- Vi har vist at teknologien er robust, reduserer kostnadene og er miljøvennlig, sier salgsdirektør Odd Moen i en pressemelding fra selskapet.

Fra før av har Siemens levert fremdriftssystemene til den elektriske ferjen som allerede er i drift i Norge. Dette var verdens første helelektriske ferje. I tillegg leverer de for tiden systemer til en helelektrisk ferje som skal gå i Finland. Den nye kontrakten gjelder to ferjer som skal gå på E39 mellom Anda og Lote i Sogn og Fjordane. Med det vil alle helelektriske batteriferjer i verden være utstyrt med teknologien som produseres av Siemens, og som er utviklet i Trondheim. Det er Fjord1 som har anbudet på ferjestrekket, og som har bestilt ferjene.

Veltestet teknologi

I pressemeldingen sier Moen at prosessen med kundene er avgjørende.

- Tett samarbeid med rederiet er avgjørende for å ende opp med rett dimensjonering og en teknologisk løsning som gir så lave utslipp som mulig innen økonomiske rammer som gir et lønnsomt prosjekt. Vi opplever av kundene velger oss på grunn av totalløsningen med installasjonene på både ferjen og på land.

Teknologien er den samme som selskapet utviklet for offshoreskip, og som i ettertid er blitt brukt i verdens første elsjark, og i verdens første elektriske båt for oppdrettsnæringen, begge bygget i Trøndelag. Ifølge Siemens er dette en ekstra sikkerhet da teknologien er utprøvd under tøffe forhold og videreutviklet gjennom mange år.

Elferjer på Trondheimsfjorden

- Vi har utviklet det elektriske fremdriftssystemet gjennom mange år, og til de elektriske ferjene har vi tatt et nytt skritt i retning av en utslippsfri kystfart, sier salgssjefen.

Også ferjesambandet mellom Brekstad og Valset vil ifølge AtB få to nye elektriske ferjer etter at Fjord1 vant anbudsrunden også her. Siemens ønsker ikke å bekrefte, eller avkrefte, om de også kommer til å hive seg med i anbudsrunden på fremdriftssystemene i disse to ferjen.

- Vi vurderer alle anbud som kommer ut, men det er for tidlig å kommentere enkeltsaker, sier Moen til Adresseavisen.