Drøyt ti år etter gjennombruddet med «The Squid and The Whale» blir det rart å kalle Noah Baumbach (48) den «nye Woody Allen». På den andre siden er hans nye film, laget for Netflix, hans mest allenske. Den er bedre enn de fleste av de siste filmene til Allen.

«The Meyerowitz Stories» er et bittersøtt familiedrama hvor Adam Sandler gjør sin beste filmrolle som sønn av en eksentrisk New York-kunstner spilt av Dustin Hoffman. Veteranen gjør sin beste filmrolle på lenge, som selvrettferdig kunstner som mener han burde vært mer berømt.

Les også anmeldelsen av fengselsfilmen «Gjengangere»

Emma Thompson, Ben Stiller, Judd Hirsch og Grace Van Patten er også flotte i et eminent ensemble som spiller ut skuffelser, selvhevdelse og sårt ladet familiedrama gjennom tre generasjoner. Morsomt, trist og pinlig med et eminent blikk for raffinert situasjonskomikk med mørk bunn.

Adam Sandler er en skuespiller som nesten aldri nomineres til priser, og sjelden nevnes i positive ordelag av anmeldere. Etter at han var et av de aller største navnene i brede og vulgære amerikanske komedier på 90-tallet, har han med vekslende hell prøvde å kombinere mer dristige roller og filmer med flere rølpekomedier.

Det er nesten ikke til å tro hvor god Sandler er som kunstner-Hoffmans «mislykkede» sønn som har «rotet bort» mye av livet på hverdag og farsrolle. Spillet mellom Sandler og hans far og søsken i filmen er bittersøt tragikomedie og familiedrama av beste amerikanske merke.

Mange cineaster rynket på nesen av at Neflix-produserte «The Meyerowitz Stories» ble plukket ut til hovedkonkurransen i Cannes i mai. Etter å ha sett den, er det imidlertid bare å fastslå at dette rett og slett er en av årets klart bedre amerikanske filmer. Et overraskende kvalitetsprodukt av en ny filmpremiere for såvel Adam Sandler og Dustin Hoffman som Netflix.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også Adresseavisen slakt av «Snømannen»