Det bekrefter direktør for Forsvarsbygg kampflybase, Olaf Dobloug, til Adresseavisen. Årsaken er brudd på sikkerhetsreglementet som gjelder på byggeplassen inne på Ørland flystasjon.

Doubloug vil ikke gå inn på hva slags regelbrudd det er snakk om. Heller ikke hvor mange saker det er.

- Vi har bortvist personell for mer graverende forhold. Jeg vil ikke gå inn i detalj på hva som er skjedd, men vi har håndtert det enkelt og greit, sier Dobloug.

Skal ha tatt bilder

Etter det Adresseavisen kjenner til dreier minst et av de mer alvorlige regelbruddene seg blant annet om bruk av mobiltelefon og fotografering inne på det strengt bevoktede og skjermede området. Der bygges for tiden flere viktige og sentrale bygninger på den nye kampflybasen.

- Er det mistanke om spionasje?

- Nei, absolutt ikke, sier Dobloug.

Ifølge direktøren har det også vært flere ulike saker der anleggspersonell har fått påtale, eller er blitt tatt inn til samtaler etter å ha brutt sikkerhetsbestemmelsene.

- Vi har hatt god kontroll på dette, men det er sikkert dramatisk for dem som er blitt bortvist, sier han.

Entreprenørene: – Greit regelverk

Adresseavisen har snakket med flere av entreprenørene som jobber på flystasjonen. En av disse er Backe Nordvest. Daglig leder Lars Georg Backer sier at ingen av firmaets ansatte har blitt bortvist, men kjenner til at en arbeider i en av selskapets underleverandører måtte forlate stasjonen.

- Arbeideren hadde dobbelt statsborgerskap, noe som ikke er tillatt i henhold til sikkerhetsreglene. Vi har vært veldig tydelige overfor våre ansatte at sikkerhetsreglementet må følges, blant annet at det er totalforbud mot bilder inne på plassen. Vi opplever ikke dette som noe problem, sier Backer.

Også daglig leder Kristian Tore Løkke i Tore Løkke AS mener regelverket er greit å forholde seg til.

- Jeg kjenner ikke til noen tilfeller der våre ansatte har blitt bortvist. Vi opplever kursingen fra Forsvarsbygg som god, sier Løkke.

Han får medhold av prosjektleder Vegard Hopen i Maskinentreprenør Thor Gjul.

- Det er godt informert om dette, og det er et greit regelverk. Jeg har hørt det har vært snakk om noen bortvisninger, men vi har ikke opplevd det, sier Hopen.

- Var forberedt på at det kunne skje

Fotoforbudet på området håndheves så strengt at heller ikke Adresseavisen har fått lov til å ta egne bilder på byggeplassene, men kun har fått trykke bilder som er forhåndsgodkjent av Forsvaret. Bare ved eller inne i kontorbygg og anleggshotell, inne på området, har det vært lov å ta bilder. Dobloug viser også til at sikkerhetsaspektet var en av hovedårsakene til at de la anleggsleiren inne på flystasjonens område.

- Det har vært med på å gjøre det enklere å ha gode rutiner. Samtidig handler alt dette om å etablere holdninger, sier han.

- Når dette skal bli Norges hovedbase for de nye kampflyene våre, som er et veldig avansert våpensystem, så stiller det strenge krav. Folk forstår det veldig godt. Vi trenger egentlig ikke å forklare det, sier Dobloug.

Håndhever strengt regelverk

Allerede før byggingen av den nye kampflybasen på Ørland startet varslet Forsvarsbygg at de ville stille svært strenge krav til firma som fikk kontrakter og arbeiderne som skulle jobbe på basen. Blant annet signaliserte ved at det i realiteten bare ville være mulig å benytte norsk arbeidskraft. Årsaken er at alle som skal jobbe der må sikkerhetsklareres. Det ville være for krevende og ta for lang tid dersom det i stor grad handlet om utenlandsk arbeidskraft.

Forhåndsgodkjente bilder. Adresseavisen får heller ikke ta bilder på byggeplassen. Dette er et av få bilder Forsvarsbygg har godkjent for bruk på trykk.

Det er sikkerhetsloven og forskriftene som hører til den, som er utgangspunkt for regelverket, siden det er snakk om bygging av forsvarsanlegg og såkalt «kritisk infrastruktur».

Både Forsvaret og Forsvarsbygg har tidligere også vist til de strenge kravene amerikanerne stiller til sikkerheten omkring de ny norske kampflyene av typen F-35A Lightning II, som en årsak til at sikkerheten rundt kampflybasen er strammet inn kraftig.

Må gjennom grundig sikkerhetsopplæring

Forsvarsbygg har i dag en egen sikkerhetsleder og sikkerhetspersonell som jobber med prosjektet. De er blant annet ansvarlige for en første runde med godkjenning og sikkerhetsklarering av firma og personell som skal jobbe inne på flystasjonsområdet. Dette kommer i tillegg til Ørland flystasjon og Forsvarets sikkerhetsorganisasjon.

Forhåndsgodkjente bilder. Adresseavisen får heller ikke ta bilder på byggeplassen. Dette er et av få bilder Forsvarsbygg har godkjent for bruk på trykk.

Området voktes av bevæpnet militært personell.

- Alle som skal jobbe her må godkjennes og sikkerhetsklareres på forhånd. I tillegg må alle gjennom opplæring som sikkerhet. Hver mandag har vi en gjennomgang, som tar ca. en halv dag, for nye arbeidere som skal jobbe her. Det må de gjennom før de får adgangskort, sier Dobloug.

- Er du overrasket over at dere har måttet sparke ut arbeidere for regelbrudd?

- Det er mennesker vi har med å gjøre, så vi er forberedt på at det kan skje ting. Jeg vil si at det faktisk har vært enklere enn det vi trodde. Vi har hatt relativt få og ikke alvorlige sikkerhetsbrudd, sier Dobloug.

Roser vaktstyrken

- Har det vært krevende å håndtere sikkerheten rundt et så stort område og en så omfattende byggeplass?

- Nei, egentlig ikke. Forsvaret har ansvaret for vaktholdet. Når vi og de har lagt opp et slikt regime som vi har, så har det gått veldig bra, sier Dobloug.

Han snakker om at det av og til kan være kø i vakta for å komme inn, fordi identiteten til alle som skal inn på området må sjekkes. Det tar tid. I tillegg må alle som skal på besøk forhåndsinnmeldes.

- Men Forsvaret er veldig flinke til å løse dette. Soldatene som står for vaktholdet er unge gutter og jenter, men de er ekstremt flinke og høflige, så det har fungert veldig bra, sier han.