- Det er rett og slett et kommersielt oppdrag. Koret er stort allerede, men vil bli større. Vi var så heldige at de ville samarbeide med oss. Nidarosdomens guttekor er en mastodont i trøndersk kulturliv. Så oppdraget er en ære, sier Håvard Wettland Gossé, daglig leder i Spætt film.

Han forteller om filmen de nettopp har sluppet med Nidarosdomens guttekor (se i vinduet ovenfor). Filmen er mer tradisjonell, mener Gossé, men utover 2017 kan man forvente å se mer spenstige filmer med koret.

- De så vel at vi kunne tilføre guttekoret mer impulser fra andre typer filmuttrykk, sier daglig leder i Spætt film. Produksjonsselskapet i Trondheim lager både dokumentar-og fiksjonfilmer.

- Guttekoret planlegger å bli «Big in Japan», de er allerede på turné i hele verden. Men nå ønsker de å bli enda mer kjent, sier han.

Asiatisk marked

- Vi gjør dette for å presentere guttekoret på en ny måte i Trondheim, Norge og resten av verden . Vi samarbeider med Richard Chen som vil være produsent for guttekoret i Asia og USA, sier Bjørn Moe, dirigent og kunstnerisk leder i Nidarosdomens guttekor.

Moe forteller at de allerede neste år har booket to konserter i oktober, i Esplanade, den største konsertsalen i Singapore. Det er også planlagt konserter i Taiwan, Tokyo og Hongkong.

Videoen er først og fremst laget for promotering i Asia. Vi kommer til å følge opp med flere videoer i vår.

Flere korfilmer

Det skal i hvertfall lages fire filmer med Nidarosdomens guttekor etter denne av Spætt film. De skal også lage bakomfilmer som skal vise hvordan de har det på turne og øving.

- Jeg tror ikke befolkningen i Trondheim vet hvilken innsats de legger ned for å holde det høye nivået og hvor dedikert de er, tilføyer Håvard Wettland Gossé.

Videoene han forteller om skal produseres før sommeren.

- Jeg vil gjerne be Trondheims befolkning om å komme med innspill og ideer på hvordan koret skal presenteres, så hvis noen har en fantastisk location i hagen sin eller lignende så vil vi gjerne høre om det, avslutter Gossé.