Elbiler slipper i dag å betale bompenger, og det synes å være bred politisk enighet om at elbiler i fremtiden skal slippe unna med halv pris.

Ti milliarder

Selskapet Nye Veier AS, som skal bygge de nye E6-strekningene, har beregnet at bilistene skal betale ti milliarder kroner i bompenger for en ny og bedre E6 i Trøndelag. I fjor økte andelen elbiler på E6 øst fra 5,3 til 7,5 prosent. Elbil-veksten vil bare fortsette. Hvor fort det vil skje, er vanskelig å spå. Det er imidlertid et faktum at vi har fått langt flere elbiler på langt kortere tid enn de fleste hadde trodd. Det ruller i dag nærmere 110 000 elektrisk drevne biler på norske veier.

Dette er alvorlig når bompenger skal stå for en stor del av finansieringen av ny E6 i Trøndelag. Men prosjektdirektør for Nye Veier E6 Trøndelag, Johan Arnt Vatnan, vil ikke uten videre si han er bekymret for denne utviklingen. Han mener det er bra for klimaet at det triller stadig flere utslippsfrie biler på veiene.

Elbiler må betale

- En tredel av byggekostnadene skal dekkes inn gjennom bompenger. Vi tror det vil bli innført bompenger for elbiler, sier Vatnan.

Oppdraget til Nye Veier er å bygge raskere og billigere enn det man ellers ville ha klart. Byggingen av E6 Ranheim–Åsen skal etter planen starte i 2019, og veien skal stå ferdig i 2027. Byggekostnadene er beregnet til 11,1 milliarder kroner. Andelen bompenger er satt til 45–50 prosent. Bompenger vil bli krevet inn i 15 år mellom 2026 og 2040. For personbil vil det koste 116 kroner å kjøre hele strekningen, mens tung bil vil måtte betale det dobbelte, 232 kroner.

Her skal altså bilistene dekke rundt fem milliarder kroner av kostnadene.

- Hvis elbilistene skal slippe unna, enten gratis eller med halv pris, blir det vel et gap som må fylles?

- Jeg vil ikke kalle det et gap. Jeg vil ikke spekulere i hvordan eventuelle tapte inntekter skal kompenseres. Brukerfinansieringen skal opprettholdes, er det bestemt på politisk hold. Jeg overlater til politikerne å finne ut på hvilken måte den totale finansieringen av prosjektet skal skje, sier Vatnan.

For Melhus–Ulsberg er bompengeandelen anslått til bare 25–30 prosent, men skal likevel gi inntekter på rundt fem milliarder kroner. Strekningen er både lengre og dyrere, men har mindre trafikk enn E6 øst.

Planlegger fire bommer

På E6 Ranheim–Åsen planlegges fire bommer, to mellom Trondheim og Stjørdal, én sør for Forbordsfjellet i Stjørdal og én ved Åsen i Levanger.

Hvis det skal bli byggestart tidlig i 2019, må Stortinget behandle Nye Veiers forslag til bomsystem i løpet av høsten. De berørte kommunene må uttale seg innen 15. juni. Etter det Adresseavisen forstår, har samtlige kommuner så nær som Trondheim sagt at det skal de klare. 15. juni skal saken opp i fellesnemnda for det nye Trøndelag. Stortinget må behandle saken før jul om tidsplanen skal holde.

På et møte i Regionrådet i Trondheimsregionen fredag uttalte trondheimsordfører Rita Ottervik (Ap) at bystyret neppe rekker å behandle saken før 15. juni. Det skyldes uenighet om bomplassering. Nye Veier foreslår å flytte dagens bom på Ranheim østover til Malvik og forskyve bommen ved Hommelvik øst for Helltunnelen.

Dagens E6 øst er etter planen nedbetalt i 2023. Da skal bommen tas ned. Ny innkreving skal skje etterskuddsvis, nye bommer settes ikke opp før veien er ferdig utvidet i 2026/27. Det innebærer tre år uten bompengeinntekter.

Kan ramme Miljøpakken

Ottervik vil beholde bommen på Ranheim som en del av Miljøpakken. Tre år uten bom på E6 øst gjør at man ikke klarer nullvekstmålet i Bymiljøavtalen, og Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune mister pengene fra staten, nærmere fire milliarder kroner. Beregninger viser at biltrafikken blir mye høyere både på E6 øst og E6 sør uten bompenger.

Nye Veier vil altså flytte dagens bom på Ranheim til Malvik når ny E6 med fire felt står ferdig. Selskapet hevder at dette er en E6-bom og ikke en del av Miljøpakken.

For E6 Melhus–Ulsberg håper Nye Veier på byggestart i 2022 og ferdigstillelse i 2027. Selskapet skal ha klart å få ned kostnadene. Men E6 sør er fortsatt ett av elleve prosjekter i Nye Veiers portefølje som er prioritert lavest på grunn av liten samfunnsnytte. Statens vegvesen har ansvaret for strekningen Vindåsliene–Korporalsbrua i Midtre Gauldal. Nord og sør for denne skal Nye Veier bygge.

Planlegger fem bommer

E6 Melhus–Ulsberg er kostnadsberegnet til 15,9 milliarder kroner. Det er planlagt fem bomstasjoner, og det vil koste 213 kroner å kjøre hele strekningen med personbil. En tung bil må betale 514 kroner.

Bompengeinnkreving er tenkt gjennomført i to perioder. Lengst nord (Melhus/Midtre Gauldal i 2025–2039. Lengst sør (Rennebu) i 2028–2042. Spaden stikkes i jorda i Melhus og arbeidene fortsetter sørover.

Nye Veier foreslår bommer ved Skjerdingstad, Rødskaft og Håggå i Melhus/Midtre Gauldal og ved Storpynten og Garli i Rennebu. I tillegg vil Statens vegvesen sette opp bom i Midtre Gauldal (Vindåsliene–Korporalsbrua).

De fem bomstasjonene vil kreve bilistene for henholdsvis 33, 43, 43, 40, 27 og 27 kroner, totalt 213 kroner.