Fjorårets «Benji» var Mark Kozeleks sjette album som Sun Kil Moon, den kanskje beste plata i den eksentriske amerikanerens snart 25-årige karriere. Selv om han i det siste har fått mye oppmerksomhet for ufordragelig væremåte mot fans, kolleger og journalister, byr hans produktive periode fra 2013 til i dag på noe av den beste, mest uforlignelige musikken han har gjort.

«Universal Themes» lever opp til tittelen med en viss selvironi. Som hans siste plater fortoner mange av sangene seg som bekjennende, dagbokaktige sanger om stort og smått. Det er mer smått på tekstsiden denne gang. Musikalsk breier han seg mer, med fem av åtte sanger på ni minutter og oppover.

«Universal Themes» lider på kort sikt av å være et etter-mesterverket-album. De beste sangene er imidlertid så gode innenfor Kozeleks nye «metode» som låtskriver, at de ganske sikkert vil skinne sterkere over tid.

«Cry Me a River Williamsburg Sleeve Tattoo Blues» er slem og sår i usannsynlig blanding. Sammen med tre sanger rundt hans filminnspilling med Paolo Sorrentino i Cannes-aktuelle «Youth» gjør den «Universal Themes» til et tidvis flott album. Et par gråere, vel trivielle sanger i ord og toner trekker helheten litt ned.

Høydepunkt: «Birds of Films»

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG