraft, kan hydrogen være en mer farbar vei. I Norge er det derfor all mulig grunn til å tro at elbil blir den viktigste nullutslippsbilen i årene som kommer for de fleste av oss. Men i mer befolkningstette land vil det være krevende å bygge kapasitet for å sikre nok elektrisitet til alle, dersom hele bilparken skulle være avhengig av en stikkontakt i veggen.

Og det er her det kan lønne seg å ha flere tanker i hodet på samme tid. Elbil er utmerket som privatbil, der de fleste kjører korte avstander og kan lade hjemme om natta. Elmotor i busser, lastebiler og på langtransport er mer utfordrende. Skal rekkevidden økes, må batteriene være større og tyngre. Det skaper utfordringer. Samtidig skjer det også nyvinninger innenfor elektriske lastebiler. Tesla ruller snart ut sin semitrailer, som kan være med på å utfordre hydrogenteknologien også i dette markedet.

Trolig vil vi ikke oppleve særlig mange privatbiler som går på hydrogen. Alt tyder på at elbilene vil dominere det markedet. Nettverket av ladestasjoner, og muligheten til å fylle tanken via kontakten i garasjen om natta, gjør det mye lettere å ha en elbil i garasjen enn en hydrogenbil. Elbilen har allerede et så stort forsprang på privatbilmarkedet at kampen trolig er tapt for hydrogenentusiastene akkurat her.

Det er ingen fremtid i biler som bruker fossilt drivstoff. Nullutslippsbiler er fremtiden. Flere land har, eller vurderer, å innføre forbud mot biler med fossilt drivstoff om noen år. Ett av dem er Kina, verdens største marked for biler. Slike vedtak vil endre alt.

Elbilens popularitet viser at det er mulig å skape et marked og en infrastruktur, særlig for privatbiler med forholdsvis kort rekkevidde. Men ambisjonene for en total omlegging av alle motoriserte kjøretøy må være høyere enn som så. Skal all transport i fremtiden bli utslippsfri, må også hydrogenteknologien utvikles og satses på. Da trenger vi at noen brøyter vei gjennom fossilsuppa – både for elbiler, men også for hydrogenløsninger.