En reisevaneundersøkelse fra september i Trondheim, viser at bilandelen og kollektivtrafikken øker med ett prosentpoeng, mens gåing og sykling samlet er ned to prosentpoeng.

Dermed synker andelen miljøvennlige reiser fra 47 prosent i 2014 til 46 prosent i 2016.

I bomringen viser tallene pr. 31. oktober en økning i biltrafikken 1,8 prosent. Av dette utgjør elbiler 1,5 prosent av økningen.

Målsetting i fare

Nedgangen i andelen som velger miljøvennlig transport, betyr at Miljøpakkens mål om at 50 prosent av alle reiser skal skje med miljøvennlige transportmidler i 2018 er i fare.

I en evalueringsrapport skriver Miljøpakken at " Det kan bli vanskelig å nå målet for 2018 uten at iverksettes kraftig regulerende tiltak ... Strengere parkeringsrestriksjoner og økte bomavgifter er vanligvis de mest effektive virkemidlene".

Vedtak om parkeringsrestriksjoner og økte bomavgifter er allerede fattet.

Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune sendte i oktober en søknad til Stortinget om å få øke takstene i bomringen med to kroner fra 2018, en økning som forventes å gi om lag to prosent reduksjon av trafikken.

Bystyret vedtok i august full p-avgift for elbiler fra 2017, men i statsbudsjettet for 2017 har Regjeringen foreslått en «bindende nasjonal regel» om at elbiler ikke skal betale mer enn halvparten av takstene til vanlige biler.

Kronikk: Brøset – flopp eller fugl Føniks?

Krevende med 50-prosentmålet

- Fram til i år har Miljøpakken kunnet vise til en uavbrutt positiv utvikling i andelen som bruker buss, går og sykler, samtidig som andelen bilbrukere har falt til under 53 prosent.

At vi nå ser økt bilbruk, er krevende. Vi har nå bare to år på oss til å nå 50 prosentmålet i 2018, sier leder Henning Lervåg i Miljøpakken.

- Hva er forklaringen på at veksten har stanset opp for miljøvennlig transport?

- Endringene er så små at det ikke er belegg for å trekke bastante konklusjoner. Når vi trekker fra andelen elbiler i bomringen, er økningen i biltrafikken på bare 0,3 prosent. Samtidig ser vi at antallet som tar buss fortsetter å øke.

- Hvilke grep gjør Miljøpakken for å få flere til å sykle eller gå?

- Vi fortsetter med å legge forholdene til rette for fotgjengere og syklister. De tre siste årene er det bygget 4,5 kilometer med sykkelveier, sykkelfelt og sykkelgater og 5 kilometer med kombinert gang- og sykkelveg. I 2017 og 2018 er det planlagt nye fem kilometer med sykkelveg eller sykkelfelt.

Vi har også innledet samarbeid med flere sykkelforhandlere som leier ut elsykkel gratis i en uke slik at flere får testet den nye sykkeltypen. Gjennom tiltaket "Sykkelvennlig arbeidsplass" stimulerer vi arbeidsplassene til å legge bedre til rette for at ansatte kan sykle til jobben.

Vi driver også holdningsskapende arbeid på skolene for å få ned andelen foreldre som kjører barna til skolen, forteller Lervåg.

- Kjenner ingen som har sluttet å sykle eller gå

- Elbil står for det meste av økningen i bomringen mens andelen syklister og gående minker. Kan elbilsubsidene ha fått mange til å velge elbil fremfor å gå og sykle?

- Det har jeg aldri hørt et eneste eksempel på, sier Ståle Langolf i Trøndelag Elbilforening. Han får støtte av leder Richard Liodden Sanders i Syklistenes Landsforening. – Jeg kjenner ikke til noen som har satt bort sykkelen eller sluttet å gå for på kjøre elbil, sier Sanders.

- Hva må Miljøpakken gjøre for å øke andelen som sykler og går?

- Miljøpakken fortsatt mye å gå på med tanke på å legge forholdene best til rette for syklistene. Det er brukt store summer på dyre sykkelanlegg langt utenfor sentrum, på Leangen og mellom Klett og Heimdal, og på prosjekter som det tar lang tid å gjøre ferdig, som i Dybdahls veg.

Vi trenger nye sentrumsnære sykkelanlegg. Når skal det bli noe av sykkelplanene for Olav Tryggvasons gate? Hva med å stenge Innherredsveien for biltrafikk? sier Sanders.

- Miljøpakken må gjøre ting i riktig rekkefølge. Først må kollektivtrafikken opp på et riktig nivå. Deretter må det stimuleres til at enda flere bruker elsykkel. Gi subsidier til de som kjøper elsykkel. Det kan gi endring i reisevanene. Jeg synes også Trondheim totalt mangler trygge sykkelparkeringer i sentrum. Mange tør ikke sette fra seg kostbare elsykler i frykt for at de kan bli stjålet, sier Langolf.

Debatt: Sykkelveiene i Trondheim går i oppløsning

Les også: Ottervik er stolt av å være sta

- At vi nå ser økt bilbruk og færre som går og sykler, er krevende, sier leder Henning Lervaag i Miljøpakken. Foto: Nils H. Toldnes, Adresseavisen
Leder. Henning Lervåg i Miljøpakken Foto: Nils H. Toldnes, Adresseavisen
Verken Ståle Langolf, leder i elbilforeningen i Trøndelag (t.v.) eller Richard Liodden Sanders, lokallagsleder i Syklistenes Landsforening har hørt om noen som har sluttet å gå eller sykle og istedet begynt å kjøre elbil. Foto: Nils H. Toldnes