Forslaget om å teste ut stenging av Olav Tryggvasons gate og Prinsenkrysset for personbiler har vakt stor debatt den siste uka. Rådmennene i fylkeskommunen og kommunen har fått både ris og ros for forslaget. Hvorfor blir slike forslag lansert?

Å bygge by koster mye penger og feilinvesteringer kan bli veldig dyre. For å sikre effektiv og god kollektivtrafikk skal totalt 1,7 milliard kroner brukes i Trondheim. Sentrumsgater skal transformeres. Dette følger av bymiljøavtalen mellom kommunen, fylkeskommunen og staten. En avtale som skal sikre sentrale myndigheters mål om nullvekst i personbiltrafikken i de store byene.

Les også: Det er noen som gleder seg over at de kverker Midtbyen

All vekst i persontransporten i Trondheim skal nemlig tas gjennom at vi går, sykler eller kjører kollektivt. Til gjengjeld investerer staten blant annet i det nye metrobussystemet i Trondheim, som skal gjøre det mer attraktivt å velge buss. Byutviklingsprosesser er ofte komplekse og kan være vanskelige å sette seg inn i, både for innbyggere, næringsliv, media og politikere. Ved to anledninger har bystyret vedtatt at Olav Tryggvasons gate skal bli en miljøgate. Samtidig skal vi også øke framkommeligheten for bussene. Det er vanskelig å forutse alle konsekvenser. Store uforutsette endringer i trafikkmønsteret kan være resultatet.

Derfor har vi ønsket å prøve ut noen tiltak før vi gjør mer permanente endringer, og foreslått overfor politikerne å igangsette planlegging og gjennomføring av prøveprosjekt.

Les også: Prinsenkrysset og Olav Tryggvasons gate kan bli stengt for biler fra 2018

Vi mener at uttesting av midlertidige tiltak, som stenging for personbiltrafikk i Olav Tryggvasons gate, stenge ett felt over Bakke bru og i Prinsenkrysset, er en metodikk som kan gi oss nyttig og nødvendig kunnskap før permanente løsninger etableres. I tillegg vil kunnskap fra slik utprøving være et godt virkemiddel for å oppnå dialog med byens innbyggere. Fylkesutvalget har allerede vedtatt prøveprosjektene. Bystyret fatter vedtak denne uka. Dersom også bystyret ønsker å prøve før gjøre, så vil vi i høst starte planleggingen.

Les også Kari Hovdes kommentar: Sentrum stenges for privatbiler og jeg får klump i magen

Ennå er verken endelig innhold i prøveprosjektene, hvordan de skal organiseres eller lengde på forsøkene blitt bestemt. Blir det vedtatt at vi skal starte planlegging av prøveprosjekt ønsker vi innspill fra trondhjemmere som bruker byen, beboere, handelsstand og gårdeiere i Midtbyen.

Næringslivet i Midtbyen og gårdeierne har ytret bekymring. De har vist blant annet til erfaring fra da Thomas Angells gate ble omgjort til gågate. Alt gravearbeidet førte til vanskelige forhold for butikkene. I et prøveprosjekt vil det ikke investeres i permanente løsninger og det vil være begrenset gravearbeid. Tiltak vil kunne være skilting, oppmerking for syklende og andre mindre tiltak for å bedre forholdene for andre trafikkgrupper enn bilister.

Opptatt av debatt? Les også: Mamma er min helt! Jeg er så glad for at hun har fått et så godt hjem å bo i

Vi vil selvsagt legge vekt på å informere og å skape dialog før, under og etter forsøkene. Så langt har vi tenkt at kunnskapsinnhenting fra endret trafikkmønster sammen med undersøkelse av transportvalg folk tar og en kartlegging av gåing og sykling i sentrum, skal være utgangspunkt for en evaluering av forsøket. Evalueringen vil igjen danne grunnlaget for framtidige permanente tiltak.

Vi har opprettet dialog med Næringsforeningen og Midtbyen Management. Onsdag 25. oktober vil kommunen og fylkeskommunen være til stede på Midtbyen Managements frokostmøte for å orientere interessert næringsliv og gårdeiere. Det er først til våren eller sommeren at uttesting av gatebrukstiltak eventuelt vil igangsettes.

Mer debatt: Trondheim kommune vil kvitte seg med kritiske røster og bedriver fryktkultur

Trondheim kommune har høstet erfaring med prøveprosjektmetodikken gjennom midlertidige tiltak for å gjøre Nidelva mer tilgjengelig for byens innbyggere. Erfaring gjøres også fra prøveprosjektet i Innherredsveien.

Ettersom byutvikling er komplekst, og det er mange faktorer å ta hensyn til, ønsker kommunen å videreføre erfaringer fra slike prøveprosjekt og forankre uttesting, å prøve før gjøre, som en metode i organisasjonen.

Vi mener prøveprosjekter bidrar til verdifull kunnskap når vi nå skal utvikle de sentrale områdene i Trondheim på en mer attraktiv og bærekraftig måte. Framfor alt gir det byens innbyggere større anledning til å engasjere seg i byutviklingen.

heidi.fossland@trondheim.kommune.no

Hør våre kommentatorer snakke om statsbudsjettet, Trond Giske, Snømannen og sykkelbyen Trondheim

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter