Bent Sørensen går for å være en tungvekter innen internasjonal samtidskunst, og 14 av danskens verker framføres under festivalen. Men han kommer ikke alene. I april giftet han seg med den danske stjernepianisten Katrine Gislinge, hun er en av festivalartistene og skal framføre flere av ektemannens pianoverk. Noen er også skrevet spesielt til henne, blant annet «Pantomime» (2014) hvor hun er solist i en konsert i Dokkhuset onsdag.

- Jeg skrev også trippelkonserten «L'isola della Citta» etter at jeg hadde møtte Katrine. Hun sier det er noe virilt over verket. Og jeg er vel enig, det har nok skjedd en endring etter at jeg møtte henne. Men jeg er likevel den samme komponisten, sier Bent Sørensen.

Framføringen av «L'isola della citta» («Øya i byen») i Olavshallen torsdag er skrevet spesielt for Trio con Brio Copenhagen, og mottok svært gode anmeldelser etter urpremieren i København tidligere i år.

Åpningskonsert i Nidarosdomen

Tidligere verker er dystrere og hvor han forsøker å formidle en drømmetilværelse. «It is pain flowing down slowly on a white wall» (2010) skal avslutte tirsdagens åpningskonsert i Nidarosdomen. Verket er skrevet for akkordion og strykere, og vakte stor begeistring under Trondheim kammermusikkfestival i 2012. Sørensen forteller hvordan verket fikk denne mørke tittelen.

- Jeg var festivalkomponist under en festival i Ungarn og ble oppsøkt av et ektepar som ville gi meg tilbakemelding på musikken. De var ikke så stødige i engelsk, og ga meg en lapp hvor det sto: It is pain flowing down slowly on a white wall. Setningen er fra et ungarsk dikt og hvor veggen egentlig er rød. Men jeg valgte å beholde veggen hvit, slik paret hadde skrevet på lappen.

Sørensen begynte å skrive musikk allerede som guttunge. Faren var fiolinist og ønsket nok at sønnen skulle gjøre det samme.

- Men jeg hadde ikke tålmodighet til å øve. Som ung skrev jeg folkemusikk, og som 21-åring tok jeg et valg for livet: Det er komposisjon jeg skal drive med.

Kranglet så busta føyk

For tre år siden ble han kjæreste med den profilerte pianisten Katrine Gislinge. Begge er lidenskapelige, både når det kommer til karriere og personlighet. I et intervju med den danske avisen Kristeligt Dagblad for et par år siden, innrømmet Sørensen at det kunne gå en kule varmt mellom de to kunstnersjelene. De kunne krangle så busta føyk, og det hendte at hun i sinne tømte en drink i hodet på ham. Gemyttene har roet seg, men ekteskapet er alt annet enn kjedelig, forteller Sørensen.

- Det er en gave både å bo og jobbe sammen. Vi er begge lidenskapelig opptatt av musikk, og passer på å gi hverandre plass. Vi jobber begge hjemme og på dagtid sitter vi i hver vår ende av leiligheten. Det er først på kvelden vi kan tillate oss å være kjærester.

De forholder seg også profesjonelt når de evaluerer og diskuterer hverandres komposisjoner og tolkninger.

- Jeg elsker Katrines tolkninger av musikken min. Og det er bra. Det hadde vært trasig om hun syntes jeg skrev dårlig musikk og jeg mente hun var elendig til å spille. Men slik er det heldigvis ikke.

Pianist: Katrine Gislinge turnerer i hele Europa og er en av artistene på Trondheim kammermusikkfestival. I Vår Frue kirke torsdag kan du blant annet høre hennes tolkning av en nocturne som ektemannen og festivalkomponist Bent Sørensen har skrevet spesielt til henne. Foto: katrinegislinge.net