De manuelle registreringene, som er gjennomført av Trondheim parkering i fjor høst og i vinter, ble gjort ved tre ulike anledninger.

– Tellingene viste at henholdsvis 25, 26 og 30 prosent av elbilene sto lenger enn den maksimale parkeringstiden på gateplan, forteller avdelingsleder Steinar Myhr i Trondheim parkering.

– At stadig flere kjører elbil er resultat av en ønsket politikk. Men at en så stor andel står ut over den tillatte parkeringstiden er ikke en utvikling vi ønsker, sier direktør Stein Løberg i Trondheim parkering.

Elbilene er fritatt for parkeringsavgift og står derfor gratis på gateplan.

Inntektstap på fem millioner kroner

Beregninger fra Trondheim parkering viser at gratisparkeringen til elbilene gir et årlig inntektstap på fire-fem millioner kroner.

– Elbiltallene fra Trondheim parkering tyder på at dette er arbeidstidsparkering og ikke elbilbrukere som er på handletur i sentrum, sier kommunalråd Geirmund Lykke (KrF).

Han mener det store antallet elbiler som tar opp parkeringsplasser store deler av dagen gjør det vanskeligere for bilister som kjører til Midtbyen for å handle å finne ledig parkeringsplass på gateplan.

Ønsker reduserte maksimaltider

Et forslag fra Lykke om å vurdere nye maksimaltider for parkering i hele eller deler av Midtbyen ble vedtatt av formannskapet 29. april i fjor.

Ifølge avdeling byutvikling i Trondheim kommune skal Trondheim parkering benytte den nye kamerateknologien som skal tas i bruk i mai for å kartlegge elbilenes parkeringsvaner. Kartleggingen skal gi et bedre grunnlag for å vurdere situasjonen.

Før en vurdering av nye maksimaltider blir lagt frem skal det holdes nye dialogmøter med politiet, Næringsforeningen i Trondheimsregionen og Midtbyen Management.

– Trondheim er en av få større byer med en maksimal parkeringstid på fem timer. I andre norske storbyer er det mer vanlig med en maksimumstid på tre timer i sentrum.

En ide kan være å innføre forskjellige maksimumstider ulike områder i byen. Jeg regner med at handelsnæringen kan bidra med fakta om hvilke parkeringsplasser som er mest ettertraktet for handlende, sier Lykke.

– Arbeidsplassparkering

Daglig leder Rigmor Bråthen i Midtbyen Management reagerer negativt på elbiltallene fra Trondheim parkering.

–Tallene er ikke overraskende. At en stadig større andel av parkeringsplassene på gateplan benyttes av elbiler, er en utvikling vi har observert over tid. Mye tyder på dette er arbeidsplassparkering og ikke parkering som følge av handling i sentrum.

Det er mange handlende som ønsker å parkere på gateplan. Når elbileiere brukes parkeringsplasser i sentrum til arbeidstidsparkering blir det vanskeligere for andre bilister å finne ledige p-plasser på gateplan. Vår målsetting er at flest mulig skal ha tilgang til byens parkeringsplasser. Derfor er dette en uønsket utvikling, sier Bråthen.

– Kan en reduksjon av maksimaltiden til tre timer frigjøre flere parkeringsplasser på gateplan til handlende?

– En reduksjon av maksimaltiden har både fordeler og ulemper, og er noe politikerne må ta stilling til. Det finnes også andre grep. Hvorfor ikke åpne for gratisparkering for elbiler i phusene? Det vil frigjøre parkeringsplasser på gateplan, sier Bråthen.