- Kjos har tidligere sagt at han ikke vil forholde seg til fagforeninger eller politikere som ikke vet hva de snakker om. Han ønsker full styringsrett, slik det var før fagforeningene kjempet igjennom de prinsippene i arbeidslivet, som har gitt oss det velferdssamfunnet vi har nå.

Det sier Halvor Vatnar, leder i Norsk pilot union (NPU). Under forhandlingene har Vatnar og hans medlemmer krevd å få i stand en tariffavtale med Norwegian Air Shuttle, som er morselskapet til Norwegian Air Norway. Det er i Norwegian Air Norway at de rundt 650 ansatte som nå truer med å gå ut i streik, er ansatt. Selskapet leier ut piloter til morselskapet Norwegian Air Shuttle, og drifter flyvningene på Norwegians ruter i Skandinavia

Vil beholde bestemmelsesretten

Ledelsen i Norwegian Air Shuttle viser imidlertid til at pilotene allerede har en tariffavtale med selskapet de jobber for, nemlig datterselskapet. Ved å kreve en tariffavtale med morselskapet, mener ledelsen at Norsk pilot union krever styringsrett over Norwegian-konsernet, og at en tariffavtale med et selskap de ikke er ansatt i.

- I tillegg krever de at den norske tariffavtalen skal gjelde utenfor Norge. Dette er ting som selskapet ikke kan akseptere. Det må være ledelsen og styret som har bestemmelsesretten i konsernet, sier Daniel Kirchhoff, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian til Adresseavisen.

Leder for arbeidstakerforbundet Parat, som er paraplyen Norsk pilot union ligger under, mener Norwegian-ledelsen forsøker å fremstille det som at norske regler skal gjelde for flere enn det pilotene i virkeligheten krever.

- Det stemmer at vi har en tariffavtale som ble med over, da pilotene ble skilt ut i et eget selskap midt under forrige forhandlingsrunde i 2013. Da var lovnaden at den skulle bli utvidet til å gjelde både i Norge, Sverige og Danmark. Det er ikke slik at vi ønsker at norske lønns- og arbeidsvilkår skal gjelde for hele verden, slik Norwegian fremstiller det. Vi vil ha en avtale som sørger for at man følger de ulike lønnings- og arbeidsvilkårene som allerede ligger til grunn i Norge, Sverige og Danmark, blir fulgt, sier Hans-Erik Skjæggerud, leder for Parat.

70 i streik

Natt til lørdag gikk fristen for meglingen ut, og Norsk pilot union tok ut 70 personer i streik. Om det ikke blir enighet, kommer streiken til å trappes opp til å gjelde 650 ansatte fra og med onsdag.

Skjæggerud, sier at det ikke handler om lønn under forhandlingene, men måten Norwegian-konsernet har organisert sin virksomhet på.

- Norwegian-ledelsen sier at de 650 ansatte i Norwegian Air Norway ikke er ansatt i morselskapet. Derfor hevder de at de kan leie inn piloter fra andre selskaper til å gjøre jobben som Norsk pilot unions medlemmer gjør i dag, uten at det blir streikebryteri. I tillegg har det kommet frem i mediene at de vurderer å slå datterselskapet konkurs hvis streiken utvides. Alt dette understreker bare behovet for en tariffavtale, sier Skjæggerud.

Villige til å redusere pensjoner

Verken Skjæggerud eller Vatnar har anledning til å fortelle hva som konkret har blitt diskutert under forhandlingene, men hevder at pilotene har vært villige til å myke opp i ordninger som de har i dag.

- Pilotene har gitt klare signaler om at de er villige til å se på pensjonsordningen, som er ytelsesbasert og bør bli innskuddsbasert. De har også signalisert at de kan være med på å diskutere dekningen på Loss of license-forsikringen, det vil si hvor stor sum selskapet skal betale om pilotene mister lisensen. De har også signalisert at de kan godta mer fleksible arbeidstidsordninger, sier Skjæggerud.

Norwegian mener pilotene ikke har strukket seg langt nok.

–Norwegian hadde i forkant av meglingen foreslått flere helt nødvendige kostnadsreduksjoner for å sikre et bærekraftig selskap og trygge arbeidsplasser fremover. Dessverre har ikke Norsk pilot union og Parat imøtekommet disse kravene, men heller fremmet krav som går i feil retning i forhold til avtaler inngått ved forrige tarifforhandling i 2013, sier Kirchhoff.

Konkursrykter

Mandag satt styret i Norwegian Air Shuttle i møter om hvordan de skulle håndtere situasjonen. Finansavisen skrev mandag at det kan være aktuelt for Bjørn Kjos å slå Norwegian Air Shuttle konkurs hvis det bryter ut full streik.

–De streiker for å trygge arbeidsplassene sine. Men i realiteten risikerer de jo alle arbeidsplassene i konsernet. Vi er i en veldig vanskelig situasjon, sa styreleder Bjørn H. Kise i Norwegian Air Shuttle til NTB på vei inn til styremøtet.

Etter møtet sa han imidlertid at en eventuell konkurs ikke hadde blitt diskutert. Vatnar vil ikke kommentere hvordan Norsk pilot union forholder seg ved en eventuell konkurs.

–Det vil jeg ikke spekulere i, sier Vatnar.

Streiken i Norwegian Air Norway berører først og fremst ruter innad i Norge og Skandinavia. Det betyr ifølge Norwegian at langrutene mellom Skandinavia og England, og USA og Asia vil gå som normalt. Basene i England, Finland og Spania er heller ikke direkte berørt, opplyser Norwegian i en pressemelding.