Adresseavisen publiserte sist uke grafikken som viser hvordan nye E6 i Trøndelag kan bli seende ut når de planlagte utbyggingsprosjektene er gjennomført.

Fysisk skille mellom kjøreretningene, fire kjørefelt og høye fartsgrenser er gjennomgangsmelodien for mye av nye E6 mellom Ulsberg og Åsen, men det er noen unntak.

Innsnevring på Omkjøringsvegen

Et av unntakene finner vi på en av de aller mest trafikkerte E6-strekningene i hele Trøndelag, nemlig ved Sluppen i Trondheim.

Der har av- og påkjøringsrampene til Omkjøringsvegen kun ett kjørefelt i hver retning for E6-trafikk. Dermed har E6 kun to kjørefelt på dette partiet. Ifølge Statens vegvesen trafikkeres rampene daglig av i gjennomsnitt 25 100 kjøretøy.

- Dagens innsnevring til to kjørefelt på E6 på Sluppen er meningsløs. Innsnevringa har lenge vært et problem for trafikkavviklinga på stedet, sier Kjetil Strand som er strategidirektør i Statens vegvesen region Midt.

- Så hvorfor er det ikke fire felt her?

- Det er et godt spørsmål. Ser man på krysset som helhet brukes mye areal på kjørefelt til og fra sentrum. Før i tiden var trafikken til og fra sentrum bilbasert, men i den senere tid er biltrafikken til sentrum blitt betydelig redusert, samtidig som trafikken på Omkjøringsvegen har økt, sier Strand.

FLASKEHALS: Av- og påkjøringsrampene mellom E6 Omkjøringsvegen og E6 Sluppen har kun ett kjørefelt i hver retning. Foto: Morten Antonsen

Vil vurdere utvidelse

Det finnes per i dag ingen konkrete planer for utvidelse av E6 på Sluppen, ifølge Strand. Etter hvert kan det imidlertid komme slike planer.

- Vi setter nå i gang et forprosjekt der vi skal se på muligheten for utvidelse til fire gjennomgående kjørefelt for E6 på Sluppen. Vi vil vurdere å redusere kapasiteten til og fra sentrum, for så å bruke frigjort areal til å øke kapasiteten på E6. Vi vil også ha sterkt fokus på å prioritere bussen gjennom krysset. I dag står bussene til dels i samme kø som bilene, sier Strand.

Strategidirektør i Statens vegvesen region midt, Kjetil Strand Foto: Knut Opeide

Det er uklart hva noe slikt eventuelt vil koste, og hvem som eventuelt skal betale. Følgelig kan det ta en stund før E6 faktisk får fire gjennomgående kjørefelt på stedet.

- Vi ser for oss å bruke rundt et år på forprosjektet. Etter det må det utarbeides ny reguleringsplan for området, også det vil ta rundt ett år. Så må vi finne ut hvordan et eventuelt prosjekt kan finansieres. Vi ser for oss at dette kan være et naturlig prosjekt for Miljøpakken i Trondheim, men det kan også bli aktuelt å forsøke å skaffe statlige midler til prosjektet. Dette vil eventuelt også ta noe tid. Et optimistisk anslag tilsier gjennomføring innen tre- til fire år, sier Strand.

SPERRET E6: Når det skjer en ulykke på en av rampene til Omkjøringsvegen kan dette føre til at E6 blir stengt i en av retningene. Dette bildet er fra en ulykke i november 2017. Foto: Martin Andersen

På lengre sikt er det ifølge Strand aktuelt med en større oppgradering av hele Sluppenkrysset, i forbindelse med at Sluppen skal utvikles som knutepunkt for kollektivtrafikk.

KRONIKK FRA 2010: Sluppen – hundreårsgrepet i Trondheims viktigste veikryss

Ikke motorveistandard i Soknedal

Et annet unntak fra hovedregelen om fire felt og midtdeler finner vi rundt Soknedal i Midtre Gauldal kommune. Grafikken viser at en drøy mil av E6 her ikke vil bli bygget som firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t.

I stedet blir veien bygget med delvis to og delvis tre kjørefelt, og med fartsgrense på 80 og 90 km/t.

FLASKEHALS: Ny E6 igjennom Soknedal bygges ikke med motorveistandard. Illustrasjonen viser den sørlige tunnelåpningen for Soknedalstunnelen som skal bygges av Statens vegvesen. Foto: Fra animasjon fra Statens vegvesen

Statens vegvesen og Nye Veier AS har ansvaret for utbygging av rundt halvparten av den aktuelle strekninga hver.

- Vi skulle ønske vi kunne bygge med gjennomgående standard, slik at vi fikk fire felt og fartsgrense 110 km/t også i Soknedal. Dette lar seg imidlertid ikke forsvare med dagens trafikkmengde. Det vil gi for liten samfunnsmessig nytte sett opp mot den ekstra kostnaden det vil medføre, sier Johan Arnt Vatnan som er direktør for Nye Veier AS i Trøndelag.

Prosjektdirektør for Nye Veier i Trøndelag, Johan Arnt Vatnan Foto: Martin Andersen

- Dere vil bygge med fire felt lenger sør. Er det mer trafikk der?

- Nei, men der er investeringsbehovet pr meter ny vei vesentlig mindre. I Soknedal er terrenget mer utfordrende og må vi må bygge mer tunnel, noe som er kostnadsdrivende, sier Vatnan.

Kjetil Strand i Statens vegvesen mener E6-planene i Soknedal kunne sett annerledes ut hvis de hadde blitt lagt i dag.

- Dersom ny E6 i Soknedal skulle ha vært planlagt i dag ville man trolig planlagt med fire gjennomgående kjørefelt. Dette fordi det har vært en standardglidning de siste årene. Veier som tidligere ville blitt planlagt som to/trefelts blir nå planlagt for fire felt. Likevel er det vi nå bygger helt i tråd med vegnormalene våre for veier med denne trafikkmengden, sier Strand.

SE OGSÅ: Videoanimasjon av ny E6 i Soknedal

- Fire felt mer trafikksikkert

Rundt halvparten av strekningen i Soknedal bygges helt uten fysisk skille mellom kjøreretningene. Dette gjelder Soknedalstunnelen (3,6 km), som bygges av Statens vegvesen, og Vindåslitunnelen (1,9 km), som bygges av Nye Veier AS.

I tunneler som lengre enn 500 meter er det nemlig ikke anledning til å bygge midtrekkverk. Dermed må man bygge to separate tunnelløp for å kunne skille kjøreretningene i slike tunneler. Separate tunnelløp planlegges for flesteparten av de andre tunnelene langs ny E6 mellom Åsen og Ulsberg, men altså ikke for Soknedalstunnelen eller Vindåslitunnelen.

- Ville det vært mer trafikksikkert å bygge fire felt og doble tunnelløp i Soknedal?

- Fire felt er mer trafikksikkert, det er det ingen tvil om. Men dette er et spørsmål om hvordan samfunnet bruker pengene sine, sier Johan Arnt Vatnan i Nye Veier.

- E6 på begge sider blir sikret mot møteulykker med midtrekkverk. Hva tenker du om at deler av E6 i Soknedal blir bygget uten, Strand?

- Det er uheldig når det gjelder sannsynligheten for møteulykker. Så lenge man ikke har midtrekkverk er det alltid en viss risiko for møteulykker, sier Kjetil Strand i Statens vegvesen.

UTEN FYSISK SKILLE: Slik vil det se ut inne i den nye Soknedalstunnelen når den er ferdig bygget. Det blir toveis trafikk i tunnelen, og mellom kjøreretningene blir det et såkalt midtfelt på en meter. Foto: Fra animasjon fra Statens vegvesen

Dyrere å komme tilbake

Strand legger til at Statens vegvesen har planlagt for at et mulig nytt tunnelløp i Soknedalstunnelen skal kunne bygges i fremtiden.

Også Nye Veier-Vatnan understreker at reguleringsplanene for områdene blir laget slik at man enkelt skal kunne komme tilbake og utvide til fire felt dersom behovet oppstår.

Kostnadene for motorveibygging har imidlertid økt kraftig de siste årene. Adresseavisen fortalte i november at det koster dobbelt så mye å bygge motorvei i dag som for ti år siden.

- Tilsier ikke kostnadsøkningen på motorveibygging at det kan bli svært dyr sparing å utsette byggingen av fire felts motorvei i Soknedal?

- Det blir dyrere å utvide til fire felt i Soknedal senere, sammenlignet hva det ville ha kostet å bygge fire felt nå. Selv om vi forsøker å forberede fremtidig veiutvidelse på stedet, vil det alltid koste ekstra å komme tilbake, sier Strand i Statens vegvesen.

Rundkjøringer og lokalvei i Stjørdal

Langs E6 i Stjørdal finner vi også ett slags unntak fra gjennomgangsmelodien på nye E6 igjennom Trøndelag. Her viser grafikken nemlig noe så eksotisk som to rundkjøringer.

FLASKEHALS: Rundkjøringene på Stjørdal, som her i Havnekrysset, gjør at E6 ikke kan klassifiseres som «motorveg» på stedet selv etter at ny E6 står klar på begge sider. Foto: GOOGLE MAPS

Som hovedregel skal det ikke lenger bygges rundkjøringer på norske stamveier, som E6 er. Kjetil Strand i Statens vegvesen understreker at løsninger med rundkjøringer likevel fortsatt velges for stamveier i en del tilfeller.

Rundkjøringene gjør at farten må settes ned på strekningen, og gjør dessuten at E6 på stedet ikke vil kunne klassifiseres som verken motorveg eller motortrafikkveg etter at veien blir oppgradert på begge sider.

Samtidig finnes det ingen alternativ vei for lokaltrafikk mellom Stjørdal sentrum og Værnes, slik at E6 også fungerer som lokalvei på strekningen.

50 km/t: I rundkjøringa ved Halsøen i Stjørdal har E6 fartsgrense 50 km/t. Foto: Martin Andersen

- Dette handler om en relativt kort strekning, og jeg tenker at E6-trafikken må kunne leve med litt redusert fart forbi et så viktig tettsted. Vi står imidlertid i et dilemma fordi vi må ta hensyn både til lokaltrafikk og til gjennomgående E6-trafikk. Vi ser at vi kunne gjort forholdene bedre for begge trafikantgruppene dersom vi hadde fått bygget en lokalveiforbindelse, slik at vi kunne skilt lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk på stedet, men det finnes ingen planer om dette, sier Kjetil Strand i Statens vegvesen.

Ikke motorveistandard i Åsen

I Åsen, helt øverst i grafikken, bygges E6 med to felt og forbikjøringsfelt mellom Ronglan og Vassmarka.

KAN BLI FLASKEHALS: Dersom ny E6 nord for Åsen blir bygget som fire felts motorvei kan nesten nye E6 i Åsen bli en flaskehals med delvis to og delvis tre kjørefelt. Foto: Statens vegvesen

Når dette prosjektet står klart i 2018 vil veistandarden på strekningen ikke skille seg negativt ut fra standarden på E6 videre nordover. Men, som Adresseavisen tidligere har fortalt, jobber Statens vegvesen med ett E6-prosjekt også nord for Ronglan, hvor det skal bygges ny E6 videre til Mære i Steinkjer kommune. Standard for dette prosjektet er ikke bestemt, og det kan bli aktuelt med fire felt og 110 km/t.

Hvis veien videre til Steinkjer bygges med fire felt kan nesten nye E6 igjennom Åsen komme til å skille seg ut med lavere standard.

- Når det gjelder E6 i Åsen har det viktigste for oss vært å få på plass midtrekkverk og trafikksikre veien. Hvis E6 bygges med fire felt videre nordover fra Ronglan, bør vi se på denne strekningen på nytt, og få på plass fire felt også her. Det vil imidlertid kreve en ny trase og en helt ny plan, sier Kjetil Strand i Statens vegvesen.

BYGGER VEI: Veiarbeidene med nye E6 mellom Ronglan og Vassmarka er i full gang. Veien bygges med delvis to og delvis tre kjørefelt. Foto: Statens vegvesen

Ulsberg: Tre kjørefelt i to kilometer

Også lengst sør, ved Ulsberg i Rennebu, helt nederst i grafikken, vil ett parti av E6 bli bygget uten fullverdig motorveistandard, ifølge planene.

På en strekning på rundt 2 km fra Ulsbergkrysset og nordover til og med Ulsbergtunnelen vil E6 få tre kjørefelt og fartsgrense 80 km/t. Dette forklarer Nye Veier-Vatnan slik:

- Vi må uansett trappe ned hastigheten før krysset på Ulsberg for å møte eksisterende vei der. Dessuten ville det blitt mer kostbart å bygge Ulsbergtunnelen med to separate løp, sier Vatnan.

Det kan også bli rundkjøring på Ulsberg. Nye Veier foreslår nemlig å bygge rundkjøring i Ulsbergkrysset, der E6 og riksvei 3 møtes.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.