Formannskapet behandlet tirsdag sitt svar på en høring fra Miljødirektoratet om å tillate bruk av el-sykkel på veg og opparbeidet sti (eventuelt sti) i utmark. Rådmannen hadde opprinnelig innstilt på at kommunen i sitt høringssvar skulle gå imot bruk av elsykkel i utmark, men flertallet i formannskapet avviste dette.

Espen Agøy Hegge (KrF) fremmet et forslag på vegne av KrF, Ap, MDG, SV, Sp og Venstre der det legges opp til at Trondheim kommune går inn for at det skal åpnes for bruk av elsykkel i utmark, men at dette bare tillates på vei og opparbeidet sti. I forslaget heter det også at det skal gjøres anledning til å gjøre unntak fra den generelle tillatelsen for visse veier og stier eller tidspunkt. I debatten i formannskapet sa Agøy Hegge at elsykler neppe er egnet på Ladestien, der det ferdes mange til fots.

Dette forslaget ble vedtatt, og Trondheim kommune sender vedtaket som svar på høringen til Miljøverndirektoratet.

Kan skape konflikter

- For oss handler dette om tilgjengelighet. Mange vil si at dette kan skape konflikter å slippe elsykler til i marka. Men ved å begrense dette til veier og opparbeidede stier vil konfliktene begrenses mest mulig. Jeg ser ingen grunn til å hindre at noen som vil sykle på driftsveien rundt Geitfjellet med elsykkel dersom de ønsker det. Samtidig ønsker vi ikke at det skal være anledning til å kjøre på hvilken som helst sti. Enkelte elsykler er så tunge at de kan sette dype spor, derfor er det riktig å begrense dette til stier som er opparbeidet, sa Agøy Hegge i formannskapet tirsdag.

Indre justis

Varaordfører Hilde Opoku (MDG) understreker at opparbeidede stier ikke må tolkes som en tillatelse til å sykle på stier der det er lagt en klopp over en bekk, men at begrepet opparbeidede stier må tolkes strengt.

- Dette er en sak som kan skape konflikter, men i marka foregår det i dag en viss indre justis. Den kan til tider praktiseres noe strengt fra enkelte, i noen tilfeller oppimot borgervern, men jeg er sikker på at dette lar seg ordne, sa Opoku.

Opoku fremmet et tilleggsforslag som understreker at det med elsykkel i dette vedtaket menes elsykler som i dag er tillatt i Norge innen definisjonen elsykkel med de motoriserte begrensninger det innebærer. Det betyr at formannskapet tar høyde for at fremtidens elsykler med kraftigere motor enn i dag, ikke kan brukes i marka.

Dette forslaget ble vedtatt mot Frps ene stemme i formannskapet.

Frp fremmet forslag i formannskapet om å åpne hele marka for elsykler, men dette fikk bare partiets egen stemme.

Samtidig har direktoratet sendt ut et forslag om å åpne for motorisert persontransport i forbindelse med utmarksnæring på vinterføre. Det betyr med andre ord for å åpne for snøscooter-transport i utmarka også når det er behov for å frakte personer. Bare Frp går inn for at kommunen skal støtte en slik lovendring.