En av tidens beste krigsfilmer, korrupsjon i Romania og finsk komedie om syrisk asylsøker ruver mest i det gode filmåret 2017.

Filmåret 2017 var godt og spesielt på flere måter. Påfallende mange gode filmer fikk ikke plass på Adresseavisens tradisjonsrike liste over årets 20 beste filmer. Ett trekk ved 2017 var at flere av filmene som kan kalles oppfølgere eller franchisefilmer, det vil si mange av årets største amerikanske filmer, var nesten overraskende gode.

«Blade Runner 2049», «Star Wars: The Last Jedi», «Thor: Ragnarock», «Wonder Woman» og «Logan: Wolverine» holdt høyere nivå enn årganger med slike filmer vanligvis gjør. Flere av dem var nær en plass på denne lista og kunne godt vært der.

Her er Adresseavisens liste over 2017s 20 beste filmer

Det er ikke ofte toppen på denne lista innehas av en av årets mest sette filmer. Vår anmelder hadde innvendinger mot Christopher Nolans «Dunkirk» ved premieren i sommer. Også internasjonalt har mottagelsen vært noe blandet. Etter mitt syn er det kaotiske og intense krigsdramaet i lyd og bilder en av tidenes beste krigsfilmer. Det er ikke sikkert den vil gjøre seg like godt på mindre skjermer, men som filmopplevelse på stort lerret var den uovertruffen i 2017.

I fjor kom det for første gang flere filmer på lista som ikke hadde hatt ordinær kinopremiere. Én Netflix-premiere fikk plass også på årets liste, «The Meyerowitz Stories». Der var konkurransen nå sterkere, med både «Okja» og «Mudbound» som gode utfordrere av originalfilm fra strømmetjenesten.

En av årets beste og mest underkjente filmer, «Certain Women», ble vist på landets Cinematek, mens en av de beste amerikanske filmene som nesten kom på lista, Jeff Nichols rørende borgerrettsdrama «Loving», gikk rett på dvd/strømmefilm i Norge.

Mest gledelig ved rangeringen av filmåret er at aldri har norsk film vært så godt representert på og like utenfor lista. To filmer på Topp 20, med Joachim Triers «Thelma» og Iram Haqs «Hva vil folk si», er ikke uttrykk for kvotering, men at årets norske produksjon holder godt internasjonalt nivå. Debutfilmen «Hoggeren» og dokumentarene «Natta Pappa Henta Oss» og «Barndom» ligger på nivået rett under Topp 20.

For å se internasjonal kvalitetsfilm som ikke er amerikansk, er kino fortsatt et svært viktig massemedium. Fantastiske filmer fra Brasil, Sverige, Finland, Sveits, Ungarn og Sør-Korea ville neppe nådd norsk offentlighet og et til dels bredt publikum uten kinopremiere som første portal for filmene.

Foruten gledelig gode storfilmer, er en av årets trender en slags skrekkfilmbølge med variasjon, kvalitet og dristig bruk av sjangeren. «Get Out» ble fortjent en av årets store snakkiser og bør være Oscar-aktuell. Franske «Raw» og amerikanske «It» og «It Comes At Night» kunne også fått plass på lista, i et godt år for skrekk, popkornfilm og norsk film.