- Kundemassen har vært i harnisk i årevis. Her har det skjedd feil i lang tid, uten at det er blitt gjort noe med det. Det er høyst klanderverdig, sier Harald Fagervold, leder i Fosen pendlerforening.

I en pressemelding fra Sør-Trøndelag fylkeskommune mandag ettermiddag kommer det frem at det er avdekket feil ved enkelte passeringer ved fergeleiet Flakk-Rørvik.

BT Signaal - tidligere Bro- og tunnelselskapet - har etter henvendelse fra brukere oppdaget feil som knytter seg til to forhold; kjøretøy er blitt belastet dobbelt og feil med den automatiske lengdemålingen av kjøretøyet har ført til feil takstklasse for belastning.

- Jeg har selv en liten Toyota Yaris. Den er blitt belastet som lastebil. En kjenning som bor i Vanvikan, som også kjører en veldig liten bil, har blitt belastet som trailer. Stikkprøver vi har tatt, viser at det er feil i mellom 12-15 prosent av tilfellene. Her kan det være snakk om svære beløp, sier Fagervold.

Selv oppdaget han at han ble feilbelastet for 948 kroner på siste regning.

- Menneskelig feil

I pressemeldingen står det følgende om de to feilene:

1.

«I en kort avgrenset periode er enkelte kjøretøy blitt belastet dobbelt.  Dette skyldes en menneskelig feil på en avgrenset mengde transaksjoner. Alle de aktuelle transaksjonene er gjennomgått og de som er blitt belastet for mye er blitt godskrevet. BT Signaal beklager dette, men forsikrer om at det ikke er en feil ved systemet. Dette er en engangshendelse i forbindelse med at en avgrenset mengde transaksjoner som ble håndtert manuelt. Systemet har ellers innebygde kontroller for dette.»

Noen er blitt taksert dobbelt, mens andre er taksert feil ved passering i Autopass. Foto: Frank Lervik

2. «I forbindelse med AutoPASS som betalingsmiddel på Flakk-Rørvik foretas det automatisk lengdemåling av kjøretøy med laser – for å bestemme hvilken takstklasse kjøretøyet skal belastes i. Det er kjøretøyets totale lengde, inklusiv eventuell ut-stikk som f.eks. tilhengerfeste, som avgjør klassifiseringen. Selv om det er lagt til en sikkerhetsmargin på målingene så vil i enkelte tilfeller kjøretøy dessverre kunne bli klassifisert i feil takstklasse. Dette skyldes at laserne, som beregner lengde, kan påvirkes av spesielle vær- og kjøreforhold – som for eksempel kjøretøy i stor fart som har stor vannsky bak seg. Slike feil tilhører heldigvis unntaket. BT Signaal opplyser at dette så langt i år gjelder 0,13 % av passeringene. Slike feil blir korrigert så fort vi blir gjort oppmerksom på det.»

- Ukultur

Fagervold i pendlerforeningen forventer nå at det blir ryddet opp i billett-systemet.

Leder i Fosen pendlerforening, Harald Fagervold. Foto: Privat

- Innkrever har i årevis blitt gjort oppmerksom på at det har skjedd feil. Men det er aldri gjort noe med dette. Når vi har påpekt feil, har vi fått tilbakebetalt pengene, men så har det vært like ille igjen dagen etter. Jeg kaller dette en ukultur, sier Fagervold.

- Hvis det er slik at systemet ikke fungerer når det regner, så må de heller sette en person i billettluka, sier han.

Han har nå bedt om et møte med de ansvarlige, og krever også en rapport fra BT Signaal.

- Da vil jeg si til dem at jeg har en politianmeldelse i veska. Hvis det ikke ryddet opp nå, så vil den bli levert til politiet. Her har det vært krevd inn for mye penger, og det har noen visst om, sier Fagervold.

- Kontroller fakturaen

Det er cirka 700 000 passeringer på Flakk-Rørvik hvert år.

Fylkeskommunen anbefaler nå at trafikanter kontrollerer sine passeringer på websider eller faktura, da feil kan forekomme. Det loves at feil blir ryddet opp straks kunden tar kontakt.

Fylkeskommunen skulle egentlig ha mottatt en skriftlig redegjørelse fra BT Signaal mandag morgen. Men denne hadde de ikke fått da Adresseavisen tok kontakt ved 14-tiden.