Dette er ikke bilder du handler over disk. Originale verk av Banksy, den mytiske kunstneren som ingen vet hvem er, selges for flere millioner og er etterspurt over hele verden. De er knapt tilgjengelige på det åpne kunstmarkedet. Bortsett fra for en ung trønder med ekstrem interesse for moderne kunst.

Hekta på moderne kunst

- Jeg har vært helt hekta på kunst siden jeg gikk ut av Gerhard Schøning skole på tegning, form og farge, og kuraterte og organiserte avgangsutstillingen. Da jeg flyttet til London for fem år siden tok jeg raskt en kunstkonsulentrolle og har bygd opp en kundebase av private samlere, sier Blaasmo som også har bodd i New York og i Berlin. Der jobbet han tett på kunstnere og fikk etter hvert mer og mer interesse for forretningsdelen av kunstlivet. Vi snakker om internasjonal millionindustri. Hardt arbeid. En god slump teft. Og litt rå flaks.

- Det har blitt utallige nettverksmøter og kaffebesøk hos galleriene for å komme dit jeg er nå. Jeg har gått fra dør til dør. Og det er gjerne sånn at når man først begynner å gjøre bra prosjekter, blir man anbefalt videre, sier Blaasmo som har opparbeidet seg tilgang til Banksy-verk og kjenner markedet så godt at han vet hva som er tilgjengelig. Han har også kuratert og bygd opp en hel kunstsamling for den svenske banken SEB. Han hjelper internasjonale private og kommersielle kunder med kunstinvesteringer. Gjennom sitt nettverk har han fått førstehånds tilgang til «postwar og contemporary»-kunst som finnes på det internasjonale markedet.

Rekordsalg

- Tidligere i år solgte jeg et bilde for en av mine kunder via auksjonshuset Sotheby’s av kunstneren Alberto Burri. Han hadde nettopp en retrospektiv utstilling på Guggenheim-museet i New York. Bildet «Sacco e Rosso» ble solgt for en rekordsum på 110 millioner norske kroner. Det har blitt omtalt som det viktigste salget av moderne kunst i år, forteller Blaasmo som har utdannelse fra London innenfor kuratering, og er i tillegg møbel- og produktdesigner.

De siste månedene har han jobbet med planleggingen av utstillingen «War, Capitalism & Liberty» i Roma. Utstillingen består av 150 Banksy-verk som er lånt ut av private samlere fra Australia til New York. Blaasmo representerer The Folco collection, som er en av Europas største private moderne kunstsamlinger, og har lånt ut fire verk på vegne av sin klient. To av dem er rangert som de viktigste verkene på hele utstillingen.

- Hva har vært din rolle her?

- Det handler mye om logistikk, det vil si ha kontakt med forsikringsselskap, skrive rapporter på verk vi låner ut, følge med shippingfirmaene og sørge for at alt blir ivaretatt. Jeg har også en tett dialog med media, kuratorene og museet for å sette de spesifikke verkene inn i en riktig kontekst for utstillingen.

Samfunnsdebatt på veggen

- Hva er det som gjør Banksy så stor?

- Verkene han lager har en enkel måte å kommunisere på som treffer mannen i gata. Han klarer å debattere og sette spørsmålstegn ved høyaktuelle samfunnsproblemer som immigrasjon, krig, frihet og kapitalisme. Du trenger ikke oppsøke de originale Banksy-verkene på museene. Du går rett forbi dem, enten du er på søndagstur eller på shopping i London sentrum, sier Blaasmo og sikter blant annet til «The falling shopper», verket som finnes på en vegg midt i Bondstreet i London. Det er et bilde av en kvinne i fritt fall med øredobber, champagneflaske og lommebøker som ramler ut av handlevogna, skviset inn der man ellers finner verdens sterkeste kapitalisme, mellom Louis Vutton-butikker og Bentleybiler.

LES OGASÅ: Stiller ut over hele Europa - nå i Trondheim

«Autorisert» Banksy

Banksy er organisert gjennom the Pest Control office, som er den offisielle representasjonen for Banksy og som står bak det han gjør. Originaliteten på Banksy sine verk er ulovlig og har en strafferamme på to år i London.

- Personen som står bak Banksy kunne aldri ha stått frem med det han eller hun gjør. Det er denne organisasjonen man må snakke med hvis man vil vite originalitetene til verkene. Som regel går de originale verkene gjennom de store auksjonshusene Christie`s og Sotheby`s. Det er der jeg har kjøpt Banksy-verk på vegne av mine kunder, forteller trondhjemmeren, fra hjertet av London.

- Unik posisjon

Truls Blaasmo har opparbeidet seg en enestående posisjon i norsk sammenheng, ifølge kunstekspert Knut Forsberg hos Blomqvist kunsthandel, Norges største formidler av kunst.

- Han er ikke helt alene, det er noen få norske formidlere i det internasjonale kunstmarkedet. Men det er de færreste som skaper «placing power», altså som får plassert og gjennomført investeringene.

Flaks og dyktighet

Forsberg mener det er en blanding av dyktighet, flaks og mye jobbing som gjør at man lykkes i et internasjonalt kunstmarked. Å ha tilgang til Banksy-verk er rangert som unikt og kuriøst.

- Han er den viktigste street art-kunstneren i verden nå, et fyrtårn. Det finnes en underskog av kunstnere som prøver å kopiere ham, men som aldri når opp på hans nivå.

- Hvor attraktivt er street art blant de tradisjonelle kunstsamlerne?

- Det har blitt ganske attraktivt i kunstmiljøet og anerkjennelsen har økt i og med at det har kommet inn hos de store auksjonsfirmaene som Sotheby`s og Christie`s. Mange føler at de må ha det fordi det er en del av kunstbildet. Det er viktig å ta street art på alvor, sier Forsberg.

Estetiker og organisator

- Det er helt fantastisk det Blaasmo har fått til, og jeg har fulgt med ham siden han hadde elevutstilling her da han gikk på Gerhard Schøning skole, sier Sissel Giæver hos Galler SG. Hun la spesielt merke til Blaasmos organisatoriske evner og estetiske sans.

- Jeg er ikke så overrasket over at han har kommet dit han er nå. Her en omgjengelig, høflig og morsom mann som prater med alle. Men det er klart han har jobbet hardt og målrettet i tillegg til at han er usedvanlig dyktig, sier Giæver.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Da jeg flyttet til London for fem år siden tok jeg raskt en kunstkonsulentrolle og har bygd opp en kundebase av private samlere, sier Truls Blaasmo som også har bodd i New York og i Berlin. Foto: Amelia Karlsen
Kunstekspert ved Blomquist Kunsthandel i Oslo, Knut Forsberg, mener Blaasmo har opparbeidet seg en enestående posisjon i verdens kunstmarked. Foto: Bendiksby, Terje, NTB scanpix
Sissel Giæver hos Galleri SG mener Blaasmos estetiske og organisatoriske evner har ført ham til toppen av verdens kunstmarked. Foto: jens petter søraa