- For en næring som ønsker å drive miljøvennlig, vil drosjer som går på hydrogen, kunne være et godt alternativ, sier Pål Clausen, driftskoordinator i Trøndertaxi.

Mandag kunne han i likhet med flere andre bilinteresserte ta den nye serieproduserte hydrogendrevne Toyota Mirai nærmere i øyesyn. En stolt informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, viste bilen frem utenfor Sintefs administrasjonslokaler ved Lerkendal i Trondheim.

- Vi har fått sendt én bil til Norge, men håper i løpet av året å ha ti biler på norske skilter, sier Olsen. Toyota, som er verdens største bilprodusent, mener hydrogen er den beste løsningen for fremtidens personbiler og har nå startet serieproduksjon av Mirai. På japansk betyr Mirai fremtiden, og i første omgang er det Japan og USA som vil få levert flest biler.

Null utslipp

Hydrogendrevne biler er nullutslippskjøretøy med elektrisk motor med hvert sitt utslippsfrie kraftverk under panseret. Også drivstoffet kan lages helt utslippsfritt, ved å spalte vann ved hjelp av fornybar energi fra for eksempel vindmøller.

Brenselcellebiler er vel en riktigere betegnelse enn hydrogenbil. Hydrogengass fra bilens tank kjøres gjennom en brenselcelle, der den reagerer med oksygen og produserer elektrisitet som driver bilens elmotor. Brenselcellebilen løser dagens elbilers problem med kort rekkevidde og lang ladetid.

- På grunn av usikkerhet rundt satsingen på hydrogenstasjoner i Norge, valgte Toyota Europa å starte salg av Mirai i Tyskland, Storbritannia og Danmark. I fjor høst vedtok Stortinget å etablere en støtteordning for hydrogenstasjoner, og Enova får oppdraget med å implementere denne, sier markedsdirektør Steffen Møller-Holst i Sintef, avdeling hydrogen- og brenselcelleteknologi.

Tirsdag arrangerer Sintef en konferanse om bruk av hydrogen i transportsektoren, og der vil både Toyota Mirai og en hydrogendrevet Renault Kangoo varebil bli demonstrert.

20 stasjoner

Den Rema/Reitan-eide UnoX-kjeden skal innen 2020 bygge 20 hydrogenstasjoner. Fem av disse skal bygges allerede i år.

- Enova har allerede bevilget støtte til den første. Nå er det opp til regionale myndigheter, kommuner og fylkeskommuner å sørge for at noen av disse blir bygget i Trøndelag, sier Møller-Holst.

Toyota Mirai er med en prislapp på 600 000 kroner ingen billig bil. Men Espen Olsen sier prisene vil synke etter hvert. I 2020 vil Toyota produsere 30 000 hydrogenbiler i året. Ifølge informasjonssjefen har flere bedrifter og offentlige virksomheter i Norge meldt sin interesse.

Hydrogen er interessant

- For oss vil hydrogen være interessant. Men i trondheimsområdet trenger vi minst tre fyllestasjoner. I dag har Trøndertaxi seks eltaxier; fem Tesla Model S og én Nissan Leaf. Med hydrogen forsvinner rekkeviddeangsten, sier Pål Clausen, som tror det vil ta fem år før det går mange hydrogentaxier i Trondheim. I dag er 80 av TrønderTaxis 470 drosjer hybridbiler, og det er hybridbiler som øker mest blant drosjene.

I dag koster det 450 kroner å fylle en hydrogentank, og da kan man kjøre 550 km. Det tilsvarer ifølge Olsen det samme som bensin- eller dieselbiler. Mirai er registrert for bare fire personer og bagasjeplassen er begrenset på grunn av de to hydrogentankene som ligger under baksetene og bagasjerommet.

Sjefingeniør Bjørn-Ove Berthelsen i Trondheim kommune, som også er prosjektleder i Green Highway, sier Sør- og Nord-Trøndelag fylkeskommune, Sintef og Trondheim kommune er enige om å samarbeide for å få til et regionalt løft og en konkret satsing på hydrogen i transportsektoren.

Green Highway

Aktørenes felles ambisjon er at Trøndelag skal innta en sterk og synlig posisjon nasjonalt. Det skal satses langs hele verdikjeden fra hydrogenproduksjon til sluttbruk.

- Satsingen skal frontes under varemerket Green Highway, som allerede har bidratt sterkt til etablering av ladeinfrastruktur for elbiler. Green Highway vil legge betydelig vekt på innfasing av hydrogen i tiden som kommer. Innen ett år fra nå skal vi ha den første hydrogenstasjonen i drift i Trondheim, sier Berthelsen.

Spennende: Driftskoordinator Pål Clausen i TrønderTaxi synes hydrogenbiler virker spennende. Det kan bli flere slike biler om noen år. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Fremtiden: Toyota Norge viser frem den nye serieproduserte hydrogenbilen Mirai utenfor Sintef i Trondheim. I bakgrunnen Steffen Møller-Holst fra Sintef. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Rent vann: En hydrogenbil slipper ut bare vann, så rent at det kan drikkes. Teknologien skriver seg fra romfarten. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Tanken: Toyota Mirai har to hydrogentanker. Her påfyllingsrøret. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen