God gammeldags storfilm etter krimgåte av Agatha Christie burde funke i våre dager også, selv om David Suchet har gjort det krevende å spille etter ham i rollen som mesterdetektiv Hercule Poirot. Kenneth Branaghs stjernespekkede nyversjon av «Mord på Orientekspressen», med ham selv i hovedrollen, er dessverre et ganske mislykket forsøk.

Bildene til den kypriotiske fotografen Haris Zambarloukos er omtrent det eneste som innfrir, i en film som ikke matcher den brukbare 1974-utgaven til Sidney Lumet med Albert Finney som detektiven med barten. Christie selv skal ha sagt at det eneste hun ikke likte ved den filmen var den beskjedene størrelsen på barten til Poirot.

Les også «Årets beste mafiafilm går helt egne veier»

Kanskje er det derfor det ser ut som om Branagh har deler av en piassavakost i store deler av ansiktet, og tilsvarende påklistret aksent. Mange gode skuespillere drukner i stiv opprulling av drapsgåte, hvor filmen gjennomgående havner på etterskudd av spenning og drama

I 70-tallsversjonen spilte Sean Connery, Anthony Perkins og Lauren Bacall roller som denne gang bekles av Leslie Odom Jr, Josh Gad og Michelle Pfeiffer. For drøyt 40 år siden ble filmen solgt inn med linja: «The greatest cast of suspicious characters ever involved in murder». Noe av det beste å si om denne versjonen er at Johnny Depp stryker med ganske fort.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av filmversjonen av «Snømannen»