Bilistene bør være de første til å bejuble og støtte forslag som bidrar til at flere bruker sykkel i byen.

Slik mener tre de kommunalrådene Lykke, Gunnes og Michelsen at Byåsveien kan få ny oppmerking. Ett av bilfeltene oppover kan gi plass til to sykkelfelt. Foto: Foto: Google, skriblerier, Geirmund Lykke

Hver eneste syklist er med på å redusere bilkøene. Samtidig reduserer de CO2-utslippene og helsebudsjettene.

Derfor er det all grunn til å se positivt på forslaget fra de tre «miljøkameratene» Geirmund Lykke (KrF), Ottar Michelsen (SV) og Jon Gunnes (V), som vil lage sykkelfelt i Byåsveien. Nettopp denne veien har lenge vært hovedgrunnen til at mange som bor på Byåsen, kvier seg for å bruke sykkel til og fra Midtbyen. Trafikken holder høy fart, og fortauene er altfor smale til å fungere for både syklister og forgjengere.

Bare de mest drevne og dristige syklister tør å sette utfor den lange bakken midt mellom biler og busser. Med egne sykkelfelt, vil langt flere kunne sykle her. De vil ikke «komme i veien» for bilene og heller ikke forstyrre fotgjengerne.

LES OGSÅ: På sykkel langs den translamonske jernbanen

I Trondheim kommune er det en overordnet målsetting at all fremtidig trafikkvekst skal skje ved at folk sykler, går eller reiser med buss, tog og trikk. Hvis dette skal være mulig å få til, må det legges til rette for det. I Trondheim er det gjort mye for å bedre fremkommeligheten med sykkel. Det gjelder både bygging av sykkelveier, etablering av sykkelfelt og ambisjoner om vintervedlikehold.

Likevel mangler det ennå en del på at byen virkelig er en sykkelby. Mange steder mangler sammenhengende traséer, som i Byåsveien, og vedlikeholdet er på etterskudd. Noe så enkelt som å sørge for at sykkelfeltene beholder rødfargen, svikter ofte, og fortsatt er det et stykke igjen før brøyting og salting fungerer optimalt.

LES OGSÅ LEDEREN : Revolusjon på to hjul

Flertallet av innbyggerne i Trondheim bor i sykkelavstand fra sentrum. De fleste kan trille til byen, men må tråkke i motbakker hjemover. Med elsykkelens popularitet, er dette problemet løst. Ikke alle ser på sykkelturen som trening. Nettopp disse er nøkkelen til å øke andelen jobbreiser med sykkel, og de er sannsynligvis ekstra opptatt av trygghet. Derfor er det viktig at det settes inn en offensiv for å bedre fremkommelighet og vedlikehold.

Da gjenstår det bare at syklistene takker for tilliten ved å overholde trafikkreglene og sørge for å utstyre sykkelen med lys i mørketida.