38 personer har omkommet på norske veier i juni og juli. Det er 14 flere enn i de to samme månedene i fjor, melder Statens vegvesen. Men i Vestfold, Nord- og Sør-Trøndelag har det ikke vært en eneste dødsulykke hittil i sommer.

- Hvorfor skiller Trøndelag seg fra resten av landet?

- Det kan være tilfeldig. Det er flere ulykker som kunne endt opp som dødsulykker, sier leder Bjørn Wiik i ulykkesgruppen til Statens vegvesen i Sør-Trøndelag.

Mange bruker bilbeltet feil

I 2014 og 2015 var det henholdsvis fem og tre dødsulykker på trønderske veier i juni og juli. Statistikk vegvesenet har utarbeidet viser at manglende eller feil bruk av bilbelte medvirker til dødsårsaken i rundt 60 prosent av ulykkene på landsbasis.

- Når vi har beltetellinger er det kanskje en bruksprosent på 95. Men når vi analyserer dødsulykker har 60 prosent brukt beltet feil eller sittet uten. Det viser hvor alvorlig det er å ikke sitte ordentlig sikret i bilen, sier Wiik og understreker også viktigheten av å sikre løse gjenstander.

Feil bruk kan være at beltet ikke er godt nok strammet, eller at man sitter med beltet under armen, forklarer Wiik.

Les også dette debattinnlegget «Jeg kan ikke forstå at vi som samfunn tillater at dette skjer».

Antall trafikkdøde øker

Adresseavisen skrev tidligere i sommer at antall dødsulykker i Sør-Trøndelag har økt. Hittil i år har seks trafikanter mistet livet på sørtrønderske veier mot én drept i samme tidsrom i fjor. Antall trafikkdrepte første halvår er det største siden 2004.

- Vanligvis er perioden januar til april månedene med færrest ulykker. Når tallene stiger så vidt kraftig i denne perioden, øker det sannsynligheten for at 2016 betyr et negativt trendskifte i ulykkesutviklingen, uttalte senioringeniør Helga A. Stabursvik i Statens vegvesen, region Midt til Adresseavisen.

NAF: - Det er tydelig at det har vært noe spesielt i Trøndelag

Etter en trist start på året, synes Wiik det er ekstra gledelig at ingen omkom i de tradisjonelt mest ulykkesutsatte månedene, juni og juli. Han understreker likevel at det har vært ulykker som potensielt kunne fått et dødelig utfall.

Statens vegvesen kan ikke uttale seg spesifikt om ulykkene hittil i år, men Wiik forteller at mange faktorer kan føre til at personer omkommer i trafikken. Veistandard, hva slags type kjøretøy, hvor nytt kjøretøyet er, hvor raskt førstehjelp kommer frem, bruk av bilbelte og hastighet er noen av disse.

Wiik sier en eventuell trend i antall omkomne i trafikken vil bli nærmere undersøkt. En årsrapport vil gi et bedre grunnlag til å sammenligne med tidligere år.

Antall trafikkdøde på landsbasis

20122013201420152016
Juni111618916*
Juli1317181522*
Sum2433362438*

*Foreløpige tall per 30.07.2016.

Kilde: Statens vegvesen